مولتی ویتامین

  • آیا شما تا به حال انواع قرص، پودر یا شربت مولتی ویتامین را مصرف کرده‌اید؟
  • خودتان خودسرانه و یا به تجویز پزشک شروع به مصرف‌ آن‌ها کرده‌اید؟
  • در صورت مصرف خودسرانه، آیا از روش مصرف و عوارض جانبی آن‌ها اطلاع دارید؟به دلیل وجود ابهامات زیاد در مورد این مساله، تصمیم گرفتیم در این مطلب به تمام نکاتی که باید در مورد انواع مولتی‌ ویتامین‌ها مانند کپسول مولتی ویتامین مینرال، قرص مولتی دیلی، قرص مولتی ویتامین خارجی (مولتی ویتامین فارماتون)، قرص جوشان مولتی ویتامین، قرص پریناتال، مولتی ویتامین تراپوتیک و غیره بدانید صحبت کنیم.
    با توجه به عوارض جانبی و تداخلاتی که ممکن است هرکدام از انواع مولتی ویتامین‌ها برای بدن شما داشته باشند، توصیه می‌شود که حتما تحت نظر پزشک مصرف شوند.
    در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا و عدم امکان مراجعه حضوری، می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی در این زمینه با صد ها پزشک آنلاین متخصص تغذیه و سلامتی بهره‌مند شوید.

مولتی ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین‌های مختلف هستند که به طور معمول این ویتامین‌ها در غذاها و سایر منابع طبیعی یافت می‌شوند. در مورد انواع مولتی ویتامین‌های مینرال مانند کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی اپتی وومن (مخصوص خانم‌ها)، علاوه بر انواع ویتامین، دارای مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و روی نیز هستند.
از مولتی ویتامین‌ها معمولا برای تامین ویتامین‌هایی که از طریق رژیم غذایی در اثر تغذیه نامناسب دریافت نمی‌شوند و یا برای درمان کمبود ویتامین ناشی از انواع بیماری، بارداری و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در مقابل، مصرف بیش از حد ویتامین‌های A ، D ، E یا K می‌تواند عوارض جانبی جدی یا تهدیدکننده زندگی ایجاد کند. قبل از مصرف مولتی ویتامین‌ها، تمام شرایط پزشکی خود مانند آلرژی، بارداری یا شیردهی را به پزشک اطلاع دهید. چراکه دوز مورد نیاز شما در دوران بارداری متفاوت است و ممکن است در صورت مصرف خودسرانه به جنین آسیب وارد شود.

گفت و گوی تلفنی و متنی با پزشک

روش مصرف مولتی ویتامین‌ها

سعی کنید مولتی ویتامین‌ها را دقیقاً مطابق با دستور مصرف نوشته شده روی برچسب آن‌ها یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. هرگز بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. از مصرف محصولات مشابه مولتی ویتامین با هم خودداری کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. چراکه می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین یا عوارض جانبی جدی شود.
در مورد مولتی ویتامین‌های مینرال نیز، مصرف بیش از دوز مواد معدنی می‌تواند لکه‌های دندانی، افزایش ادرار، خونریزی معده، ضربان قلب نامنظم، گیجی و ضعف عضلانی ایجاد کند. حتما مولتی ویتامین خود را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید. قبل از بلعیدن قرص‌های جویدنی باید آن را بجوید. قرص‌های زیرزبانی را زیر زبان خود بگذارید و اجازه دهید کاملا حل شوند.
برای مصرف شربت‌های مولتی ویتامین از پیمانه‌های مخصوص یا سرنگ به جای قاشق غذاخوری استفاده کنید. به طور منظم از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. از آن‌ها در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید و هرگز در فریزر نگذارید و یا از شیشه یا ظرف اصلی خارج نکنید. در صورت فراموش کردن یک دوز، هر چه زودتر آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، فقط دوز جدید را مصرف کنید.

اگر مولتی ویتامین شما حاوی پتاسیم است، از مصرف زیاد نمک در رژیم خود اجتناب کنید. اگر رژیم غذایی کم نمک دارید، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی با پزشک خود مشورت کنید. مولتی ویتامین‌ها را به همراه شیر، سایر محصولات لبنی، مکمل‌های کلسیم یا آنتی اسیدهایی که حاوی کلسیم هستند مصرف نکنید. کلسیم ممکن است جذب برخی از مواد مولتی ویتامین را برای بدن شما دشوار کند.

عوارض جانبی مولتی ویتامین‌ها

پس از مصرف انواع مولتی ویتامین، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو؛ حتما به خدمات اورژانس پزشکی اطلاع دهید. معمولا مولتی ویتامین‌ها طبق دستور مصرف اصلی خود، عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند. اما عوارض جانبی شایع آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

Advertisement
  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • احساس طعم غیرمعمول یا ناخوشایند در دهان
  • درد قفسه سینه
  • بثورات پوستی

در صورت مصرف بیش از دوز، معمولا علائمی مانند درد، استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش اشتها، ریزش مو، پوسته‌پوسته شدن صورت یا بدن، احساس خارش در دهان یا اطراف آن، کاهش وزن، تغییر در دوره‌های قاعدگی، افزایش بیش از حد اشتها و چاقی (مثلا در مواردی قرص مولتی ویتامین مینرال چاق‌کننده است)، سردرد شدید، درد عضلات یا مفاصل، کمر درد شدید، خون در ادرار، رنگ پریدگی پوست و کبودی مشاهده می‌شود که حتما نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط پزشک دارد. می‌توانید با صدها پزشک آنلاین عمومی حاضر در پذیرش۲۴ در این مورد مشورت کنید.

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند و یا بر نحوه عملکرد آن‌ها در بدن تأثیر بگذارند. در صورت مصرف داروهای زیر، از پزشک یا داروساز خود در این مورد سوال کنید:

بهترین مولتی ویتامین‌ها

در حال حاضر انواع مولتی ویتامین‌ها با برندهای مختلف در داروخانه ها موجود هستند و معمولا قیمت مولتی ویتامین مینرال خارجی بیشتر از نوع ایرانی آن است. علاوه بر اینکه باید از برندهای معتبر و شناخته شده داخلی و خارجی محصول خود را خریداری کنید، به ترکیبات موجود در هر مولتی ویتامین نیز دقت کنید.
به عنوان مثال، بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو باید حاوی ویتامین A، B کمپلکس، ویتامین C، ویتامین E و ماده معدنی روی یا زینک باشد.
بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن باید حاوی ویتامین B کمپلکس، ویتامین E، امگا ۳ و مواد معدنی کلسیم و منیزیم باشد. مولتی پریناتال‌ها که برای زنان در دوران بارداری و شیردهی طراحی شده‌اند، معمولا حاوی فولیک اسید، ویتامین D3، ویتامین C، B کمپلکس، روی و آهن و مولتی ویتامین‌های تراپوتیک فقط حاوی دو نوع ویتامین A و B کمپلکس برای افراد دچار سوءتغذیه هستند.
اگر دقت کرده باشید، چندین سال است که مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال فارماتون بین افراد مختلف رایج شده است. اما واقعا فارماتون چیست؟
این مکمل غذایی طبق گفته تولیدکنندگان آن می‌تواند برای رفع خستگی‌های ناشی از استرس، افزایش انرژی، بهبود علائم عمومی ناشی از افزایش سن، افزایش تمرکز ذهنی، پیشگیری از افسردگی، کاهش چربی خون، جبران فقر آهن و رفع کم‌خونی به دلیل داشتن ویتامین A، ویتامین E، B کمپلکس، ویتامین D، اسید فولیک و مواد معدنی کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم مصرف شود.

به یاد داشته باشید که مولتی ویتامین‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز مصرف مولتی ویتامین‌های خود را به دیگران توصیه نکنید و خودتان نیز فقط از موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه پیش از مصرف انواع مولتی ویتامین با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید، چراکه وضعیت بالینی فعلی شما در تعیین میزان دوز مصرفی بسیار مهم است. دسترسی به وب سایت داروباکس و نحوه دانلود اپلیکیشن نوبت دهی آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. از این فرصت غیرحضوری استفاده کنید و خودسرانه به سراغ مصرف مولتی ویتامین‌ها نروید. با پزشک آنلاین عمومی تلفنی و متنی صحبت کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه مولتی ویتامین و مسائل مربوط به آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان عمومی داروباکس، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

 

منبع: https://www.darobox.ir/blog/