در صورت نیاز به خرید بتاسرک با شماره تماس 09334445543 تیم پشتیبانی داروباکس تماس بگیرید.


هیدروکسی‌ زین (Hydroxyzine) دارویی عمومی با نسخه است که به عنوان یک آنتی‌هیستامین شناخته می‌شود و اثرات هیستامین طبیعی در بدن، مثل خارش یا کهیر روی پوست را کاهش دهد. این دارو ممکن است برای درمان واکنش‌های آلرژیک پوستی مثل کهیر یا اگزما مورد استفاده قرار بگیرد. از آن‌ جایی که هیدروکسی‌ زین فعالیت سیستم عصبی مرکزی را نیز کاهش می‌دهد، می‌توان از آن به عنوان آرام‌بخشی برای درمان اضطراب و تنش استفاده کرد و همراه با برخی داروهای دیگر که در حین یا بعد از بیهوشی عمومی تجویز می‌شوند نیز تجویز می‌شود.

هیدروکسی‌ زین برای چیست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروهای تجویزی مانند قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین را برای درمان برخی بیماری‌ها تایید کرده است. در ادامه به موارد تجویزی این دارو اشاره می‌کنیم:

قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین برای اضطراب

هیدروکسی‌ زین برای کمک به درمان اضطراب در بزرگسالان تجویز می‌شود. اضطراب یک موضوع بسیار عمومی است که همه افراد در برخی شرایط به‌ عنوان پاسخ طبیعی، آن را تجربه می‌کنند. طبق گفته‌ها، اشخاصی که اضطراب شدیدی را احساس می‌کنند یا بیش‌تر از شش ماه با اضطراب درگیر هستند، ممکن است دچار اختلال اضطراب شده باشند؛ بیماری‌ای که در آن، شخص ممکن است کل روز را به شکلی مضطرب سپری کند. اختلالات اضطرابی می‌تواند انقدر شدید باشد که در زندگی روزمره افراد نیز اختلال ایجاد کند. اختلال اضطراب انواع مختلفی دارد و علائم آن براساس نوع آن متفاوت است. با این حال، علائم عمومی آن عبارتند از:

  • مشکلات تمرکزی
  • مشکل در خوابیدن
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و کم‌عمق
  • بی‌قراری 

مشخص نیست که دلیل اصلی ایجاد اضطراب چیست و علاوه بر آن، مشخص نیست که هیدروکسی‌ زین چگونه منجر به درمان این بیماری می‌شود. تصور اصلی بر این است که این دارو سطح برخی از مواد شیمیایی در مغز را تغییر می‌دهد که تاثیر مستقیم روی خلق‌وخو و تندرستی دارند. 

قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین به عنوان آرام‌بخش

استفاده از این قرص به عنوان یک داروی آرام‌بخش و برای تسکین تنش و اضطراب قبل از جراحی یا سایر فرایندهای پزشکی نیز تایید شده است و به‌ عنوان یک پیش دارو شناخته می‌شود.

قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین برای خارش

این قرص برای درمان خارش ناشی از درماتیت آتوپیک (Atopic Dermatitis) و برخی بیماری‌های دیگر نیز تجویز می‌شود. در درماتیت آتوپیک، پوست خشک شده و خارشی ناشی از التهاب ایجاد می‌شود. خارش پوست عموماً به خودی خود و بدون دلیلی رخ می‌دهد اما در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا به‌ سبب آلرژی باشد.

نکات کلیدی درباره هیدروکسی‌ زین

  • امکان مصرف این دارو پیش یا پس از غذا وجود دارد.
  • هنگام مصرف این دارو، از خوردن الکل اجتناب کنید.
  • اگر این دارو باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود، رانندگی نکنید، با ماشین‌آلات مختلف کار نکنید یا کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند را انجام ندهید.
  •  هیدروکسی‌ زین به صورت کپسول و سوسپانسیون خوراکی موجود است. در صورت استفاده از سوسپانسیون خوراکی، قبل از مصرف آن را به شدت تکان دهید. 
  • در صورت بروز هر گونه نشانه از واکنش‌های آلرژیکی مثل تنفس دشوار، تورم صورت یا کهیر، به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید. سردرد، تشنج، تپیدن سریع قلب و واکنش‌های شدید پوستی از دیگر واکنش‌های آلرژیکی‌اند که ممکن است به این دارو داشته باشید.
  • قبل از مصرف، به این نکته توجه داشته باشید که اگر شیرده و باردار هستید یا قصد بارداری دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید از این دارو استفاده کنید. 

اشکال دارویی هیدروکسی زین

هیدروکسی‌ زین در دسته‌بندی آنتی‌هیستامین قرار می‌گیرد و عموماً به عنوان قرص خوراکی عرضه می‌شود که از طریق دهان آن را مصرف می‌کنند. با این حال، انواع دیگری از آن نیز به شکل کپسول، شربت و محلولی که به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عرضه می‌شوند.

میزان مصرف هیدروکسی‌ زین 

عموماً پزشکان دوز مورد نیاز برای مصرف هیدروکسی‌ زین را تجویز می‌کنند و همواره باید از میزان دوز تجویز‌ شده از سوی پزشک، پیروی کنید. با این حال، دوزهای رایجی برای مصرف این دارو نیز وجود دارند. به عنوان مثال، قرص‌های خوراکی هیدروکسی‌ زین در سه دوز ۱۰ میلی‌گرم، ۲۵ میلی‌گرم و ۵۰ میلی‌گرم مصرف می‌شوند. برای درمان اضطراب، پزشکان معمولاً مصرف ۵۰ یا ۱۰۰ میلی‌گرم از این دارو را در دوزهای تقسیم‌بندی‌ شده تجویز می‌کنند؛ بدین ترتیب، شما دوزهای ۱۲.۵ تا ۲۵ میلی‌گرمی را به میزان دو تا چهار بار در روز مصرف می‌کنید. حداکثر دوز توصیه‌شده برای اضطراب در بزرگ‌سالان، ۱۰۰ میلی‌‌گرم است که تا چهار بار استفاده در روز تجویز می‌شود. برای مصرف هیدروکسی‌ زین به‌عنوان آرام‌بخش، دوز توصیه‌شده ۱۰۰ میلی‌گرم است که به دفعات مختلفی برای مصرف در طول روز تقسیم می‌شود. برای درمان خارش نیز، دوز اولیه توصیه‌شده ۲۵ میلی‌گرم است که باید آن را هر شب مصرف کنید. با این حال، این امکان وجود دارد که پزشکان مصرف این دارو را به میزان سه یا چهار بار در روز نیز افزایش دهند که بسته به بیماری شما می‌تواند متفاوت باشد. 

نحوه مصرف هیدروکسی‌ زین 

هر شخص باید با توجه به دستورالعملی که از سوی پزشک خود دریافت می‌کند، هیدروکسی‌ زین را مصرف کند. با این حال، نوع خوراکی این دارو به شکل معمولی و از طریق دهان مصرف می‌شود. نکته حائز اهمیت در مصرف هیدروکسی‌ زین، این است که از خرد کردن یا شکافتن و جویدن آن پرهیز کنید. اگر در بلع این قرص، مشکلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با پزشک خود مشورت کنید تا اشکال دیگری از آن مانند محلول مایع را برای شما تجویز کند که مصرف‌شان ساده‌تر است. 

مدت زمان مصرف هیدروکسی‌ زین 

قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین عموماً مصرف طولانی‌‌مدت ندارد و فقط تا زمانی که برای درمان بیماری لازم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی، پزشکان به شما خواهند گفت که تا چه زمانی باید قرص خوراکی  هیدروکسی‌ زین را مصرف کنید. 

مصرف زیاد هیدروکسی‌ زین

استفاده بیش از دوز توصیه‌ شده از قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین می‌تواند منجر به عوارض جانبی بسیار جدی‌ای شود. به همین خاطر، از مصرف بیش از اندازه هیدروکسی‌ زین پرهیز کنید. علائم خفیف در مصرف بیش از حد این دارو شامل موارد زیر است:

  • تهوع و استفراغ 
  • تاکی‌کاردی یا ضربان قلب سریع (Tachycardia)
  • تب
  • خواب‌آلودگی 

در مصارف بسیار بالای هیدروکسی‌‌ زین، ممکن است با عوارض جدی زیر مواجه شوید: 

  • مشکلات تنفسی 
  • فشار خون پایین
  • ریتم غیرطبیعی قلب
  • کما

مصرف هیدروکسی‌ زین در دوران بارداری

تحقیقات حیوانی انجام‌شده نشان می‌دهد که هیدروکسی‌ زین در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. به همین دلیل، اگر در اواخر بارداری یا در حین زایمان از این دارو استفاده کنید، عوارض جانبی بسیار زیادی در نوزادان ایجاد می‌شود که دلیل آن، سطح پایین اکسیژن، خواب آلودگی و کند شدن واکنش‌ها پس از مصرف هیدروکسی‌ زین است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با پزشک خود در مورد گزینه‌های ایمن‌تر برای درمان بیماری‌تان صحبت کنید.

مصرف هیدروکسی‌ زین در دوران شیردهی

در دوران شیردهی نیز مانند دوران بارداری، مصرف هیدروکسی‌ زین توسط مادر و شیردهی به نوزاد می‌تواند عوارض جانبی جدی‌ای را برای کودکان به همراه داشته باشد. در صورتی که در دوران شیردهی از هیدروکسی‌ زین استفاده می‌کنید، با پزشکان خود در مورد راه‌های بهتر برای تغذیه کودک‌تان صحبت کنید.

مصرف هیدروکسی‌ زین در چه شرایطی ممکن است خطرناک باشد؟ 

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا عوامل دیگری که بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد، قرص‌های خوراکی هیدروکسی‌ زین ممکن است روش درمانی مناسبی برای شما نباشد. قبل از مصرف این دارو حتماً با پزشک خود در مورد سابقه سلامتی‌تان صحبت کنید. شرایط و عواملی که ممکن است برای مصرف این دارو خطرناک باشد، عبارتند از:

  • افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) باید از مصرف هیدروکسی‌ زین خودداری کنند چرا که بیش‌تر از دیگر گروه‌های سنی در معرض عوارض جانبی این دارو مثل گیجی و خشکی دهان هستند. 
  • در صورتی که مشکل قلبی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. مصرف هیدروکسی‌ زین می‌تواند باعث ریتم غیرطبیعی قلب و کاهش فشار خون شود.
  • اگر مشکلات کبدی یا کلیوی دارید، قبل از شروع مصرف با پزشک خود صحبت کنید تا دوز مورد نیاز با توجه به شرایط‌ برای شما تجویز شود. 
  • اگر به این دارو یا هر یک از ترکیبات هیدروکسی‌ زین واکنش آلرژیک داشته‌اید، نباید این دارو را مصرف کنید. سیتریزین و لووستیریزین از موادی مشابه هیدروکسی‌ زین برخورد دارند و واکنش به این دارو‌ها، می‌تواند در نهایت منجر به واکنش آلرژیک به هیدروکسی‌ زین شود. 
  • در صورتی که دچار تشنج می‌شوید، از مشکلات تنفسی رنج می‌برید یا تیروئید پرکاری دارید، پیش از مصرف هیدروکسی‌ زین با پزشک خود صحبت کنید چرا که این دارو می‌تواند شرایط بیماری‌های دیگر شما را وخیم‌تر کند. 
  • هیدروکسی‌ زین نباید به شکلی همزمان با داروهای دیگری همچون آمیودارون یا سوتالول مصرف شود که ریتم طبیعی قلب را برهم می‌زنند. 

عوارض مصرف هیدروکسی‌ زین

مانند اکثر داروها، قرص خوراکی هیدروکسی‌ زین ممکن است عوارض جانبی خفیف یا جدی‌ای را به همراه داشته باشد. لیست زیر برخی از عوارض جانبی و عوارض جدی‌ای که پس از مصرف هیدروکسی‌ زین نمایان می‌شوند را در بر می‌گیرد. توجه به این موضوع مهم است که عوارض این دارو می‌تواند به عوامل زیادی از جمله دوز تجویز شده، سن و شرایط سلامتی شما بستگی دارد.

عوارض جانبی مصرف هیدروکسی‌ زین

  • یبوست
  • گیجی
  • خشکی دهان
  • خستگی و کمبود انرژی
  • سردرد 
  • بی‌خوابی
  • حالت تهوع 
  • مشکلات تمرکزی
  • ضعف
  • فشار خون پایین

این عوارض جانبی احتمالاً ظرف چند روز تا چند هفته از بین می‌رود. با این حال، بسته‌ به میزان آزاردهنده‌ بودنشان، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

عوارض خطرناک مصرف هیدروکسی‌ زین

عموماً مصرف هیدروکسی‌ زین در برخی افراد، عوارض خطرناکی را به همراه دارد که چندان شایع نیست. با این حال، در صورت بروز هر کدام از این عوارض، پیشنهاد می‌کنیم که سریعاً با پزشک تماس بگیرید یا خود را به بیمارستان برسانید: 

  • ریتم غیرطبیعی قلب
  • واکنش‌های پوستی بسیار جدی
  • واکنش‌های آلرژیکی بسیار جدی

سوالات متداول هیدروکسی‌ زین

هیدروکسی‌ زین تا چه مدت در سیستم بدنی باقی می‌ماند؟ 

این دارو به‌طور متوسط حدود ۱۰۰ ساعت در سیستم بدنی باقی می‌ماند اما اثر بالینی آن ممکن است قبل از این زمان، از بین برود. نیمه عمر هیدروکسی‌ زین حدود ۲۰ ساعت است؛ زمانی که طول می‌کشد تا غلظت پلاسمایی تا ۵۰ درصد از مقدار اولیه دارو کاهش یابد.

آیا هیدروکسی‌ زین باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟

بله، هیدروکسی‌ زین یک آنتی‌هیستامین است که می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود و خاصیت آرام‌بخشی دارد و به دلیل همین خاصیت برای درمان اضطراب و تنش استفاده می‌شود. علاوه‌براین، از هیدروکسی‌ زین به‌عنوان داروی کمکی برای بیهوشی عمومی در حین جراحی و درمان خارش و کهیر نیز می‌تواند استفاده کرد. 

چه مدت طول می‌کشد تا هیدروکسی‌ زین در بدن اثر کند؟

هیدروکسی‌ زین حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف، شروع به کار می‌کند اما اثر خواب‌آور آن ممکن است چهار تا شش ساعت پس از مصرف نیز باقی بماند. این دارو می‌تواند خارش و قرمزی ناشی از بیماری‌های پوستی و آلرژی را در طی چهار روز کاهش دهد.