نام رایج دارو: لوراتادین

نام تجاری برند: کلاریتین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

لوراتادین نوعی آنتی‌ هیستامین است که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه موثر است. همچنین از خارش التهابات کهیر جلوگیری می‌کند. لوراتادین از التهابات کهیری جلوگیری نمی‌کند و در واکنش‌های آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی تاثیری ندارد. بنابراین اگر پزشک داخلی شما اپی نفرین را برای واکنش‌های آلرژیک شما تجویز کرده همواره داروی تزریقی را همراه خود داشته باشید و از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

اگر با لوراتادین خود درمانی می‌کنید حتما دستورالعمل تولید کننده را به دقت بخوانید و با پزشکتان در مورد مصرف آن مشورت کنید. (به بخش احتیاط مراجعه کنید.)

نحوه مصرف لوراتادین و دوز مصرفی

مصرف این دارو به جز مواردی که پزشک تجویز کرده باشد برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف لوراتادین به صورت قرص نیز برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌گردد.

اگر از این دارو به صورت خوددرمانی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف تمام دستورالعمل‌های بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید.

دوز مصرف داروی لوراتادین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. همچنین برندها و فرم های مختلفی از لوراتادین در بازار موجود است. به همین دلیل لازم است راهنمای مصرف لوراتادین را به دقت مطالعه فرمایید زیرا مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت است. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.

اگر علائم آلرژیم شما پس از ۳ روز و یا التهابات کهیری شما پس از ۶ هفته بهبود نیافت با پزشک خود مشورت کنید. اگر شرایطتان بدتر شد و یا فکر می‌کنید مشکل جدی پزشکی مانند واکنش حساسیتی شدید و یا آنافیلاکسی دارید با اورژانس تماس بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو به متخصص داخلی مراجعه کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین متخصصین داخلی آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید.

عوارض جانبی لوراتادین

این دارو معمولا هیچ عارضه جانبی ندارد. اگر هر تاثیر غیرعادی احساس کردید با پزشک خود تماس بگیرید. درصورتی که پزشک داروی لوراتادین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لوراتادین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه گر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف لوراتادین

اگر به داروی لوراتادین حساسیت دارید، قبل از مصرف، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی لوراتادین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی لوراتادین طبق دستور پزشک معمولا خواب آلودگی به همراه نمی‌آورد، با این وجود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. اگر دچار التهابات کهیری شدید و پزشک برای شما لوراتادین تجویز کرده است و یا از این دارو برای درمان التهابات کهیری خود استفاده می‌کنید حتما در صورت ایجاد علائم با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است نشانه‌هایی از عوارض جدی‌تر مانند التهابات کهیری با رنگ غیرعادی، التهابات کبود یا ورم کرده‌ و یا دچار التهابات بی‌خارش شوند.

قرص‌های جوشان لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل کتونری (PKU) یا وضعیتی دیگری دارید که نیاز به محدودیت مصرف آسپارتام یا فنیل آلانین دارد با قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت کنید. سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی که ممکن است موجب عدم تعادل و افتادن شود حساسیت بیشتری نشان می‌دهند.

برای مصرف داروی لوراتادین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوراتادین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

تداخلات دارویی لوراتادین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لوراتادین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لوراتادین نفرمایید. لوراتادین ترکیبات مشابه دسلوراتادین دارد. زمانی که دسلوراتادین مصرف می‌کنید از مصرف لوراتادین پرهیز کنید. مصرف لوراتادین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش ها مثل آزمایش پوستی آلرژی تداخل ایجاد کند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در نتیجه به کارکنان آزمایشگاه و پزشکتان نسبت به مصرف این دارو اطلاع دهید.

علائم اوردوز لوراتادین

اگربا مصرف داروی لوراتادین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا از حال رفتگی شدید با اورژانس تماس بگیرید.

اگر دوز مصرفی داروی لوراتادین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی لوراتادین نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

ممکن است برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشند. دستورالعمل آن را بخوانید و از داروساز در مورد شرایط نگهداری و استفاده دارو را بپرسید. آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید ودر حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD