• نام دارو: انالاپریل
    • ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: انالاپریل
    • ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE)
    • ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو: انالاپریل
    • مکانیسم عمل: این دارو با مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، از تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسینII جلوگیری می‌کند
    • موارد مصرف: ضد فشارخون
    • مصرف در بارداری و شیردهی:
      بارداری: مصرف این دارو در دوران بارداری به‌خصوص در ۳ ماهه دوم و سوم آن ممنوع است.
      شيردهی: این دارو از شیر مادر عبور می‌نماید، بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
    • درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو به این نکات توجه کنید:
      ۱- این دارو را هر روز دقیقاً مطابق با دستور پزشک، در یک زمان مشخص در طی روز مصرف نمایید. از مصرف مقادیر و دفعات بیشتر از دستور پزشک خودداری کنید.
      ۲- در طی درمان وزن و رژیم غذایی خود خصوصاً مصرف سدیم را کنترل نمایید. از مصرف جایگزین‌های نمک و یا شیر حاوی مقادیر کم سدیم بدون دستور پزشک خودداری نمایید.
      ۳- در برخی بیماران ممکن است علایم فشار خون بالا دیده نشود. در چنین شرایطی مصرف دارو حتی با احساس بهبودی نیز ادامه یابد.
      ۴- این دارو فشار خون بالا را علاج نمی‌کند ولی به کنترل آن کمک می‌نماید و ممکن است مصرف آن برای تمام عمر ضروری باشد. بنابراین قبل از قطع مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. عدم درمان فشار خون بالا با خطرات جدی همراه است.
      ۵- درصورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن فوراً آن را میل کنید. ولی اگر تقریباً زمان نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد، نوبت مصرف‌نشده را فراموش کرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دوبرابرکردن مقدار دارو خودداری کنید.
    • تداخل‌های دارویی:
      قبل از مصرف اين‌ دارو، چنانچه از داروهاي زير استفاده مي‌نماييد، پزشك خود را مطلع سازيد:
      نوشابه‌های حاوی الکل، داروهای مدر یا سایر داروهای کاهنده فشار خون ـ اثرات کاهندگی فشار خون ممکن است افزایش یابد.
      داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بخصوص ایندومتاسین ـ مصرف همزمان این داروها با انالاپریل ممکن است اثر ضد فشار خون انالاپریل را کاهش دهد.
      خون از بانک خون، سیکلوسپورین، مدرهای حاوی پتاسیم، شیر کم نمک، داروهای حاوی پتاسیم، مکمل¬های پتاسیم یا مواد حاوی غلظت های بالای پتاسیم یا جایگزین های نمک ـ مصرف همزمان انالاپریل با این داروها ممکن است منجربه هیپرکالمی (افزایش پتاسیم در خون) گردد. مصرف همزمان این داروها در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب توصیه نمی¬گردد.
      آلوپورینول، داروهای سیتوتوکسیک، پروکائین آمید، کورتیکوستروئیدهای سیستمیک، داروهای مضعف مغز استخوان ـ مصرف همزمان این داروها با انالاپریل ممکن است منجر به افزایش احتمال بروز نوتروپنی (کاهش گلبول سفید) و یا آگرانولوسیتوز گردد.
      لیتیم ـ در مصرف همزمان با انالاپریل، افزایش قابل برگشت در میزان لیتیم سرم و سمیت دارو گزارش شده است.
      داروهای سمپاتومیمتیک ـ مصرف همزمان ممکن است باعث کاهش اثرات ضد فشار خون این داروها گردد.
    • موارد احتیاط:
      ۱- به منظور کنترل پیشرفت درمان، تغییر در مقدار مصرف دارو و کنترل عوارض ناخواسته، در فواصل منظم به پزشک خود مراجعه نمایید.
      ۲- در صورت احتمال بارداری یا باردار شدن، سریعاً پزشک خود را مطلع نمایید. مصرف این دارو، بخصوص طی سه ماهه دوم و سوم (بعد از 3 ماهه اول) بارداری، ممکن است منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ نوزاد تولد نیافته گردد.
      ۳- از مصرف سایر داروها، مکمل¬های حاوی پتاسیم، یا جایگزین¬های نمک حاوی پتاسیم خودداری نمایید، مگر آن که پزشک دستور داده باشد.
      ۴- پس از مصرف اولین نوبت دارو بخصوص اگر همراه با یک داروی مدر باشد، ممکن است گیجی، منگی یا سنکوپ ایجاد گردد. لذا از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید.
      ۵- در صورت بروز سنکوپ یا احساس منگی در حین مصرف دارو، پزشک خود را مطلع سازید.
      ۶- در صورت مشاهده علایمی مانند تب، گلو درد یا لرز؛ پزشک خود را مطلع نمایید. این علایم می¬توانند نشانه¬ای از گسترش عفونت به علت کاهش شمارش گلبولهای سفید خون باشند.
      ۷- در صورت مشاهده اشکال در تنفس یا تورم صورت، بازوها یا پاها با پزشک خود مشورت نمایید. این علایم ممکن است نشانه¬های یک واکنش حساسیتی جدی باشند.
      ۸- در صورت بیمار شدن در حین مصرف این دارو بخصوص اگر با استفراغ شدید یا مداوم و یا اسهال همراه باشد، پزشک خود را مطلع سازید. این وضعیت ممکن است باعث از دست رفتن بیش از حد آب بدن شده و احتمالاً منجر به فشار خون پایین گردد.
      ۹- ورزش و یا حضور در هوای بسیار گرم ممکن است منجر به گیجی، منگی، یا سنکوپ گردد. تعریق زیاد با از دست رفتن بیش از حد آب بدن می¬تواند باعث کاهش فشار خون شود. لذا توصیه می¬گردد ضمن ورزش یا در هوای بسیار گرم از خود مراقبت نمایید.
      ۱۰- بیماران سیاه پوست ممکن است به اثرات کاهندگی فشار خون این دارو کمتر حساس باشند. علاوه بر این احتمال بروز واکنشهای حساسیتی جدی مانند تورم صورت، دهان، دستها یا پاها ممکن است افزایش یابد.
      ۱۱- قبل از انجام هرگونه عمل جراحی (شامل جراحی دندان) و یا درمان فوریت دار، پزشک یا دندانپزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
    • موارد منع مصرف:
      ۱- سابقه حساسیت به هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو
      ۲- بیماران با سابقۀ آنژیوادم مربوط به درمان قبلی با یک داروی مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین
      ۳- بیماران با آنژیوادم موروثی یا ایدیوپاتیک