جوش صورت از جمله مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد با شروع بلوغ و پا گذاشتن در سنین نوجوانی با آن مواجه می‌شوند. خلاصی از جوش صورت کار آسانی نیست اما روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد. در این مطلب از وبلاگ اسنپ‌دکتر به چندین روش‌ برای درمان جوش‌های صورت اشاره می‌کنیم.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که پس از استفاده چندین هفته‌ای از محصولات بدون نسخه آکنه، از درمان جوش‌های صورتتان ناامید شده‌اید، بهتر است در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. یک متخصص پوست می‌تواند به شما در مورد موضوعات زير کمک کند:

  • کنترل جوش‌های صورت
  • جلوگیری از زخم يا تشديد آسيب‌های ماندگار
  • پنهان ساختن زخم

داروهای آکنه با کاهش تولید چربی و درمان عفونت باکتریایی به کاهش جوش‌ها و رفع سریع‌تر آنها کمک می‌کنند. در اکثر مواقع مصرف چهار تا هشت هفته‌ای داروهای تجویز شده برای درمان جوش مؤثر نیستند. از اين رو لازم است ماه‌ها و سال‌ها جهت بهبود و درمان جوش‌های صورت صبر كرد.

رژیم درمانی که پزشک توصیه می‌کند بستگی به سن شما، نوع و شدت آکنه دارد. به عنوان مثال ممکن است لازم باشد دو بار در روز و به مدت چند هفته داروها را استفاده کنید.

قرص‌ها و داروهای موضعی اغلب به صورت ترکیبی برای درمان جوش از سوی پزشکان تجویز می‌شوند. با پزشک خود در مورد خطرات، مزایای داروها و سایر روش‌های درمانی که در نظر دارید صحبت کنید. قرار ملاقات‌های بعدی را با پزشک خود هر سه تا شش ماه یک بار انجام دهید تا زمانی که پوست شما بهبود یابد.

راه‌های درمان برای زنان باردار به دلیل خطر عوارض جانبی محدود هستند. بنابراین حتما باید پزشک را در جریان شرایط جسمانی خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

 

داروهای موضعی

رایج‌ترین داروهای تجویز شده موضعی برای آکنه عبارتند از:

رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید

داروهایی که حاوی اسیدهای رتینوئیک یا ترتینوئین هستند، اغلب برای آکنه متوسط مفید هستند. اين تركيبات به صورت کرم، ژل و لوسیون تهيه می‌شوند. این نوع دارو را سه بار در هفته شروع و هر روز به دلیل عادت پوست به آن استفاده کنید. همچنين اين تركيبات از گرفتگی فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند.

لازم به ذكر است از ترتینوئین همزمان با بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید. رتینوئیدهای موضعی پوست شما را در برابر آفتاب حساس‌تر می‌کنند. همچنین می‌توانند باعث خشکی و قرمزی پوست شوند.

آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها با از بین بردن باکتری‌های اضافی پوست، قرمزی و التهاب ناشی از جوش را کاهش می‌دهند. در چند ماه اول درمان ممکن است از رتینوئید و آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک را صبح و رتینوئید را باید شب مصرف کنید.

آنتی‌بیوتیک اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می‌شود تا احتمال ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک کاهش یابد. آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به تنهایی توصیه نمی‌شوند.

 

اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک

اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که توسط مخمر تولید می‌شود و خاصیت ضد باکتری دارد. به نظر می‌رسد یک کرم یا ژل آزلائیک اسید ۲۰ درصد در صورت استفاده به صورت دو بار در روز به اندازه بسیاری از درمان‌های معمول آکنه اثر دارد. عوارض جانبی آن شامل قرمزی پوست و تحریک جزئی پوست است.

اسید سالیسیلیک ممکن است به جلوگیری از گرفتگی فولیکول‌های مو کمک کند و به عنوان محصولی جهت شست و شو موجود است. تغییر رنگ پوست و تحریک جزئی پوست از عوارض شایعی این دارو است.

داپسون ژل 5 درصد داپسون (Aczone)

این دارو برای آکنه‌های التهابی به ویژه در زنان مبتلا به آکنه توصیه می‌شود و باید دو بار در روز از آن استفاده کرد. قرمزی و خشکی پوست از عوارض شایع این دارو است. شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روی، گوگرد، نیکوتینامید، رزورسینول، سولفات استامید سدیم یا آلومینیم کلرید در درمان موضعی آکنه موثر است.

 

داروهای خوراکی

رایج‌ترین داروهای تجویز شده خوراکی برای آکنه عبارتند از:

آنتی‌بیوتیک

برای آکنه‌های متوسط تا شدید ممکن است به آنتی‌بیوتیک خوراکی برای کاهش باکتری‌ها نیاز باشد. معمولاً اولین انتخاب برای درمان آکنه تتراسایکلین (مینوسایکلین، داکسی سایکلین) یا ماکرولید (اریترومایسین، آزیترومایسین) است. ماکرولاید برای افرادی که نمی‌توانند تتراسایکلین مصرف کنند، از جمله زنان باردار و کودکان زیر 8 سال یک راه معمول است.

برای جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده کرد. همچنين آن‌ها باید با داروهای دیگر مانند بنزوئیل پراکسید ترکیب شوند تا خطر ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک کاهش یابد. عوارض جانبی شدید ناشی از استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان آکنه غیر معمول است. این داروها حساسیت پوست شما را به آفتاب افزایش می‌دهند.

داروهای پیشگیری از بارداری

چهار داروی پیشگیری از بارداری خوراکی توسط (FDA) برای درمان آکنه در زنانی که مایل به استفاده از آن‌ها برای پیشگیری از بارداری هستند نیز تأیید شده است. اين دسته محصولاتی هستند که پروژسترون و استروژن را ترکیب می‌کنند. بنابراین استفاده از سایر داروهای درمان جوش برای چند هفته اول ممکن است به شما کمک کند. عوارض جانبی متداول داروی ضد بارداری افزایش وزن، حساسیت در پستان و حالت تهوع است. این داروها همچنین با افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم همراه هستند.

 

عوامل ضد آندروژن

اگر آنتی‌بیوتیک خوراکی کمک نکند، داروی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ممکن است برای زنان و دختران بزرگسال در نظر گرفته شود. این دارو با جلوگیری از اثر هورمون‌های آندروژن بر غدد تولید چربی كار می‌كند.  حساسیت به درد یا لمس در پستان و پریودهای دردناک از عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو است.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یکی از مشتقات ویتامین A برای افرادی تجویز شود که آکنه متوسط یا شدید آن‌ها به سایر درمان‌ها پاسخ نداده است. بیماری التهابی روده، افسردگی و نقایص شدید مادرزادی در فرزندان از عوارض جانبی احتمالی ایزوترتینوئین خوراکی است. تمام افرادی که ایزوترتینوئین مصرف می‌کنند باید در یک برنامه مدیریت ریسک مورد تأیید (FDA) شرکت کنند. آن‌ها باید به طور منظم به پزشکان خود مراجعه کنند تا از نظر عوارض جانبی بررسی شوند.

روش‌های درمانی جوش صورت

برای برخی از افراد روش‌های زیر ممکن است مفید باشد. چه به تنهایی و چه به صورت ترکیب با داروها.

نور درمانی

انواع روش‌های درمانی مبتنی بر نور با موفقیت به آزمایش رسیده است. بیشتر آن‌ها نیاز به مراجعه مکرر به مطب پزشک دارند. برای تعیین روش ایده‌آل منبع نور و دوز آن نيازمند شواهد بیشتر است.

 

لایه برداری شیمیایی

این روش از برنامه‌های مکرر یک محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک استفاده می‌کند. این روش درمانی برای جوش‌های خفیف است و ممکن است ظاهر پوست را بهبود دهد. اگرچه این تغییر طولانی مدت نیست و معمولاً درمان‌های مکرر نیاز است. پزشک شما ممکن است از ابزار خاصی برای از بین بردن جوش‌های سر سفید و سرسیاه (کمدی) یا کیست‌هایی که با داروهای موضعی پاک نشدند استفاده کند. این روش به طور موقت ظاهر پوست شما را بهبود می‌بخشد، اما ممکن است باعث ایجاد زخم شود.

تزریق استروئید

با تزریق داروی استروئیدی به آن‌ها می‌توان ضایعات ندولی و کیستیک را درمان کرد. این درمان منجر به بهبود سریع و کاهش درد می‌شود. عوارض جانبی ممکن است شامل نازک شدن پوست و تغییر رنگ در ناحیه تحت درمان باشد.

معالجه کودکان

بیشتر مطالعات مربوط به داروهای آکنه در كودكان، افراد زیر 12 ساله یا بیشتر را شامل می‌شود. سازمان غذا و دارو تعداد محصولات موضعی مورد تأیید برای استفاده کودکان را گسترش داده است. همچنين دستورالعمل‌های آکادمی پوست آمریکا نشان می‌دهد که بنزوئیل پراکسید، آداپالن و ترتینوئین موضعی در کودکان پیش از آغاز نوجوانی روی درمان جوش نتيجه می‌دهد. ضمن اینکه این داروها با کمترین عوارض جانبی در کودکان همراه بوده‌اند.

اگر کودک شما آکنه دارد، با یک متخصص پوست کودکان مشورت کنید. در مورد داروهایی که باید از مصرف آن‌ها در کودکان جلوگیری شود، دوزهای مناسب، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و این که چگونه درمان ممکن است بر رشد و نمو کودک تأثیر بگذارد، مشورت کنید.

 

روش های درمان طبيعی جوش صورت

برخی از روش‌های دارویی جایگزین و یکپارچه ممکن است در کاهش آکنه مفید باشد:

روغن درخت چای

ژل‌های حاوی حداقل ۵ درصد روغن درخت چای ممکن است به اندازه لوسیون‌های حاوی ۵ درصد بنزوئیل پراکسید مؤثر باشد. البته باید این را بدانید که تأثیرگذاری روغن درخت چای کمتر از مواد شیمایی است و باید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید تا نتيجه دهد.

عوارض جانبی احتمالی شامل خارش، سوزش، قرمزی و خشکی جزئی پوست است که باعث می‌شود این یک انتخاب ضعیف برای افراد مبتلا به روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) باشد.

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی

شما می‌توانید با استفاده از محصولات بدون نسخه، مراقبت‌های اساسی پوست و سایر روش‌های مراقبت از خود، از بروز آکنه خفیف یا متوسط جلوگیری کنید. به برخی از این مراقبت‌های پوستی در زیر اشاره شده است:

  • مناطق دارای مشکل را با یک پاک‌‌کننده ملایم شست‌و‌شو دهيد.
  • دو بار در روز با دستان خود صورتتان را با صابون ملایم یا پاک‌کننده ملایم و آب گرم شست‌و‌شو دهيد.
  • اگر موهای شما چرب است، هر روز شامپو مصرف كنيد.
  • از مصرف برخی محصولات مانند اسکراب صورت، مواد ضد درد و ماسک خودداری کنید.

اين محصولات تمایل به تحریک پوست دارند که باعث افزایش آکنه می‌شوند. شستشوی زیاد و مالش نیز می‌تواند باعث تحریک پوست شود. محصولات آکنه بدون نسخه را امتحان کنید تا چربی اضافی خشک شود و لایه‌برداری صورت گيرد.

  • به دنبال محصولات حاوی پروکسید بنزوئیل به عنوان ماده فعال باشید.
  • همچنین ممکن است محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید را امتحان کنید.
  • کرم‌ها تحریک کمتری نسبت به ژل‌ها و پمادها دارند.

داروهای آکنه بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی اولیه ایجاد کنند. مانند قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن که اغلب پس از ماه اول استفاده از آن‌ها بهبود می‌یابند.

 

از تحریک‌کننده‌ها خودداری کنید

مواد آرایشی روغنی یا داراي چربی، ضد آفتاب، محصولات آرایش مو یا مواد پوشاننده آکنه یا جوش صورت می‌توانند باعث افزايش آکنه شوند. درعوض از محصولاتی با برچسب تركيبات پایه آب یا غیر دارویی استفاده کنید كه احتمال ایجاد آکنه پس از مصرف آن‌ها کمتر است. از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. برخی از داروهای آکنه شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهد. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شويد داروی شما یکی از این موارد است یا خیر.

اگر چنین است تا آنجا که ممکن است از خورشید دور باشید. به طور مرتب از یک مرطوب‌کننده غیر روغنی (غیر دارویی) که شامل ضد آفتاب است، استفاده کنید. از اصطکاک یا فشار بر روی پوست خودداری کنید.

از پوست مستعد آکنه در برابر تماس با وسایلی مانند تلفن، کلاه ایمنی، یقه‌های تنگ یا بند و کوله پشتی محافظت کنید. از لمس یا برداشتن مناطق مستعد آکنه خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند باعث ایجاد آکنه بیشتر یا منجر به عفونت یا زخم شود.

کنار آمدن با جوش هاي صورت

جوش صورت يا آکنه باعث ایجاد اضطراب می‌شود و ممکن است بر روابط اجتماعی و تصویر از خود تأثیرگذار باشند. بعضی اوقات می‌توانيد از راه مشاوره اين مشكلات را حل کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که استرس باعث طولانی‌تر شدن روند بهبود آکنه می‌شود. سعی کنید با خواب کافی و تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش استرس خود را کنترل کنید.

اگر آکنه دارید که به مراقبت‌های معمول و درمان‌های بدون نسخه پاسخ نمی‌دهد، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

نکاتی که باید با پزشک خود در میان بگذارید

آنچه شما لازم است در اختيار پزشک خود برای درمان جوش صورت قرار دهيد شامل موارد زير است:

  • لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید در اختیار پزشک قرار دهید؛ از ویتامین گرفته تا مکمل‌ها.
  • اطلاعات شخصی زندگی خود را در اختیار او بگذارید. از جمله استرس‌های عمده یا تغییرات اخیری که در وضعیت جسمانی یا روانی شما  به وجود آمده است.

پرسش‌هایتان را لیست کنید

پيش از اين که در مقابل دکتر بنشینید، پرسش‌هایتان را لیست کنید یا در ذهنتان نگه‌دارید. این کار می‌تواند به شما کمک کند از زمانتان نهایت استفاده را ببرید. در زیر برخی از پرسش‌های رايجی را خواهید خواند که ممکن به کارتان بیاید ولی شما آن را از قلم انداخته‌اید:

  • چه روش درمانی را برای من پیشنهاد می‌کنید؟
  • اگر اولین روش درمانی نتیجه ندهد، تجويز بعدی شما چيست؟
  • عوارض جانبی احتمالی داروهای من چیست؟
  • چه مدت می‌توانم با خیال راحت از داروهایی که شما تجویز می‌کنید استفاده کنم؟
  • چه مدت پس از شروع درمان ممکن است علائم من بهبود یابد؟
  • زمان ویزیت بعدی جهت بررسی روند درمان چه زمانی است؟
  • آیا قطع مصرف دارو در صورت عدم بروز نتایج بی‌خطر است؟
  • آیا تغییراتی در رژیم غذایی من نیاز است؟
  • آیا لازم است در محصولاتی که برای پوست خود استفاده می‌کنیم، مانند صابون، لوسیون، ضد آفتاب و مواد آرایشی تغییراتی ایجاد کنم؟

پزشک احتمالاً تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. آمادگی داشتن برای پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند پزشک را برای تشخیص و انتخاب بهترین روش درمان کمک کند.

پرسش‌هایی که ممکن است پزشک از شما بپرسد

  • اولین بار چه زمانی با این مشکل روبه‌رو شده‌اید؟
  • آیا عاملی مانند استرس یا چرخه قاعدگی شما سبب افزایش این جوش‌ها می‌شوند؟
  • چه داروها، ویتامین و مکمل‌هایی را مصرف می‌کنید؟
  • آیا از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنید؟
  • آیا قاعدگی منظم دارید؟
  • آیا باردار هستید یا قصد دارید به زودی باردار شوید؟
  • از چه نوع صابون، لوسیون، ضد آفتاب، محصولات مو یا مواد آرایشی استفاده می‌کنید؟
  • آکنه چگونه بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما در موقعیت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا شما سابقه خانوادگی آکنه دارید؟
  • تا کنون چه روش‌های درمانی را امتحان کرده‌اید؟
  • آیا سایر اعضای خانواده برای درمان آکنه خود تحت درمان با ایزوترتینوئین یا هورمون درمانی بوده‌اند؟

 

درمان‌های موضعی جوش صورت (ژل، کرم و لوسیون)

در ادامه برخی درمان‌های موضعی جوش صورت را بیان خواهیم کرد.

پراکسید بنزوئیل

بنزوئیل پراکسید به عنوان ضدعفونی‌کننده برای کاهش تعداد باکتری‌های سطح پوست عمل می‌کند. همچنین به کاهش تعداد جوش‌های سر سفید و سرسیاه کمک می‌کند و دارای اثر ضد التهابی است. بنزوئیل پراکسید معمولاً به صورت کرم یا ژل در دسترس است که یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. این دارو باید ۲۰ دقیقه پس از شستن بر روی تمام قسمت‌های صورت شما که آکنه دارد، بماند.

این دارو را کم مصرف کنید. زیرا مقدار زیاد باعث تحریک پوست شما می‌شود. همچنین باعث حساسیت بیشتر صورت شما در برابر نور خورشید خواهد شد. بنابراین از آفتاب مستقیم و منابع اشعۀ ماوراء بنفش دوری کنید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید می‌تواند اثر سفیدکنندگی داشته باشد. بنابراین از قرار دادن آن روی مو یا لباس خودداری کنید.

عوارض جانبی شایع بنزوئیل پراکسید

  • پوست خشک و متشنج
  • احساس سوزش، خارش یا سوزش
  • کمی قرمزی و لایه‌برداری از پوست

لازم به ذکر است عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و پس از پایان درمان باید برطرف شوند. اکثر افراد برای پاکسازی بیشتر یا تمام آکنه‌های خود به یک دورۀ درمانی شش هفته‌ای نیاز دارند. ممکن است به شما توصیه شود که برای جلوگیری از بازگشت آکنه کمتر به داروهای درمانی ادامه دهید.