کک‌ومک لکه‌های قهوه‌ای کوچکی بر روی پوست هستند که اغلب در بخش‌هایی از پوست بدن ظاهر مي‌شوند که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. در اکثر موارد، کک‌ومک‌ها بی‌ضرر هستند. به‌طور کلی، کک‌ومک ناشی از تحریک پوست به‌وسيله اشعه ماورا بنفش است، به همین دلیل است که ‌آن‌ها در تابستان پررنگ‌تر و در ماه‌های زمستان کمرنگ می‌شوند. در ادامه اين مقاله از وبلاگ اسنپ‌دکتر با كك‌ومك و راه‌ از بين بردن آن بيشتر آشنا مي‌شويم.

علت كك‌ومك چيست؟

كك‌ومك شامل دو دسته است: افلیدها و لنتیژین‌های خورشیدی. 

  • افلید نوع رایجی است که اکثر مردم به عنوان كك‌ومك تصور می‌کنند.
  • لنتیژین‌های خورشیدی لکه‌های تیره‌ای بر پوست هستند که در بزرگسالی ایجاد می‌شوند. این شامل كك‌ومك، لکه‌های پیری و لکه‌های خورشید هستند.

 این دو نوع كك‌ومك می‌توانند شبیه به هم باشند، اما از جهات دیگری از جمله تکامل ‌آن‌ها متفاوت است. كك‌ومك به‌طور معمول نتیجه ژنتیک است و اغلب با افزایش سن کمرنگ یا از بین ‌مي‌رود، در حالی که لنتیژین‌های خورشیدی با پیرتر شدن افراد بیشتر می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب 

با قرارگیری در معرض نور خورشید، سلول‌های پوستی ملانین اضافی که مسئول رنگ پوست و مو (رنگدانه‌ها) هستند را تولید ‌مي‌كنند تا از پوست در برابر آفتاب محافظت کنند. به همین دلیل است که كك‌ومك پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر ‌مي‌شود.

كك‌ومك در مناطقی که اغلب در معرض نور خورشید هستند ایجاد ‌مي‌شود، مانند:

نوشته های مشابه
  • صورت
  • بازوها
  • گردن
  • كمر
  • سینه

ژنتیک

ژنتیک همچنین نقش اصلی را در ایجاد کک و مک بر افراد بر اساس نوع ملانیني كه بدن آن‌ها توليد مي‌كند، ايفا مي‌كند. نوع ملانین تولیدی بدن به ژنی به نام MC1R بستگی دارد. بدن می‌تواند دو نوع ملانین به نام pheomelanin و eumelanin تولید کند. اوملانین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌مي‌كند، اما فوملانین این کار را نمی‌کند.

افرادی که مو، چشم و پوست تیره دارند معمولاً اوملانین تولید ‌مي‌كنند و کمتر دچار كك‌ومك می‌شوند. افرادی که موهای قرمز، بلوند یا قهوه ای روشن دارند و دارای پوست و چشم‌هایی به رنگ روشن هستند، معمولاً فوملانین تولید ‌مي‌كنند و بیشتر دچار كك‌ومك می‌شوند.

آیا كك‌ومك خطرناک است؟

كك‌ومك خطر نیست. با این‌حال، از آنجا که افراد مبتلا به كك‌ومك دارای پوستی هستند که نسبت به نور خورشید حساسیت بیشتری دارد، باید بیشتر مراقبت کنند تا از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند.

آیا می‌توان از بروز كك‌ومك بیشتر جلوگیری کرد؟

 آکادمی پوست آمریکا توصیه ‌مي‌كند برای مراقبت از پوست از ضدآفتابِ ضد آب با SPF حداقل 30 بر روی پوست خود استفاده کنید. برای محافظت کامل قبل از رفتن به خارج از خانه 15 دقیقه صبر کنید. این کار را هر روز، حتی در زمستان، برای جلوگیری از رنگدانه بیشتر انجام دهید. برای محافظت بیشتر از پوست در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان آفتاب، از وسایل محافظتی مانند کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید و در هنگام شدیدترین تابش خورشید در اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر وقت خود را در فضای باز محدود کنید.

آيا كك‌ومك درمان دارد؟

كك‌ومك بی‌ضرر است و نیازی به درمان ندارد و حتی بسیاری آن را باعث زیباتر شدن چهره می‌دانند. با این‌حال، اگر افراد بخواهند کک‌ومک را به دلایل زیبایی پاک و روشن کنند، برخی از روش‌های درمانی می‌توانند ظاهر ‌آن‌ها را کاهش دهند.

درمان‌های بدون نسخه

یک مطالعه معتبر نشان داده است که محصولات حاوی تری کلرواستیک اسید (TCA) و فنل در روشن شدن كك‌ومك موثر هستند. انواع کرم‌های موضعی و لایه‌برداری حاوی این ترکیبات هستند. همچنین به دلایل زیبایی افراد می‌توانند روش‌های پزشکی را برای از بین بردن لکه‌های تیره انتخاب کنند. این موارد شامل لیزر درمانی و لایه‌برداری شیمیایی است. همه این روش‌های درمانی می‌توانند عوارض جانبی مانند جای زخم ایجاد کنند. هرکسی که درمان كك‌ومك را در نظر داشته باشد باید تمام گزینه‌های خود را با پزشک در میان بگذارد.

 

درمان‌های خانگی

برخی افراد دریافتند که برخی از محصولات طبیعی می‌توانند كك‌ومك ‌آن‌ها را روشن‌تر کنند، اگرچه این روش‌ها از نظر علمی ثابت نشده‌اند و ممکن است عوارضی را برای پوست داشته باشند. بنابراین بهتر است پیش از استفاده از آنها با پزشک خودتان مشورت کنید. 

لیمو: مقدار کمی آبلیمو را به پنبه زده و روی پوست خود بماليد. ویتامین C موجود در آب لیمو ممکن است به روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند. (این روش مخالفان خودش را دارد و بسیاری معتقد هستند که آبلیمو برای پوست مضر است)

عسل: لایه نازکی از عسل را روی پوست پخش کنید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید. عسل دارای خواص آنتی اکسیدان است و میتواند به مرور زمان باعث کمرنگ شدن كك‌ومك شود.

دوغ: دوغ را مستقیماً روی پوست خود بمالید. قبل از شستشو با آب گرم باید آن را به مدت 10 دقیقه بر روي پوست بگذارید. همچنین می‌توانید با ترکیب دوغ و بلغور جو دوسر ماسک درست کنید. دوغ دارای اسید لاکتیک است که به طور بالقوه می‌تواند به روشن شدن كك‌ومك شما کمک کند.

خامه ترش: خامه ترش را مستقیم روی پوست خود بمالید، و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. مانند دوغ، خامه‌ترش حاوی اسید لاکتیک است.

آلوئه ورا: آلوئه‌ورا حاوی اسید سالیسیلیک و آلوئین است. این ممکن است به محو شدن كك‌ومك کمک کند. 

پیاز: پیاز را روی پوست خود بمالید، و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید. پیاز می‌تواند مانند لایه‌برداری عمل کند و ممکن است به روشن شدن لکه‌ها کمک کند.

ماست: ماست را مستقیماً روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. ماست همچنین حاوی اسید لاکتیک است.

بعيد است كه استفاده از این محصولات طبیعی بر روی پوست هیچ عارضه ای به همراه داشته باشد، اما بهتر است ابتدا یک تست روی ناحیه کوچکی از پوست انجام دهید. در صورت ایجاد هرگونه تحریک پوستی، استفاده از محصول را متوقف کنید.