ژل بهداشتی بانوان چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از این که سراغ ژل بهداشتی بانوان برویم، بهتر است اصول بهداشت فردی را بشناسیم. بیشتر مردم تصور می کنند، بهداشت شخصی فقط مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، حمام کردن و کارهایی از این قبیل است. این افراد، فقط زمانی به فکر مراقبت های مخصوص ناحیه ی تناسلی خود می افتند که دچار عفونت شده باشند.

باید بدانید، رعایت بهداشت ناحیه ی تناسلی هم برای مردان و هم برای زنان مهم است. وقتی می توانید با رعایت نکاتی ساده از بوی بد، خارش، خشکی و عفونت واژن (با منشأ قارچ، ویروس و باکتری) جلوگیری کنید، دلیلی برای تعلل وجود ندارد. پس، با خواندن متن ساده و کوتاه زیر در مسیر سلامت و آسایش خود گام بردارید.

بهداشت ناحیه ی تناسلی بانوان

وقتی دختران به دوران بلوغ می رسند، تغییرات زیادی در بدن آنها رخ می دهد: شروع عادت ماهیانه، رشد موهای زائد، ترشحات واژن و تغییر فلور طبیعی بدن در نواحی مختلف و … . این تغییرات کاملاً طبیعی و نرمال هستند. اما در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی، ممکن است اختلال ایجاد کنند.

ترشحات واژن نشانه ی بیماری و عفونت نیست!

همانطور که گفتیم، ترشحات واژن برای هر دختری که به بلوغ رسیده باشد، وجود دارد. در واقع، واژن به کمک این ترشحات محیط درون خود را شست وشو می دهد و از آلودگی ها و باکتری های مضر پاک می کند.

در واقع، غددی در دهانه ی رحم وجود دارند که لوبریکانت طبیعی تولید می کنند و محیط واژن را مرطوب نگه می دارند. این لوبریکانت طبیعی به طرف پایین رحم حرکت می کند و باکتری ها و عوامل آلوده کننده را خارج می کند.

بنابراین داشتن ترشحات واژن طبیعی است، اما برای تشخیص طبیعی بودن ترشحات باید به نشانه های آن توجه کنید. رنگ، بو، غلظت و حجم ترشحات عوامل مهمی هستند که برای سلامت خود باید مدنظر داشته باشید. همچنین، اگر ترشحات واژن با با خارش، قرمزی و سوزش در ناحیه ی تناسلی همراه باشد، احتمالاً محیط طبیعی واژن دچار تغییراتی شده است.

داروی کلوتریمازول

احتمالاً نام داروی کلوتریمازول به گوشتان خورده و با مشاهده ی اولین ترشحات واژن دست به کار شده اید و از داروخانه ی محل خود آن را تهیه کرده اید. شاید هم برای حفظ و درمان خارش واژن از دوش واژینال یا جوش شیرین استفاده می کنید.

اما این راه ها برای کنترل ترشحات واژن، منطقی نیستند. در واقع، با این کار خود را از درمان صحیح دور و pH واژن را قلیایی کرده اید. همچنین، فلور طبیعی را از بین برده اید. برای پیشگیری یا درمان خارش و سوزش واژن یا مشکلات دیگری مانند بوی بد واژن، بهتر است نکات مربوط به بهداشت ناحیه ی تناسلی را رعایت کنید. افزون بر این، توصیه می شود در صورت امکان از محصولاتی مانند ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید.

سلامت واژن شما در گرو PH آن است!

نخست باید بدانید PH چیست

معیار pH نشان می دهد که یک ماده اسیدی است یا بازی (قلیایی). این معیار اعداد ۰ تا ۱۴ را در بر می گیرد. ماده ای که pH آن کمتر از ۷ باشد، خاصیت اسیدی دارد. pH بالاتر از ۷ هم بازی (قلیایی) محسوب می شود.

محیط واژن به طور طبیعی، اسیدی است. اسیدی تر از پوست و سایر اندام های بدن. به طوری که pH آن در محدوده ی ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد. این pH کمک می کند باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای غیرمفید و بیماری زا از بین بروند. البته در شرایط مختلف بدن، pH طبیعی واژن ممکن است کمی تغییر کند. مثلاً در سنین باروری (۱۵ تا ۴۹ سال) pH واژن باید ۴٫۵ یا کمتر از آن باشد. در حالی که قبل از بلوغ و در دوران یائسگی pH واژن قلیایی و بالاتر از ۴٫۵ است.

اما چرا PH واژن مهم است؟

در واقع، محیط اسیدی واژن یک اثر محافظتی دارد. باکتری ها و قارچ های بیماری زا نمی توانند در این محیط اسیدی تکثیر شوند و رشد کنند. در نتیجه، اگر pH متعادل باشد، واژن به عفونت دچار نمی شود.

pH بالای ۴٫۵ محیط مناسبی را برای رشد باکتری های بیماری زا فراهم می کند. واژینوزیس باکتریال (Bacterial vaginosis) و تریکومونیازیس (Trichomoniasis) از جمله عفونت هایی هستند که بر اثر بالا بودن pH واژن ایجاد می شوند.

در عفونت باکتریایی ترشحات واژن بویی شبیه بوی ماهی می دهد و به رنگ خاکستری، سفید و زرد در می ‌آید. همچنین، ممکن است ترشحات با خارش واژن و سوزش ادرار همراه باشد.

بهداشت واژن چگونه از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند؟

گاهی خودِ عفونت باکتریایی، قارچی یا انگلی به تنهایی بیماری زا نیست. بلکه این میکروارگانیسم ها بستری را فراهم می کنند تا واژن، میزبان عوامل بیماری زای دیگری شود که خطرناک ترند؛ از جمله:

  • ویروس هرپس سیمپلکس (HSV): عامل بیماری هرپس
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): عامل بیماری ایدز
  • ویرس پاپیلومای انسانی (HPV): عامل سرطان دهانه ی رحم و تبخال تناسلی

چگونه بفهمیم PH واژن نامتعادل است؟

  • تعادل pH واژن به دلایل مختلفی از بین می رود. اما خوشبختانه، این عدم تعادل نشانه هایی دارد که قابل تشخیص هستند:
  • بوی بد واژن
  • رنگ غیر معمول ترشحات (به رنگ سفید، خاکستری و سبز)
  • خارش واژن
  • سوزش ادرار

اگر هر یک از این علائم را دارید، باید به بهداشت ناحیه ی تناسلی خود بیشتر اهمیت دهید. در ادامه، تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را که باید در این زمینه بدانید، بیان کرده ایم.

ژل بهداشتی بانوان

همان طور که گفتیم، pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه ی تناسلی دارد. با حفظ تعادل اسیدیته ی واژن می توانید به حفظ سلامت واژن کمک کنید و از ایجاد عفونت، بوی بد، خارش و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه پیشگیری کنید.

ژل بهداشتی بانوان برای شست وشوی ناحیه ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد. بنابراین، به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

چه کسانی می توانند از ژل بهداشتی شستشوی بانوان استفاده کنند؟

  • زنان مجرد: خانم هایی که به سن بلوغ رسیده اند و رابطه ی جنسی ندارند.
  • زنان متأهل: این دسته از بانوان علاوه بر مشکلات ناحیه ی تناسلی، در معرض عفونت های مقاربتی هم هستند.
  • افرادی که در دوره ی یائسگی قرار دارند: در دوره ای از زندگی زنان، تخمک گذاری متوقف می شود و دیگر امکان باروری وجود ندارد. به این دوره یائسگی می گویند.
  • زنان باردار: استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری ، نه تنها مانعی ندارد، بلکه از جهاتی هم مفید است، اما فراموش نکنید که در این دوران غشاء مخاطی در ناحیه تناسلی، حساس‌تر از معمول می‌شود؛ بنابراین هنگام انتخاب محصولات بهداشتی باید دقت کافی داشته باشید. محصولات نامناسب باعث ناراحتی شما می‌شوند و شما را بیشتر در معرض عفونت های تناسلی قرار می‌دهند.

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان با ژل شستشوی بانوان یائسه در چیست؟

تفاوت این دو در pH و میزان رطوبت رسانی آنهاست. همانطور که خواندید، بعد از دوران یائسگی، وضعیت هورمون ها به طور چشمگیری تغییر می کند، به دنبال تغییرات هورمونی، ترشحات واژن، کیفیت بافت و pH تعادلی واژن نیز تغییر می یابد و به بالاتر از ۴٫۵ می رسد. همچنین، بافت واژن و فرج نازک و خشک می شود. به همین دلیل، فرمولاسیون محصولات بهداشتی بانوان یائسه متناسب با این شرایط طراحی می شود.

اما، شرایط محیطی واژن خانم های مجرد و متأهل تقریباً یکسان است. بنابراین، ژل شست وشوی بهداشتی این افراد هیچ تفاوتی ندارد. تنها نکته این است که بانوان متأهل باید مراقب بیماری های مقاربتی نیز باشند.

 

چگونه ناحیه ی تناسلی را بشوییم؟

فقط قسمت خارجی اندام تناسلی (فرج (VULVA) ) را بشویید.

براساس کالج متخصصین زنان و مامایی آمریکا (ACOG) واژن به طور طبیعی با لوبریکانت داخلی ای که دارد، خودش را تمیز و pH خود را تنظیم می‌کند. پس یادمان باشد که با وجود این لوبریکانت طبیعی، نیازی به شستشوی واژن نیست.

ناحیه ی تناسلی خود را با صابون نشویید.

صابون ها قلیایی هستند. برای همین، روی pH واژن و ناحیه ی تناسلی اثر می گذارند، رطوبت لازم را از بین می برند و محیط را برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا مانند ویروس، باکتری، قارچ، انگل و کاندیدیا فراهم می کنند.

هرگز از دوش‌ واژینال استفاده نکنید!

این کار pH تعادلی واژن را بر هم می زند. در سال ۲۰۰۸، بررسی های انجام شده درمورد سلامت واژن، روی ۲۵۶۱ بیمار نشان داد احتمال به دنیا آوردن نوزاد نارس در افرادی که قبل از بارداری به طور مرتب از دوش واژینال استفاده کردند، بیشتر است. همچنین، براساس پژوهش دیگری در سال ۲۰۱۶، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) قرار دارند.

از محصولاتی مانند ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید که اختصاصاً برای این کار طراحی شده اند.

این محصولات به حفظ pH طبیعی ناحیه ی مورد نظر کمک می کنند. افزون بر این، به دلیل اثرگذاری ملایم، تمیز کننده ی مناسبی هستند.

کات دیگری برای شستشوی ناحیه ی تناسلی:

  • قبل از شستن ناحیه ی تناسلی، دست های خود را بشویید.
  • برای شستن ناحیه ی تناسلی از آب گرم استفاده کنید.
  • بعد از شست وشو، حتماً با استفاده از یک حوله ی نرم ناحیه ی تناسلی را خشک کنید.
  • حوله ای را که برای خشک کردن ناحیه ی تناسلی استفاده می کنید، زود به زود عوض کنید.

علم قدرت است و آگاهی از نکات علمی و عمل به آن کمک می کند تا با انجام کارهایی ساده یا پرهیز از برخی کارها، سالم تر باشید. همانطور که خواندید، دوش واژینال و استفاده از صابون برای شست و شوی ناحیه ی تناسلی، خطرناک است و تعادل طبیعی واژن را از بین می برد.

حال آنکه، می توانید برای شست وشو از محصولاتی مانند ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید که اختصاصاً برای این کار تولید شده اند. اگر در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید، در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

اهمیت ژل بهداشتی بانوان

صابون ها و سایر مواد شوینده که معمولا pH قلیایی دارند به تعادل اسیدی طبیعی ناحیه تناسلی صدمه می زند. حتی شستشوی این ناحیه با آب خالص نیز منجر به افزایش pH می گردد.

اما ژل بهداشتی بانوان، تعادل اسیدی این ناحیه را حفظ می‌نماید. در دوران قاعدگی و همچنین در زمان نزدیکی این محیط برای تجمع باکتری ها مناسب شده و امکان ابتلا به بیماری‌های باکتریال که همراه با بوی زننده اند افزایش می‌یابد.

فواید این ژل

ژل بهداشتی که برای دوشیزگان، بانوان و خانم‌های یائسه در بازار موجود می‌باشد با کنترل Ph بدن، از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. اگر تا به حال از این محصول استفاده نکرده‌اید، لذت یک تمیزی کامل را بخصوص در اوج روزهای گرم از خود گرفته‌اید.

رفع بوی بدن از محبوب‌ترین ویژگی‌های این محصولات است. ناحیه تناسلی یک محدوده باکتریال است که اکثر اوقات بوی زننده ای دارد. البته بو زمانی زننده تر می‌شود که باکتری در این منطقه بیشتر رشد کند . برای از بین بردن این بوی بد و از بین بردن باکتری‌ها بهترین گزینه استفاده از ژل شستشوی بانوان است که با رایحه های مختلف در بازار موجود می‌باشند.

چند نکته

  • موقع خرید ژل بهداشتی بر نوشته روی آن و گروه مصرف کنندگان و نحوه استفاده حتما دقت کنید!
  • استفاده افراطی از این ژل باعث برهم خوردن تعادل pH شده که خود زمینه بروز عفونت‌ها را مهیا می‌سازد.
  • حتما ژل‌های بهداشتی را از مراکز معتبر چون داروخانه‌ها و با اشراف کامل بر توضیحات و محتویات محصول تهیه کنید!

نحوه استفاده

نحوه استفاده از این محصولات به این نحو است که شما یک بند انگشت از ژل را روی ناحیه تناسلی که مرطوب است زده تا کف مملایمی ایجاد گردد؛حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه زمان دهید تا تاثیر بگذارد. سپس ناحیه تناسلی را به طور کامل با آب بشویید. با دستمال به آهستگی خود را خشک نموده و لباس زیر خود را که حتما باید همیشه خشک باشد را به تن کنید.

چه کسانی باید از ژل بهداشتی استفاده کنند

  • تمام خانم‌هایی که پزشک ترشحات طبیعی بدن آنها را کافی نمی‌داند.
  • زوجینی که از روش کاندوم برای نزدیکی استفاده نمی‌کنند.
  • پس از زایمان، قبل و بعد از نزدیکی، بعد از حمام و…
  • خانم‌هایی که بدنی مستعد قارچ و عفونت دارند.
  • افرادی که بوی ناحیه تناسلی آزارشان می‌دهد.
  • افراد یائسه که بافت بدنشان تغییر می‌کند.

ژل بهداشتی بانوان فیروز دارای رایحه ای مطبوع و ملایم می باشد. این ژل از ابتلا به عفونت های ناحیه ژنیتال پیشگیری می نماید. استفاده از صابون ها و سایر مواد شوینده که معمولا pH قلیایی دارند به تعادل اسیدی طبیعی این ناحیه صدمه می زند. حتی شستشوی این ناحیه با آب خالص منجر به افزایش pH می گردد، اما شوینده های مخصوص ناحیه ژنیتال، تعادل اسیدی این ناحیه را حفظ می کنند. در دوران قاعدگی و همچنین در زمان نزدیکی این محیط برای تجمع باکتری ها مناسب شده و امکان ابتلا به بیماری های باکتریال که همراه با بوی زننده هستند، بالا می رود. ترکیبات ژل بهداشتی بانوان فیروز طوری به کار رفته است که ضمن پاک کنندگی ناحیه، کاملا ملایم بوده و هیچگونه حساسیت و التهابی ایجاد نمی کنند.

سلامت بانوان از مهم ترین بخش های سلامت جامعه است، توجه کامل به این نظافت باید از هر لحاظ علمی صورت پذیرد. برای شست و شوی ناحیه‌ خارجی واژن بانوان، ژل بهداشتی بانوان فیروزیکی از بهترین انتخاب‌ها است. این ژل با حفظ pH طبیعی فیزیولوژیکی واژن توسط لاکتیک اسید باعث افزایش توانایی سیستم‌ های دفاعی آن می‌ شود؛ دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی بوده و با توجه به این که افزایش میزان اسیدیته در ناحیه خارجی واژن احتمال افزایش میزان باکتری‌ها را بیشتر می کند که این باکتری‌ها می توانند باعث ایجاد بیماری و یا بوی ناخوشایند شوند. بر اثر ترکیب باکتری‌ها با ترشحات اطراف واژن بوی نامطبوعی تولید می‌ گردد که می تواند برای فرد آزار دهنده باشد.

ژل بهداشتی بانوان فیروز حاوی ماده‌ موثره عصاره بابونه آلفا-بیزابولول است که با خاصیت ضد التهابی‌ از تغییر و خشکی میزان رطوبت طبیعی پوست در ناحیه خارجی دستگاه تناسلی جلوگیری می‌ کند و خارش و سوزش را از میان می ‌برد. این ژل به دلیل داشتن pH ملایم می‌ تواند به صورت روزانه و بعد از رفتن به استخر مصرف شود.

ژل بهداشتی بانوان فیروز نرم کننده ، مرطوب کننده و ترمیم کننده آسیب‌ های پوستی بوده و با داشتن خاصیت ضد حساسیتی و ضد التهابی مناسب برای شست و شوی روزانه ناحیه خارجی ژنیتال می باشد. این محصول دارای عصاره بابونه می باشد و دارای دی ـ پانتنول ، بیزابولول و اسید لاکتیک و ترکیبات فاقد حساسیت می باشد.

 

موارد مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز

  • به صورت روزانه برای بانوان و دوشیزگان بالای 12 سال (باتوجه به شرایط آب و هوایی دفعات مصرف می تواند تغییر کند)
  • قبل و پس از شنا و استفاده از استخر
  • قبل و پس از نزدیکی
  • پس از پایان دوران قاعدگی

ویژگی های ژل بهداشتی بانوان فیروز

  1. مناسب برای بانوان و دوشیزگان
  2. عامل پیشگیری از ابتلا به عفونت های ناحیه تناسلی
  3. حاوی اسید لاکتیک با خاصیت حفظ pH طبیعی ناحیه ژنیتال
  4. عامل حفظ رطوبت طبیعی ناحیه ژنیتال
  5. دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی
  6. حاوی رایحه ای مطبوع و ایجاد تمیزی، شادابی و راحتی در طول روز برای بانوان
  7. افزایش توانایی سیستم دفاعی واژن با حفظ PH فیزیولوژیکی واژن توسط اسید لاکتیک
  8. حاوی دی پانتنول با خاصیت نرم کنندگی،‌ مرطوب کنندگی و ترمیم کنندگی آسیب های پوستی
  9. حاوی بیزابولول با خاصیت ضد حساسیت و ضد التهابی
  10. سهولت شستشو با آب

 

استفاده از ژل های شستشوی واژن

امروزه با گسترده شدن اطلاعات پزشکی بانوان و خانواده ها بیماری کمتری در بین خانواده شیوع پیدا می کند ولی متاسفانه یکی از این بیماری ها که هیچ گاه از بین نمی رورد عفونت ناحیه تناسلی بانوان است که محققان برای پیشگیری از این عفونت ها ژل های بسیاری روانه بازار کرده اند بنابراین در مطلب زیر ما به مفید یا مضر بودن این ژل ها و همچنین درمان بیماری های زنانه پرداخته ایم.

بسیاری معتقدند استفاده از صابون ها و سایر مواد شوینده که معمولاً PH قلیایی دارند به تعادل اسیدی طبیعی این ناحیه صدمه می زند. حتی شستشوی این ناحیه با آب خالص منجر به افزایش pH می گردد، اما شوینده های مخصوص ناحیه ژنیتال، تعادل اسیدی این ناحیه را حفظ می کنند. در دوران قاعدگی و همچنین در زمان نزدیکی این محیط برای تجمع باکتری ها مناسب شده و امکان ابتلا به بیماریهای باکتریال که همراه با بوی زننده اند بالا می رود.

دکتر اشرف السادات جمال گفت: «ژل های بهداشتی شستشوی بانوان در صورتی که هفته ای یک بار استفاده شود مشکلی

برای فرد بوجود نمی آورد اما به صورت کلی مصرف این ژل ها را توصیه نمی کنیم و در صورتی که خانمی مرتب استحمام کرده و بهداشت فردی را رعایت کند دیگر نیازی به استفاده از این ژل ها نیست» این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:«در صورت استفاده مداوم و طولانی مدت از ژل های بهداشتی شستشوی بانوان ممکن است PH واژن تغییر کند که خود عاملی است برای رشد قارچ ها و میکروب ها و ممکن است موجب بروز حساسیت در برخی افراد شود و در صورت تشخیص و تجویز پزشک زنان مجاز به استفاده از این ژل ها هستند.با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوانید به میزان زیادی از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی جـلوگـیری بعمل آورید.

از بین بردن ترشحات با استفاده از ژل های شستشوی واژن

تــرشحات طبیعی مهبل برای سلامت مهبل ضروری میباشد. در مهبل باکتریهای غیر بیماری زای طبیعی وجود دارنـد کـه وجـودشـان از بـروز عفونتهای باکتریایی و قارچی ممانعت بعمل می آورد.

ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند. عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با با علایم این بیماریها در ادامه مطلب آشنا شوید:

۱) عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.

۲) عفونت باکتریایی : ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.

۳) عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.

۴) عفونت مجاری ادرار : احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.

نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان

۱) پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.۲) در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی بتن کنید.

از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

۳) از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت بتن کنید.

۴) برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.

۵) از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.

رعایت بهداشت با استفاده از ژل های شستشوی واژن

۶) کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک میکنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از باردار استفاده گردد.

۷) حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

۸) لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.

۹) حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.

۱۰) از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه میدارد.

۱۱) در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده میکنید حداکثر آن را هر ۴-۳ ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد های بهداشتی استفاده کنید.

زمان صحیح تعویض نوار بهداشتی

۱۲) نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر ۶-۴ ساعت یکبار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

۱۳) از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.

۱۴) همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت میبخشد.

۱۵) بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمیباشد.

۱۶) حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.

۱۷) هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را بتن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.

۱۸) هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.

۱۹) پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار میتوانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.

۲۰) هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.

۲۱)از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.

ژل های شستشوی واژن بعد از استحمام

۲۲) پس از استحمام ادرار کنید.

۲۳) از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.

۲۴) در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.

۲۵) مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری میکند.

۲۶) مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

۲۷) خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی ویائسگی میباشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده میکنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر میشود میبایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند

.کاندیدیاز یا واژینیت کاندیدایی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های زنانه به‌شمار می‌آید، طوری که اغلب خانم‌ها تا سن یائسگی بارها آن را تجربه می‌کنند. این بیماری قارچی که با ترشحات سفید رنگ و پنیری‌شکل، خارش و التهاب ناحیه تناسلی همراه است معمولا براثر افزایش رطوبت، گرما، تعریق، لباس‌های زیر تنگ و شلوارهای چسبان ایجاد می‌شود.

مراقبت های بهداشتی در مسافرت

در مسافرت‌ها نیز باتوجه به اینکه مجبور هستید ساعت‌های طولانی در اتومبیل یا هواپیما و… بنشینید، میزان گرما و تعریق بالا می‌رود و رشد قارچ‌ها افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بروز کاندیدیاز طی مسافرت بیشتر می‌شود، اما جای نگرانی وجود ندارد چراکه می‌توانید با چند راهکار ساده از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. دکتر قاضی‌زاده احسایی، فوق تخصص زنان و زایمان شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

این قارچ ریشه‌کن نمی‌شود! کاندیدا نوعی قارچ است که در محیط، روی پوست، داخل حفره دهان، واژن و… به وفور یافت می‌شود. به عبارتی این قارچ جزو فلور طبیعی و غیر بیماری‌زای بدن به شمار می‌آید. با این حال گاهی اوقات تحت شرایط خاص، میزان رشد آن افزایش پیدا می‌کند و باعث بروز بیماری می‌شود که در این صورت نیاز به درمان وجود دارد اما توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توانیم این قارچ را به‌طور کامل از بین ببریم بلکه فقط می‌توانیم از رشد بی‌رویه آن جلوگیری کنیم.

از بین بردن باکتری ها با ژل های شستشوی واژن

چه علائمی دارد؟

از آنجایی که این قارچ در حالت طبیعی در بدن یافت می‌شود، نمی‌توان کاندیدیاز را از طریق کشت تشخیص داد، بلکه فقط از روی مشخصات ظاهری عفونت می‌توان به آن پی برد. کاندیدیاز معمولا با خارش و سوزش شدید، ترشحات سفید رنگ، غلیظ و نسبتا خشک و پنیرمانند همراه است. در معاینات نیز ترشحات، قرمزی و التهاب دستگاه تناسلی و داخل واژن قابل مشاهده است.

این بیماری در آقایان هم ممکن است دیده شود اما احتمال آن بسیار کم است. از علائم آن در آقایان می‌توان به التهاب، قرمزی، سوزش، خارش و بعضا پوسته‌ریزی و ترشحات سفید رنگ از دستگاه تناسلی اشاره کرد.

عامل شماره ۱: دیابت و قند

یکی از عواملی که شرایط را برای رشد این قارچ مهیا می‌کند، دیابت کنترل‌نشده است. البته مصرف زیاد مواد قندی توسط افراد غیر دیابتی نیز می‌تواند باعث افزایش میزان گلیکوژن (نوعی قند مرکب) واژن و رشد این قارچ شود، بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید قند خون را تحت کنترل درآورد و از زیاده‌روی در مصرف مواد قندی خودداری کرد.

عامل شماره ۲: آنتی‌بیوتیک‌ها

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش رشد قارچ در واژن شود. درواقع آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر از بین بردن باکتری‌های مضر باعث نابودی باکتری‌های مفید نیز می‌شوند. این در حالی است که باکتری‌های مفید جلوی رشد بی‌رویه قارچ‌ها را می‌گیرند، بنابراین با مصرف آنتی‌بیوتیک، تعادل فلور میکروبی بدن به هم می‌خورد و قارچ‌ها فرصت رشد پیدا می‌کنند. پس اگر مستعد کاندیدیاز هستید و به هر دلیل باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، بهتر است به‌طور همزمان از کرم‌ها یا شیاف‌های ضد قارچ واژن ازجمله کلوتریمازول، میکونازول، نیستاتین و… استفاده کنید.

موارد منع مصرف ژل های شستشوی واژن

عامل شماره ۳: ضعف سیستم ایمنی

بیماری‌ها و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی نیز فرد را مستعد رشد قارچ می‌کنند، برای مثال مبتلایان به بیماری‌های ویروسی شدید همراه با تب، مبتلایان به لوپوس و کسانی که پیوند کلیه داشته‌اند و مجبورند از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مثل کورتون استفاده کنند، بیشتر دچار کاندیدیاز می‌شوند.

عامل شماره ۴: قرص ضدبارداری

یکی دیگر از عواملی که رشد قارچ را زیاد می‌کند، مصرف قرص‌های ضدبارداری است زیرا این داروها گلیکوژن واژن را افزایش می‌دهند، بنابراین خانم‌هایی که مستعد عفونت قارچی هستند بهتر است از دیگر روش‌های جلوگیری استفاده کنند تا بیماری‌شان عود نکند.

عامل شماره ۵: Ph اسیدی

اسیدی بودن Ph واژن از دیگر عوامل مستعدکننده رشد قارچ است. این قارچ معمولا در نیمه دوم سیکل قاعدگی یعنی قبل از عادت‌ماهانه رشد می‌کند ، درست وقتی که Ph بدن خانم‌ها اسیدی می‌شود. در این شرایط استفاده از مواد قلیایی مثل جوش شیرین بسیار رقیق در ناحیه واژن می‌تواند جلوی عود بیماری را بگیرد. برای این منظور باید در یک بطری آب جوشیده ولرم به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوش شیرین بریزید.

این محلول را می‌توانید با استفاده از دوش‌های واژینال (موجود در داروخانه) مصرف کنید. البته اغلب دوش‌های واژینال همراه با بتادین به فروش می‌رسند.

بتادین نیز خود باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید می‌شود و فقط در شرایط خاصی باید از آن استفاده کرد. بنابراین بهتر است بتادین را مصرف نکنید و فقط محلول جوش شیرین را داخل دوش واژینال بریزید. اگر بیماری‌تان شدید است هر شب می‌توانید از این محلول استفاده کنید. در موارد خفیف‌تر و عودکننده نیز هفته‌‌ای یک بار مصرف کفایت می‌کند.

نقش گرما و رطوبت در ژل های شستشوی واژن

عامل شماره ۶: گرما و رطوبت

از دیگر عوامل تشدیدکننده کاندیدیاز می‌توان به گرما و رطوبت اشاره کرد. در واقع خانم‌هایی که لباس‌های تنگ و چسبان می‌پوشند و فعالیت بدنی و تعریق بیش از حد دارند بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند، پس برای جلوگیری از ابتلا به آن باید از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنید. اگر هم مجبور هستید در محیط کار شلوار بپوشید، باید از شلوارهای پارچه‌‌ای و گشاد استفاده کنید، لباس زیرتان هم باید حتما نخی باشد تا رطوب بدن را بگیرد، همچنین باید لباس زیر خود را حداقل یک تا دو بار در روز تعویض کنید.

استفاده از سشوار برای خشک کردن ناحیه تناسلی نیز برای بعضی از افراد کمک‌کننده است. آقایان هم در صورت ابتلا به کاندیدیاز باید از لباس‌های نخی و گشاد استفاده‌کنند و ناحیه تناسلی‌ شان را خشک نگه دارند، همچنین باید قندخون‌شان را تحت کنترل درآورند و در صورت علامت‌دار شدن از پمادهای موضعی ضدقارچ استفاده کنند.

پروبیوتیک‌ها به کمک شما می‌آیند مصرف ترکیبات پروبیوتیک به جلوگیری از ایجاد کاندیدیاز کمک می‌کند. این ترکیبات امروزه در بسیاری از محصولات به‌خصوص مواد لبنی به کار می‌روند، البته مکمل‌های پروبیوتیک نیز در داروخانه‌ها موجود هستند و می‌توان در موارد شدید از آنها بهره برد. این ترکیبات، تعادل میکروبی را به‌نفع باکتری‌های خوب تغییر داده و رشد قارچ‌ها را مهار می‌کنند.

استفاده از ژل های شستشوی واژن در سفر

قبل از مسافرت چه کار کنیم؟

در زمان مسافرت طولانی توصیه می‌شود از نوارهای بهداشتی روزانه استفاده کنید. این نوارها بسیار نازک‌تر از نوار بهداشتی قاعدگی هستند و به خوبی رطوبت بدن را می‌گیرند، همچنین توصیه می‌شود قبل از سفر مصرف ترکیبات محرک مثل ادویه‌جات تند و مواد قندی را کاهش دهید و همواره ناحیه تناسلی را خشک نگه دارید. اگر هم واقعا مستعد بیماری کاندیدیاز هستید، می‌توانید برای پیشگیری قبل از سفر از ترکیبات دارویی مثل پماد یا شیاف ضدقارچ استفاده کنید.

ژل‌های مخصوص شست‌وشوی بانوان نیز به حفظ بهداشت ناحیه تناسلی کمک می‌کنند. کسانی که زمینه کاندیدیاز دارند، می‌توانند انواع قلیایی این ژل‌ها را از داروخانه تهیه و مصرف کنند. در حال حاضر شیاف‌های واژینال حاوی ترکیبات پروبیوتیک نیز در داروخانه موجود است. این شیاف‌ها در ابتدای واژن قرار داده می‌شوند و رشد قارچ را مهار می‌کنند.

مصرف ژل های شستشوی واژن با تجویز پزشک

دارو فقط با تجویز پزشک داروهای ضدقارچ بهتر است با نظر پزشک مصرف شوند. ضدقارچ‌های خوراکی معمولا از ترکیبات آزول به دست می‌آیند؛

ازجمله فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول. بعضی از این ترکیبات مثل فلوکونازول در یک نوبت مصرف می‌شوند و بعضی دیگر مثل ایتراکونازول و کتوکونازول باید روزی یک تا دو بار برای چند روز مصرف شوند، بنابراین تمامی داروها احتیاط خاص خود را دارند و بعضی از آنها اگر زیاد مصرف شوند روی کبد اثر می‌گذارند

، البته به‌جز آزول‌ها از ترکیبات نیستاتین نیز می‌توان استفاده کرد. داروهای ضدقارچ موضعی مثل کلوتریمازول، میکونازول و… نیز به صورت پماد و شیاف موجود هستند.

بد نیست بدانید که : نحوه ی استفاده از ژل های شستشوی واژن

نحوه ی استفاده از ژل ها به این شکل هست که شما یک بند انگشت از این ژل رو روی ناحیه ی تناسلی تان که مرطوب است بزنین تا کف ملایمی ایجاد بشه. حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بهش زمان بدین تا تاثیر خودش رو بذاره و بعد کامل اون ناحیه رو با آب بشویین و با دستمال به آهستگی پاک کنین . با این کار هم ناحیه ی تناسلی تون تمیز می شه هم تا مصرف بعدی ، بوی بدی به مشام شما نمی رسه .

هفته ای دو بار

خیلی از متخصص ها می گن اگه این ژل رو هر روز استفاده کنین، ph ناحیه ی تناسلی تون تغییر می کنه و این خودش می شه عامل رشد باکتری و قارچ. برای همین بهترین انتخاب اینه که این ژل ها رو هفته ای دو بار استفاده کنین. ناحیه ی تناسلی به شدت حساسه و باید خیلی مراقب باشین تا دچار عفونت یا خشکی بیش از حد نشین.