چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم؟

با روش‌های ساده می توانید به راحتی تَرَک‌های پوست را از ببین ببرید.

سترچ مارک یا ترک پوست، خطوط قابل رویتی هستند که روی سطح پوست ایجاد شده و بدون رنگ و سایه مانند هستند. استرچ مارک معمولا روی شکم ایجاد می‌شود اما ممکن است روی ران‌ها، بالای بازو، باسن و سینه هم دیده شود.

گاهی استرچ مارک‌ها بخش وسیعی از بدن را می‌پوشانند. بارداری هم یکی از دلایل اصلی ایجاد ترک‌های پوستی است، اما افزایش یا کاهش وزن ناگهانی، رشد سریع، عوامل وراثتی، استرس و تغییراتی در وضعیت فیزیکی هم می‌توانند استرچ مارک ایجاد کنند.

پوست از سه لایه‌‌ی اصلی تشکیل شده است: اپیدرمیس (لایه‌ی بیرونی)، درمیس (لایه‌ی میانی) و هایپودرمیک (عمیق‌ترین لایه). ترک‌های پوستی وقتی که بافت همبند، بیش از ظرفیت انعطافی‌اش کشیده می‌شود، در لایه‌ی میانی پوست شکل می‌گیرند.

با کشیدگی پوست، کلاژن ضعیف شده و چرخه‌ی طبیعی تولید کلاژن، مختل شده و آسیب می‌بیند. در نتیجه نهایتا، اسکارهای ظریفی زیر لایه‌ی بیرونی پوست ایجاد می‌شود. این ترک‌ها در ابتدا به صورتی یا قرمز می‌زنند اما به مرور زمان، یک خط نقره‌ای رنگ نازک روی سطح پوست نمایان شده و استرچ مارک بوجود می‌آید.

استرچ مارک ممکن است باعث شود احساس خوبی نسبت به ظاهرتان نداشته باشید، اما خوشبختانه راهکاری طبیعی برای کمتر کردن یا از بین بردن این خطوط وجود دارد.

۱. روغن کرچک

روغن کرچک که در درمان بسیاری از مشکلات پوستی کاربرد دارد ( چین و چروک، لکه‌های پوستی، جوش و …)، می‌تواند برای درمان ترک‌های پوستی هم مفید باشد. کمی روغن کرچک روی ترک‌ها بمالید و با حرکات دورانی، ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. دور ناحیه‌ی مورد نظر را با یک پارچه‌ی نخی نازک بپیچید و با کمک یک بطری آب گرم یا پَد حرارتی، دست کم نیم ساعت به این قسمت کمی گرما دهید. این کار را به مدت یک ماه هر روز انجام دهید.

۲. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از درمان‌های بسیار خوب برای بسیاری از مشکلات پوستی است. خواص درمانگر و نرم‌کننده‌ی آن می‌تواند برای برطرف کردن استرچ مارک مفید باشد. می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را مستقیما روی ترک‌ها بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. همچنین می‌توانید یک چهارم فنجان ژل آلوئه‌ورا را با روغن ِ ۱۰ عدد کپسول ویتامین E و روغن ِ ۵ عدد کپسول ویتامین A ترکیب کرده و آن را روی پوست بمالید و ماساژ دهید تا خوب جذب شود. این کار را هر روز تکرار کنید.

۳. سفیده‌ی تخم مرغ

 

تخم مرغ سرشار از پروتئین است. برای درمان ترک‌های پوستی شما فقط به سفیده‌ی تخم مرغ نیاز دارید که حاوی اسیدهای آمینه و پروتئین است. سفیده‌ی دو عدد تخم مرغ را جدا کنید. ناحیه‌ی مورد نظر پوست‌تان را با آب تمیز کرده و سپس یک لایه‌ی ضخیم از سفیده‌ی تخم مرغ را با یک برس روی پوست بزنید. اجازه دهید سفیده کاملا خشک شود و سپس با آب سرد آبکشی کنید. سپس کمی روغن زیتون به پوست بزنید تا مرطوب شود. این کار را حداقل به مدت دو هفته هر روز انجام دهید.

۴. آبلیمو

یک راه ساده‌ی دیگر برای محو کردن ترک‌های پوست، استفاده از آبلیموست. آبلیمو به طور طبیعی اسیدی بوده و برای درمان و کاهش استرچ مارک، آکنه و سایر اسکارا سودمند است. آبلیموی تازه را به آرامی با حرکات دورانی روی ترک‌ها بمالید و اجازه دهید دست کم ۱۰ دقیقه پوست‌تان با آبلیمو خیس بخورد و سپس با آب گرم آبکشی کنید. همچنین می‌توانید مقدار مساوی اب خیار را با آبلیمو ترکیب کرده و آن را به پوست‌تان بزنید.

۵. شکر

شکر سفید طبیعی یکی از بهترین درمان‌های ترک پوستی است. می‌توانید ازشکر برای لایه‌برداری پوست استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری شکر خام را با کمی روغن بادام و چند قطره آبلیمو ترکیب کرده و آن را روی استرچ مارک‌های‌تان بمالید. چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید، هر روز قبل از دوش گرفتن این کار را انجام دهید. این شیوه را یک ماه ادامه دهید تا ببینید که ترک‌ها روشن‌تر خواهند شد.

۶. آب سیب زمینی

آب سیب زمینی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که رشد و ترمیم سلول‌های پوستی را بیشتر می‌کنند. یک برش نازک از سیب زمینی جدا کنید، آن را بردارید و چند دقیقه آن را به آرامی روی ترک‌ها بکشید. حتما باید نشاسته‌ی سیب زمینی روی ناحیه‌ی مورد نظر را بپوشاند. اجازه دهید خشک شود و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

۷. یونجه یا آلفالفا

برگ‌های یونجه یا آلفالفا حاوی هشت اسید آمینه‌ی ضروری است که برای سلامت عمومی پوست مفید هستند. همچنین یونجه سرشار از پروتئین و ویتامین‌های E و K بوده که می‌توانند پوست را تغذیه کنند. کمی پودر یونجه را با چند قطره عصاره‌ی بابونه ترکیب کنید تا خمیری یکدست و نرم درست شود. خمیر را روی ترک‌ها ماساژ دهید و این کار را روزی دو تا سه بار تکرار کنید.

۸. کره کاکائو

کره‌ کاکائو هم برای محو کردن ترک‌های پوستی بسیار موثر است. کره‌ کاکائو یک مرطوب کننده‌ی طبیعی بسیار عالی است که پوست را تغذیه کرده و ظاهر ترک‌ها را محوتر می‌کند. کره کاکائو را روزی دو بار و به مدت چند ماه روی ترک‌ها ماساژ دهید. همچنین می‌توانید نصف فنجام کره کاکائو را با یک قاشق غذاخوری عصاره‌ی جوانه‌ی گندم، دو قاشق چایخوری موم رنده شده و یک قاشق چایخوری روغن هسته‌ی زردآلو و روغن ویتامین E ترکیب کرده و آن را گرم کنید تا موم ذوب شود. می‌توانید ترکیب حاصل را در ظرفی که هوا به آن نفوذ نمی‌کند در یخچال نگهداری کرده و روزی دو تا سه بار آن را به ترک‌های‌تان بمالید.

۹. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که مشکلات مختلف پوستی را درمان می‌کند، از جمله استرچ مارک. روغن زیتون بکر را کمی گرم کرده و روی ترک‌ها ماساژ دهید تا جریان خون در ناحیه‌ی مورد نظر بیشتر شده و خودتان ببینید که ترک‌ها چقدر کاهش پیدا می‌کنند. اجازه دهید روغن زیتون نیم ساعت روی پوست‌تان بماند تا ویتامین‌های A و D و E موجود در آن به خوبی جذب پوست‌تان شود. همچنین می‌توانید روغن زیتون را با سرکه و آب مخلوط کرده و به عنوان کرم شب از آن استفاده کنید تا هم پوست‌تان مرطوب بماند و هم لایه‌برداری شود.

۱۰. آب

حفظ آب بدن کمک می‌کند تا پوست‌تان در برابر آسیب‌های گوناگون مصون بماند و بدن‌تان نیز سم‌زدایی شود. همچنین با نوشیدن آب فراوان، پوست‌تان نرمی و انعطاف خود را حفظ خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز، بهترین راه هیدراته نگه داشتن بدن است، اما باز هم بستگی به خودتان دارد. بهتر است از نوشیدن زیاد قهوه و چای و نوشابه‌های شیرین و گازدار اجتناب کنید. راهکارهای ارائه شده می‌توانند به شما کمک کنند ترک‌های پوست‌تان را محو کنید اما ممکن است کاملا برطرف نشوند. اگر این موضوع خیلی برای‌تان اهمیت دارد، حتما از پزشک متخصص جهت درمان مناسب و موثر کمک بگیرید.

 

در کمال تعجب، علائم کشیدگی و ترک پوست هم در مردان و هم زنان کاملا شایع است. اگر در حال گذار از نوجوانی به بلوغ هستید یا در حال مادر شدن، به هر حال این علائم کشیدگی پوست، برایتان بسیار ناخوشایند خواهد بود. اما اساسا چرا این کشیدگی‌ها و ترک‌های پوستی رخ می‌دهد؟ گرچه پوست ماهیتا خاصیت ارتجاعی دارد، اما در طی رشد سریع یا کشش شدید، بافت‌های ارتجاعی واقع در زیر پوست از هم پاره شده و در نتیجه آن خطوط نازک بنفش با عنوان علائم ترک پوستی نمایان می‌شوند.

آیا فقط زنان باردار دارای ترک‌های پوستی می‌شوند؟

البته که نه! گرچه زنان باردار بیش از دیگران مستعد ترک پوست می‌باشند، اما همه می‌توانند آن را تجربه کنند. به عنوان مثال نوجوانان به دلیل رشد سریع اندام‌هایشان و رسیدن به سن بلوغ، بسیار مستعد بروز علایم ترک پوست می‌باشند. بعلاوه، آن دسته از افرادی که در کوتاه مدت به صورت مفرط چاق یا لاغر می‌شوند، به طور حتم این خطوط بنفش نازک روی بدنشان ظاهر می‌شود.

به طور کلی، در زیر مهمترین دلایل رایج علائم کشش و ترک پوست را برایتان ذکر می‌کنیم:

  • بارداری
  • کاهش یا افزایش مفرط وزن در کوتاه مدت
  • رشد سریع (عموما در اندام نوجوانان)
  • اختلالات ژنتیکی (مانند سندرم اهلرز- دانلوس یا مارفان)
  • استفاده از مواد نیروزا (برای مدت طولانی)
  • استفاده مستمر از هورمون استروئید
  • حجیم شدن افراطی عضلات (عموما در ساق‌ها و بازوها)

ظاهرا عوامل زیادی به بروز ترک پوست مرتبط می‌باشد، اما آنها در کدام یک از نقاط بدن دیده می‌شوند؟

۵ نقطه که این علائم شایع‌تر هستند عبارتند از:

  • ران‌ها
  • باسن
  • بازوها (عموما در اطراف زیر بغل)
  • سینه‌ها
  • شکم

گرچه در ابتدا علائم ترک پوست، بنفش رنگ هستند اما به مرور زمان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده تا جایی که رنگ بنفش کاملا محو می‌گردد. اما متاسفانه، در بافت آن هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. به یاد داشته باشید که این علائم هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت شما محسوب نمی‌شوند و در ضمن به درمان خاصی نیز نیاز ندارند.

چطور به صورت کاملا طبیعی از شر این علائم کشش و ترک‌های پوست خلاص شویم؟

آب لیموترش

تعجب کردید؟ آب لیموترش هزار و یک خاصیت شگفت‌انگیز دارد. آب لیموترش سرشار از اسید و ویتامین c می‌باشد، خاصیت پاک‌سازی سلول‌های مرده را دارد، جای زخم را تا حدودی محو می‌کند و به طور قابل ملاحظه‌ای از علائم ترک‌های پوستی می‌کاهد.

مواد لازم:

۱عدد لیموترش

روش کار:

لیمو را از وسط نصف کنید

نیمی از لیمو را با ملایمت روی علائم و ترک‌ها به صورت دایره‌وار بمالید

حداقل به مدت ۱۵دقیقه این حرکت را تکرار کنید (زمان لازم برای جذب موثر خواص لیمو)

بدن را با آب ولرم آبکشی کنید تا کار به اتمام برسد

نکته: برای اثربخشی روزی یک‌بار این فرایند را تکرار کنید

آب سیب‌زمینی

آب سیب‌زمینی؟ واقعا؟ چرا که نه؟ تحقیقات از رازهای شگفت‌انگیزی که در ورای این محصول ارزان اما مغذی پنهان شده، پرده برداشته است. سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌ها (ویتامین C و B) و مواد معدنی (منیزیم، کلسیم، روی، پتاسیم، فسفر و غیره) می‌باشد که به رشد و بازسازی سلول‌ها و ساخت کلاژن و الاستین کمک می‌کند.

مواد لازم:

۱سیب‌زمینی

۱چاقو

روش کار:

با استفاده از چاقو سیب‌زمینی‌ها را به صورت برش‌های نازکی در‌بیاورید

یک برش بردارید و با حرکت دایره‌وار روی تمام ترک‌ها بمالید (مطمئن شوید که آب سیب‌زمینی روی همه سطوح دارای ترک مالیده شده)

اجازه دهید که آب سیب‌زمینی برای جذب بهتر به مدت ۱۵دقیقه روی سطح بدنتان بماند و در همین حین به مالیدن ادامه دهید

بعد از اتمام کار بدنتان را با آب ولرم شستشو دهید

نکته: برای اثربخشی روزی یک‌بار این فرایند را تکرار کنید

آلوورا

آلوورا به درمانی طبیعی و موثر برای انواع مشکلات پوستی معروف است. از جمله این مشکلات پوستی: سوختگی‌های خفیف، سوزش و خارش و ترک‌های پوستی است. آلوورا به این دلیل که منبعی از ترکیبات فعال ومغذی است، چنین تاثیرات شگفت‌آوری دارد.

دو روش برای استفاده از آلوورا در درمان علائم ترک پوست وجود دارد:

کمی ژل آلوورا برداشته (از هر داروخانه‌ای می‌توان این ژل را تهیه نمود) و به آرامی روی ترک‌ها بمالید. به مدت ۱۵دقیقه این عمل را تکرار کنید سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.

برگ آلوورا را از وسط نصف نمائید و لایه خارجی آن را در بیاورید. ژل آلوورا را در کمال ملایمت روی سطوحی از بدن که ترک وجود دارد بمالید.

نکته: برای اثربخشی این فرایند را روزی یک‌بار انجام دهید

روغن زیتون

چراکه نه؟ اثرات شفابخش روغن زیتون در درمان بسیاری از علائم پوستی به اثبات رسیده است، از جمله در ترک پوستی و جای آکنه. از آن‌جایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی فوق‌العاده است، ارزش امتحان کردن را دارد. با توجه به نتایج بدست‌آمده از تحقیقات تیم تخصصی پوست و زیبایی در آلمان، روغن زیتون یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی می‌باشد.

مواد لازم:

۲تا ۳قاشق روغن زیتون

روش کار:

یک قاشق از روغن زیتون را روی دست خود ریخته و با ملایمت روی سطوح دارای ترک بمالید.(که موجب بهبود گردش خون شده و به طور قابل ملاحظه‌ای از ترک می‌کاهد)

حداقل به مدت ۳۰دقیقه اجازه بدهید که روغن زیتون روی پوست شما بماند تا کاملا مواد مغذی آن جذب پوست شما گردد (این ۳۰دقیقه برای جذب تمام ویتامین‌ها E، B وC کافیست)

نکته: برای اثربخشی این فرایند را روزی یک‌بار تکرار کنید.

سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین (بالغ بر۴۰نوع پروتئین) و اسید آمینهاست که موجب بازسازی پوست می‌گردد. به‌علاوه، سفیده تخم‌مرغ حاوی ویتامین E و کلاژن می باشد. به دلیل وجود تمام این ترکیبات طبیعیِ فوق‌العاده، سفیده تخم‌مرغ برای درمان ترک پوست کاملا موثر است.

مواد لازم :

۲عدد سفیده تخم‌مرغ

۱کاسه و ۱چنگال

روش کار:

ابتدا سفیده‌های تخم‌مرغ را در کاسه به خوبی هم‌بزنید.

سفیده‌های زده شده را روی تمام سطح بدن که علائم ترک وجود دارد با ملایمت به صورت داریره‌وار بمالید

اجازه دهید که سفیده تخم‌مرغ روی پوست شما کاملا خشک شود و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

نکته: برای اثربخشی این فرایند را روزی یک‌بار تکرار نمایید.

برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می‌شوند. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می‌کند؛ اگر پوست به میزان کافی این پروتئین را نداشته باشد، به دلیل تغییرات به‌وجود‌آمده دچار ترک‌خوردگی می‌شود. علاوه‌بر افزایش وزن عوامل دیگری همچون بارداری، جراحی کاشت سینه (پروتز)، بدن‌سازی، میزان بالای استروئيد (این میزان استروئید بر اثر استفاده از دارو یا برخی از بیماری‌ها به‌وجود می‌آید) و سندروم مارفان (نوعی بیماری‌ ژنتیکی است که بافت پوست را تضعیف می‌کند) نیز سبب ایجاد ترک های پوستی می‌شوند.

شکل ظاهری ترک های پوستی چگونه است؟

این رگه‌های موج‌دار در پوست شما به رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند. با گذشت زمان از قرمز به صورتی و بنفش مایل به آبی تغییر می‌کند و کوچک‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شوند. این ترک‌ها در بسیاری از قسمت‌ها همچون بازوها، پشت، سینه‌ها، باسن، ران‌ها، شکم و بالاتنه به‌وجود می‌آیند.

اگر به‌مدت طولانی از استروئید‌های خوراکی یا موضعی استفاده می‌کنید، این ترک‌ها به‌دلیل کورتیزول بالا به‌وجود آمده‌اند.

ترک های پوستی بیشتر در میان خانم‌ها و به‌ویژه در دوران بارداری شایع است. در دوران بارداری با بزرگ‌تر شدن جنین پوست کشیده می‌شود؛ همچنین تغییرات هورمونی در این دوران، بافت پوست را ضعیف می‌کند و موجب ایجاد ترک های پوستی می‌شود. پوست هر اندامی که در دوران بارداری دچار افزایش حجم شده است درمعرض ترک‌خوردگی است. ممکن است این ترک‌ها با زایمان و کاهش وزن ناپدید شوند.

ترک های پوستی هم در زنان و هم در مردانی که مبتلا به چاقی هستند ایجاد می‌شود. حتی بدن‌سازهایی که چربی کمی دارند در قسمت‌هایی که ماهیچه‌ها بزرگ‌تر شده‌اند، ممکن است دچار ترک پوستی شوند.

ترک های پوستی در کودکان و نوجوانان با افزایش ناگهانی قد و یا وزن به‌ویژه در دوران بلوغ، ایجاد می‌شود.

آیا محصولی برای ازبین بردن ترک‌های پوستی وجود دارد؟

  • ترتینوئين: کرم‌های ترتینوئین حاوی رتینوئيد هستند. این کرم‌ها ترک‌هایی را که به‌تازگی ایجاد شده‌اند محو می‌کنند، اما ممکن است پوست را قرمز، ملتهب و زبر کنند. این کرم‌ها برای از بین بردن چین و چروک نیز مناسب‌اند.
  • تقویت‌کننده‌ی کلاژن: عصاره‌ی StriVectin-SD و عصاره‌ی دانه‌ی لوپن (ترمس)، کلاژن پوست را افزایش می‌دهند، اما دقیقا نمی‌توان گفت که در ازبین بردن یا جلوگیری از ترک های پوستی نقش دارند.
  • سنتلا آسیاتیکا: این روغن گیاهی به افزایش سلول در بدن کمک می‌کند و موجب تولید کلاژن و ساخته شدن بافت‌های پوستی می‌شود. برخی از افراد از این روغن برای درمان زخم استفاده می‌کنند. کرم‌‌های سنتلا آسیاتیکا ازجمله کرم‌هایی هستند که بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، اما شواهد کمی مبنی‌بر تأثیرگذاری آنها در ازبین بردن ترک های پوستی وجود دارد.
  • کره‌ی کاکائو، شی‌باتر، روغن زیتون، ویتامین E و مرطوب‌کننده‌های دیگر: این کرم‌های طبیعی پوست را نرم و مرطوب می‌کنند، اما تأثیر آنها در ازبین بردن یا جلوگیری از ترک های پوستی مشخص نیست.
  • پزشکان متخصص پوست یا جراحان زیبایی با استفاده از لیزر و دیگر روش‌های درمانی می‌توانند در ازبین بردن این ترک‌ها به شما کمک کنند:

    ۱. لیزر پالسی

    در این روش درمانی، جرقه‌های نوری بدون درد، روی ترک‌هایی که به‌تازگی ایجاد شده‌اند و رنگ آنها قرمز است، وارد می‌شود. انرژی نور رگ‌های خونی زیر پوست را که موجب به‌وجودآمدن این علائم شده‌اند بهبود می‌بخشد.

    ۲. لیزر فرکشنال دی‌اکسیدکربن

    درمان جدیدی برای ازبین بردن ترک‌های قدیمی و سفیدرنگ است. بررسی‌ای نشان داده است، زنانی که از این لیزر استفاده کرده‌اند، در مقایسه با زنانی که از کرم‌های گلیکولیک‌اسید و ترتینوئين استفاده می‌کنند، پس از پنج جلسه ترک‌های پوستی‌‌شان از بین رفته است.

    ۳. میکرودرم ابریژن

    در این روش، کریستال‌های کوچکی روی سطح پوست کشیده می‌شوند. اگر این روش همراه با لایه برداری پوست انجام شود، به ازبین بردن ترک‌های جدید و قرمز پوست کمک می‌کند.

    ۴. جراحی زیبایی

    در این روش ممکن است آثار زخم بعد از عمل برجا بماند. همچنین روشی دردناک و پرهزینه است.



    درمان خانگی برای از بین بردن ترک های پوستی

    ۱. ویتامین A

    ویتامین A حاوی رتینوئید است. با استفاده‌ی موضعی از ویتامین A یا استفاده‌ی خوراکی آن می‌توانید به ظاهر و سلامت پوست خود کمک کنید. هویج و سیب‌زمینی شیرین از جمله منابع ویتامین A هستند.

    شکر

    برخی شکر را یک روش میکرودرم ابریژنِ هومیوپاتی می‌دانند. همان‌طور که پیشتر گفته شد پزشک متخصصِ پوست آن را با دستگاه میکرودرم انجام می‌دهد. پس با استفاده از اسکراب شکر می‌توانید به‌صورت طبیعی میکرودرم انجام دهید و با کشیدن آن روی پوست، لایه‌ی سطحی پوست را بتراشید.

    برای تهیه‌ی اسکراب شکر، یک فنجان شکر را با روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا قوام آن شبیه شن‌های خیس ساحل شود، بعد مقداری آب‌لیمو به این ترکیب اضافه کنید. این اسکراب را روی قسمت‌های ترک‌دار بدن بکشید. چندین بار در هفته و هربار به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در حمام، اسکراب کردن پوست را تکرار کنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه ورا خاصیت نرم‌کنندگی پوست و جنبه درمانی دارد. اگرچه شواهد بالینی مبنی‌بر تأثیر آلوئه‌ورا در درمان ترک های پوستی وجود ندارد، اما به‌دلیل خواص این گیاه، می‌توان از آن در بهبود ترک های پوستی استفاده کرد.

عصاره‌ی آلوئه‌ورا را خارج کنید و پس از حمام روی پوست خود بمالید.

اسید هیالورونیک

با افزایش سن میزان کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. اسیدهیالورونیک به ساخت کلاژن کمک می‌کند. عصاره و کپسول این اسید در بازار موجود است.

روغن نارگیل

این روغن خاصیت درمانی دارد و طول درمان زخم را کاهش می‌دهد. با استفاده از روغن نارگیل بکر (روغنی که در تهیه‌ی آن از مواد شیمایی و گرما استفاده نشده است)، می‌توان ترک های پوستی را از بین برد.

روغن بادام تلخ

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، پوست خانم‌هایی که در دوران بارداری، شکم خود را با روغن بادام تلخ ماساژ می‌دهند، نسبت به خانم‌هایی که بدون ماساژ از این روغن استفاده می‌کنند، کمتر دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

 

ز بین بردن ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری

اگر به تازگی لاغر شده اید حتما ترک هایی بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد. ما در اینجا یک پیشنهاد عالی برای از بین بردن ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری خواهیم داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا ، ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری زیبایی پوست را در هنگام پوشیدن لباس های مجلسی و کوتاه از بین می برند.هرگز از ایجاد  ترک های پوستی ناراحت نباشید زیرا روش های مختلفی برایاز بین بردن ترک های پوستی برا اثر چاقی و لاغری وجود دارد. استفاده از مواد گیاهی و خانگی این ترک ها را از بین می برند. یک پیشنهاد عالی برای از بین بردن ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری وجود دارد…

استریا، خطوط تقریباً فرو رفـته پوستی است که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش به وجود می آیـد. این عـارضه بسیار شـایع است و در بسیاری از زنان در سنین جـوانـی و در دوران بارداری دیده می شود. با شـروع بلوغ جنسـی در بدن تحت تأثیر افزایش هورمون های جنسی تغـییراتی به وجود می آید. عـلاوه بر این تغــییرات، تغــییرات دیگـری نیـز بـه وقـوع مـی پیـوندد کـه از این گـروه می توان به ایجـاد خطـوط پوستی اشاره کرد. با شروع بلــوغ، جــثه افراد به طور سریع رشد می کند و این رشد در دخترها بارزتر است. چـون رشــد، سـریـع است پوسـت توانایـی وفـق دادن خـود با این تغییر جــثـه را ندارد و در نتـیجه، به علت شکسـتگی در فیبرهای الاسـتین که مسـئول کشـش پوسـت هستند، پوست در نواحـی تحت کشش دچار خطوطی می شود و معمولاً به رنگ سفید براق در می آید. این نشانه ها در ۳ نفر از هر ۵ خانم حامله ایجاد گشته و در بین دختران نوجوان که دچار جهش رشدی می شوند، شایع است.
چه افرادی بیشتر مستعد این عارضه هستند؟

– افراد با استعداد چاقی.

– افراد با رشد جسمی سریع به ویژه در بلوغ.

– افراد با بیماری غدد درون ریز مانند: سندروم کوشینگ ( پر کاری غده فوق کلیوی ).

-افرادی که به دلایلی از پماد یا کِـرِم های کورتون به مدت طولانی مصرف می کنند.

– خانم های باردار.

بعد از بــلوغ و پایان حاملگی ممکن است از وضوح این خطوط کاسته شود ولی از بین نمی روند و تا آخر عمرباقی می مانند. برای پیشگـیری از این عـارضه می توان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن، با چرب کردن و مـاساژ دادن مکرر سـود جست. البته در مواردی می توان از ویتـامـین E   برای پیشـگیری اسـتفاده کرد که باید تحـت نظـر پزشـک تجـویز شود. با توجه به راه های موجود و پیشنهادی برای بهبود ترک ها و پارگی پوست بعد از بارداری و چاق و لاغر شدن  برخی از آن ها اصلا تغییری روی پوست ایجاد نمی کنندو هزینه های بالایی دارند و نیاز به تجدید درمان در فاصله زمانی خاصی دارند.

اما یک پیشنهاد عالی که هم از لحاظ هزینه قابل انجام است و هم از نظر جواب دهی بسیار عالی است وجود دارد. برای بازسازی پوست بدن ، به کلاژن طبیعی و اسید های چرب امگا 3 ، 6و 9 نیاز دارد که همگی این ها در پیشنهاد ما که یک روغن طبیعی است وجود دارد. این روش مطمئن و موثر است. فقط باید 2/5 ماه روزی 2 بار این روغن را روی سطح مورد نظر ماساژ دهید.قبل از 1ماه تغییرات را روی پوست و ترک ها مشاهده می کنید
دارو جهت رفع ترک دست یا سینه یا پستان

کره کاکائو 70 گرم

روغن بادام شیرین 5 گرم

اکسید دوزنگ 0/1 گرم

برات دوسود 0/1 گرم

اسانس برگاموت 8قطره

طرز تهیه و روش استعمال :

داروهای فوق را با هم مخلوط کرده و جهت رفع ترک دست و یا پستان به موضع مالیده شود.

۱ ) روغن کرچک

روغن کرچک برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله چروک، خال های سیاه و گوشتی، نقاط سیاه روی پوست، خطوط اخم و کک و مک مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین برای از بین بردن ترک های پوستی نیز مفید است.

مقداری روغن کرچک را روی اثرات ترک پوست بمالید و به آرامی به صورت دایره ای برای مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.
روی محلی که روغن زدید را با یک پارچه کتان نازک بپوشانید و گرم نگه دارید و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند.
این عملکرد را روزانه و به مدت یک ماه انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.
۲ ) آلوئه ورا

خواص درمانی و صاف کنندگی آلوئه ورا می تواند به از بین بردن ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری کمک کند. چند روش برای استفاده از این ماده وجود دارد.

شما می توانید مستقیما ژل درون آلوئه ورا، را روی ترک های پوستتان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب ولرم آن را بشویید.
یک روش دیگر اینست که ترکیبی از آلوئه ورا تهیه کنید. در این ترکیب یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا، پنج کپسول ویتامین A و ده کپسول ویتامین E بریزید. این ترکیب را روی آثار ترک های پوستی بمالید و بگذارید مقداری بماند تا کاملا جذب بدنتان شود. این کار را روزانه انجام دهید.
۳ ) سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و برای از بین بردن ترک های پوستی بسیار کارساز است.

سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. نقطه ای از پوستتان که ترک دارد را به خوبی با آب تمیز کنید سپس با یک براش آرایشی، سفیده تخم مرغ را روی پوستتان بمالید.
بگذارید سفیده تخم مرغ روی پوست کاملا خشک شود سپس پوستتان را با آب سرد بشویید.
پس از این مرحله مقداری روغن زیتون روی پوست بمالید که آن را چرب و مرطوب کند و از حالت خشکی خارج شود.روزانه و به مدت دو هفته این عمل را انجام دهید.
۴ ) آبلیمو

یک روش ساده دیگر برای کاهش آثار ترک های پوستی استفاده از آبلیمو است. آبلیمو به صورت طبیعی اسیدی است و این خاصیت آن به درمان و کاهش آثار ترک پوست ، آکنه و سایر زخم ها کمک میکند.

مقداری آبلیموی تازه روی ترک های پوست بمالید. بگذارید ده دقیقه بماند تا به خوبی جذب پوستتان شود. سپس با آب گرم بشویید.
روش دیگر ترکیب آبلیمو و آب خیار است. به مقدار یکسان آب این دو میوه را با هم مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را روی خطوط بوجود آمده روی پوست، بمالید. پس از چند دقیقه آن را بشویید.
۵ ) شکر و روغن بادام

شکر سفید طبیعی یکی از بهترین درمان های آثار بوجود آمده در اثر ترک های پوستی می باشد. شما همچنین می توانید از شکر برای لایه برداری پوست استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری شکر را با مقداری روغن بادام و چند قطره آبلیمو ترکیب کنید. این ترکیب را روی ترک های پوستی بمالید.
روزانه این کار را انجام دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. این کار را به مدن یک ماه تکرار کنید.

دیدگاه‌های نوشته
دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.