داروی لیز دگزامفتامین برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) به‌عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی از جمله درمان‌های روانشناختی، اجتماعی و سایر درمان‌ها استفاده می‌شود. مصرف این دارو ممکن است به افزایش توانایی توجه، متمرکز ماندن و توقف بی‌قراری کمک کند. لیز دگزامفتامین همچنین ممکن است برای درمان اختلال پرخوری (BED) استفاده شود. ممکن است به کاهش گرایش به پرخوری کمک کند. تصور می‌شود این داروی محرک با بازگرداندن تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده‌های عصبی) در مغز عمل کند. همچنین به دلیل خطر عوارض جانبی جدی برای کاهش وزن توصیه نمیشود. لازم است هر شخص پیش از شروع مصرف این دارو با یک روانپزشک یا مشاوره دارویی صحبت کند. اگر پزشک مناسبی برای دریافت مشاوره آنلاین نمی‌شناسید با مراجعه به وبسایت داروباکس می‌توانید بهترین پزشکان را پیدا کنید.

داروی لیز دگزامفتامین چیست؟

داروی لیز دگزامفتامین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آمفتامین است. لیزدگزامفتامین با افزایش سطوح برخی از مواد شیمیایی مغز عمل می‌کند. این دارو به بهبود تمرکز و کاهش بیش فعالی و تکانشگری کمک می‌کند.

لیز دگزامفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی بوده که بر مواد شیمیایی موجود در مغز و اعصاب تأثیر می‌گذارد. از این دارو برای درمان اختلال adhd یا همان نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان و در کودکان حداقل ۶ ساله استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلال پرخوری متوسط ​​تا شدید (BED) هم مصرف می‌شود. لیز دگزامفتامین یک داروی تجویزی بوده و به صورت کپسول خوراکی و قرص جویدنی خوراکی تولید می‌شود.

اگر نیاز به مشاوره یا خرید دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

تیم پشتیبانی داروباکس در خدمت شماست

نحوه مصرف داروی لیز دگزامفتامین

داروی ویاس را با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز و صبح‌ها مصرف کنید. این دارو را بعد از ظهر یا عصر مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود. دوز مصرفی آن بر اساس وضعیت پزشکی هر بیمار و پاسخ به درمان متفاوت است. اگر قرص جویدنی مصرف می‌کنید باید قرص را کاملا بجوید و سپس قورت دهید.

نمی‌دونی تا کی باید داروی لیز دگزامفتامین رو مصرف کنی؟ 

موارد مصرف داروی لیز دگزامفتامین

همانطور که پیش از این هم اشاره شد از اصلی‌ترین موارد مصرف داروی لیز دگزامفتامین افزایش توجه و درمان مشکل کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلال پرخوری متوسط ​​تا شدید (BED) در بزرگسالان و افزایش تمرکز را می‌توان نام برد.

۱. قرص ویاس برای لاغری

مصرف داروی لیس دگزامفتامین به عنوان یک داروی لاغری ممنوع است. مصرف قرص ویاس به منظور کاهش وزن توصیه نمی‌شود.

۲. داروی لیز دگزامفتامین برای بیش فعالی

قرص ویاس نه تنها علائم اصلی بیش فعالی، تکانشگری، بی توجهی را کاهش می‌دهد بلکه تعدادی از نتایج عملکردی از جمله عملکرد تحصیلی و رفتار ضد اجتماعی را هم اصلاح می‌کند.

داروی لیز دگزامفتامین در دسته‌ای از داروها به نام آمفتامین قرار دارد.

دوز مصرفی داروی لیز دگزامفتامین

در این قسمت در مورد دوز مصرفی کپسول و قرص ویاس در شرایط مختلف و همینطور براساس کودک یا بزرگسال بودن صحبت کرده‌ایم:

کپسول ویاس

کپسول خوراکی لیز دگزامفتامین (ویاس) می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. برای کمک به جلوگیری از تداخل داویی، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان داویی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

فرم: کپسول vyas خوراکی

نقاط قوت: ۱۰ میلی گرم، ۲۰ میلی گرم، ۳۰ میلی گرم، ۴۰ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم، ۶۰ میلی گرم، ۷۰ میلی گرم

  1. دوز برای اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)

در بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال):

  • دوز شروع معمولی: ۳۰ میلی گرم یک بار در روز مصرف
  • دوز معمولی: ۳۰ تا ۷۰ میلی گرم یک بار در روز مصرف
  • حداکثر دوز: ۷۰ میلی گرم در روز

دوز کودکان (۶ تا ۱۷ سال):

  • دوز شروع معمولی: ۳۰ میلی گرم یک بار در روز
  • دوز معمولی: ۳۰ تا ۷۰ میلی گرم یک بار در روز
  • حداکثر دوز: ۷۰ میلی گرم در روز

دوز کودک (سنین ۰ تا ۵ سال):

  • این دارو در کودکان کمتر از ۶ سال نباید مصرف شود.

دوز ۶۵ سال و بالاتر:

  • بدن شما ممکن است این دارو را کندتر پردازش کند. پزشک ممکن است شما را با دوز پایین‌تر شروع کند تا از تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما جلوگیری کند. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند خطرناک باشد.
  1. دوز برای اختلال پرخوری متوسط ​​تا شدید (BED)

مقدار مصرف بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال):

  • دوز شروع معمولی: ۳۰ میلی گرم یک بار در روز
  • دوز معمولی: ۵۰-۷۰ میلی گرم یک بار در روز
  • حداکثر دوز: ۷۰ میلی گرم در روز

دوز کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال):

  • این دارو در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید مصرف شود.

دوز ۶۵ سال و بالاتر:

  • بدن شما ممکن است این دارو را کندتر پردازش کند. پزشک ممکن است شما را با دوز پایین‌تر شروع کند تا از تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما جلوگیری کند. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند خطرناک باشد.
دوز قرص ویاس رو برای درمان بیش فعالی فرزندت نمی‌دونی؟ از متخصص سوال کن.

قرص جویدنی ویاس

بسته به تشخیص پزشک و براساس نوع و شدت بیماری میزان دوز قرص جویدگی لیز دگزامفتامین تعیین می‌گردد.

متن انگلیسی:
This drug has a black box warning. This is the most serious warning from the Food and Drug Administration (FDA). A black box warning alerts doctors and patients about drug effects that may be dangerous. Lisdexamfetamine has a high potential for misuse and addiction. Your doctor will talk to you about the risk before prescribing this medication for you. They will monitor you for signs of misuse and addiction while you’re taking this drug
ترجمه متن:
این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. این هشدار جدی‌ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد، هشدار می‌دهد. لیز دگزامفتامین پتانسیل بالایی برای سوء استفاده و اعتیاد دارد. پزشک قبل از اینکه این دارو را برای شما تجویز کند، در مورد خطرات آن با شما صحبت خواهد کرد. همچنین شما را برای علائم سوء استفاده و اعتیاد در حین مصرف این دارو تحت نظر خواهند داشت.

healthline

عوارض جانبی مصرف داروی لیز دگزامفتامین

اگر پس از مصرف داروی لیز دگزامفتامین در هر یک از شرایط زیر قرار گرفتید خیلی زود به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • علائم مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، تپش ضربان قلب یا بالا پایین رفتن شدید قفسه سینه و احساس غش کردن
  • علائم روان پریشی مامند توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)، مشکلات رفتاری جدید، پرخاشگری، خصومت و پارانویا
  • نشانه‌های مشکلات گردش خون از جمله بی‌حسی، درد، احساس سرما، زخم‌ بی علت یا تغییر رنگ پوست (رنگ پریده، قرمز یا آبی) در قسمت انگشتان دست یا پا
  • در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین مانند بیقراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، پرش، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • لیز دگزامفتامین بر رشد کودکان هم تاثیرگذار است. به همین خاطر لازم است که اگر کودک شما در حین استفاده از این دارو با سرعت طبیعی رشد نمی‌کند، به پزشک متخصص اطلاع دهید.

برخی از عوارض جانبی شایع لیز دگزامفتامین هم شامل موارد زیر است:

  • خشکی دهان
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • تند شدن ضربان قلب
  • احساس عصبانیت
  • سرگیجه
  • احساس اضطراب یا تحریک پذیری
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد معده
  • اسهال
  • یبوست
داروی ویاس هم مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی بسیاری است.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی لیز دگزامفتامین

در زمان مصرف داروی لیز دگزامفتامین موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از شروع مصرف لیز دگزامفتامین هرگونه سوالی که دارید را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.
  • اگر از فرم کپسول این دارو استفاده می‌کنید، کپسول را به طور کامل ببلعید. اما اگر در قورت دادن کپسول مشکل دارید، می توانید کپسول را باز کرده و تمام محتویات آن (پودر) را در یک لیوان آب یا آب پرتقال بریزید یا در ماست مخلوط کنید. از یک قاشق برای جدا کردن پودرهایی که به هم چسبیده‌اند استفاده کنید. خوب هم بزنید تا محتویات کاملا حل شوند. بلافاصله مخلوط را بنوشید یا بخورید.
  • از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد. برای جلوگیری از فراموشی مصرف آن، دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
  • در طول درمان، پزشک شما ممکن است گهگاه توقف دارو را برای مدت کوتاهی توصیه کند تا ببیند آیا تغییراتی در رفتار شما ایجاد شده یا خیر و آیا هنوز به دارو نیاز است یا خیر.
  • اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائمی مانند خستگی شدید، مشکلات خواب، تغییرات روانی و خلقی مانند افسردگی داشته باشید. برای جلوگیری از عوارض این چنینی پزشک ممکن است دوز را به آرامی کاهش دهد. اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا از لیز دگزامفتامین استفاده کرده باشید، احتمال قطع مصرف وجود دارد. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. دوز خود را افزایش ندهید یا آن را برای مدت طولانی‌تر از زمان تجویز شده استفاده نکنید.
  • این دارو ممکن است باعث مشکلات جدی قلب یا عروق خونی شود. این عوارض ممکن است در بیمارانی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند بیشتر رخ دهد. اگر در حین مصرف این دارو دچار درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا ناهموار، مشکلات تنفسی یا غش شدید فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

داروی لیز دگزامفتامین در بارداری

به طور قطعی مشخص نیست که آیا مصرف این دارو به جنین آسیب می‌رساند یا نه. با این حال مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند باعث تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید درباره مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

داروی لیز دگزامفتامین در شیردهی

مصرف ویاس در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. چرا که اگر در دوران شیردهی مصرف شود، ممکن است وارد شیر مادر شود. همچنین می‌تواند بر نحوه تولید شیر مادر توسط بدن هم تاثیر بگذارد. این دارو ممکن است برای کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌کند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

اختلالات دارویی داروی لیز دگزامفتامین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد و اثربخشی داروها را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. البته این موضوع شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. لازم است پیش از شروع مصرف فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای، بدون نسخه و حتی داروهای گیاهی) را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

مصرف مهارکننده‌های MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل دارویی جدی (احتمالاً کشنده) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. بیشتر مهارکننده‌های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف این دارو را شروع یا متوقف کنید.

اگر از داروهای دیگری که سروتونین را افزایش می‌دهند نیز استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سمیت سروتونین افزایش م‌ یابد. به عنوان مثال می‌توان به داروهای خیابانی مانند اکستازی، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRI‌ها مانند فلوکستین و پاروکستین اشاره کرد.

لیز دگزامفتامین بسیار شبیه آمفتامین یا دکستروآمفتامین است. هنگام استفاده از لیز دگزامفتامین از داروهای حاوی آمفتامین یا دکستروآمفتامین خودداری کنید.

متن انگلیسی:
When this medication is used for a long time, it may not work as well. Talk with your doctor if this medication stops working well
ترجمه متن:
هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده شود ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر اثرات مصرف این دارو از بین رفت با پزشک خود صحبت کنید

webmd

اطلاعات دارویی لیز دگزامفتامین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی لیز دگزامفتامین را مشاهده کنید.

اسامی رایج لیز دگزامفتامین تداخلات دارویی عوارض جانبی
کپسول ویاس ۵۰ میلی گرم ایزوکاربوکسازید سرگیجه
کپسول ویوانس ۳۰ میلی گرم متاکسالون اسهال
کپسول ویاس ۱۰ میلی گرم متیلن بلو سردرد
کپسول ویاس ۲۰ میلی گرم دکستروآمفتامین تهوع
کپسول ویاس ۷۰ میلی گرم آمفتامین خشکی دهان
کپسول اتونس ۵۰ میلی گرم فنلزین تند شدن ضربان قلب
اطلاعات دارویی لیز دگزامفتامین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مصرف ویاس را به جای مصرف خودسرانه، زیر نظر پزشک متخصص شروع کنید. داروی لیز دگزامفتامین هم مانند بسیاری دیگر از داروها، پیش از شروع مصرف نیاز به اطمینان از مناسب بودن آن برای هر بیمار دارد. دکتر اعصاب و روان با بررسی بیمار متوجه خواهد شد که مزایای مصرف این دارو از معایب آن بیشتر بوده و سپس این دارو‌ را تجویز خواهد کرد.

شما می‌توانید در وبسایت داروباکس به بهترین پزشکان دسترسی پیدا کنید و یا می‌توانید از خدمات غیرحضوری داروباکس برای پرسش سوالات خود از دکتر مشاوره دارویی آنلاین و مشاوره آنلاین روانپزشک کمک بگیرید.

داروباکس مراقب سلامتی شماست!