رکوبیزول نوتک فار، پماد گیاهی است که برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پماد از دو گیاه دارویی بابونه آلمانی (Matricaria chamomilla) و گل همیشه بهار (Calendula officinalis) تهیه شده که هر دو دارای خواص ضدالتهابی و التیام‌بخش موثری هستند. رکوبیزول نوتک فار برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی کاربرد دارد از جمله اگزما، سوختگی ادراری کودکان، التهاب، سوزش و خارش پوست، راش‌های پوستی، سوختگی‌ها و زخم‌های سطحی، هموروئید، محل گزش حشرات و دمل/کورک. این پماد توسط شرکت داروسازی دانش‌بنیان نوتک فار توسعه و استاندارد‌سازی شده است. در ادامه این مطلب از داروباکس همراه ما باشید تا با رکوبیزول، نحوه مصرف، موارد مصرف، مزایا و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. اما بهتر است قبل از مصرف خودسرانه با متخصص پوست یا مشاوره دارویی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات داروباکس برای دریافت ویزیت حضوری و آنلاین استفاده کنید.

اگر نیاز به مشاوره یا خرید دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

تیم پشتیبانی داروباکس در خدمت شماست

رکوبیزول چیست؟

پماد رکوبیزول محصولی است که توسط شرکت داروسازی دانش‌بنیان نوتک فار تولید شده و در تیوب‌های ۲۰ گرمی در جعبه مقوایی بسته‌بندی و عرضه می‌شود و برای بهبود انواع التهاب‌های پوستی و همچنین اگزما حاد و مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این پماد گیاه بابونه آلمانی است که تاثیرات درمانی آن در مطالعات متعددی مورد تایید قرار گرفته است. برای بهبود عطر و بوی پماد و همچنین تقویت اثرات آن، مواد موثره گل همیشه‌بهار نیز به ترکیب رکوبیزول اضافه شده‌اند.

رکوبیزول نوتک فار، پماد گیاهی است که برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف رکوبیزول

روزانه ۳ تا ۴ بار می‌توانید یک لایه نازک از ژل رکوبیزول را روی موضع مورد نظر بمالید. این عمل را تا از بین رفتن علائم بیماری ادامه دهید. در برخی موارد، قرار گرفتن پماد روی موضع ممکن است موجب سوزش ملایمی شود که طبیعی است و پس از چند ثانیه رفع می‌گردد. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مجاز است و فقط برای مصارف پوستی کاربرد دارد و نباید به صورت خوراکی، چشمی، اطراف چشم و واژینال استفاده شود.

موارد مصرف رکوبیزول (رکوبیزول برای چی خوبه؟)

این محصول، اثرات بسیار مطلوبی در درمان انواع التهابات پوستی، از جمله اگزما پوستی حاد و مزمن، نشان داده است. این پماد از دسته داروهای استروئیدی نیست و عوارض جانبی مرتبط با کورتیکواستروئیدها را ندارد. از موارد مصرف این محصول می‌توان به این کاربردها اشاره کرد:

  • درمان انواع مشکلات پوستی مانند ادرار سوختگی اطفال، عرق‌سوز
  • التهاب ناشی از اپیلاسیون
  • التیام محل گزش حشرات
  • زخم‌ها و سوختگی‌ها (جراحات، زخم تاتو، سوختگی‌های سطحی)
  • هموروئید
  • دمل و کورک
  • خارش، التهاب و تجمع پوسته‌ها در محل ضایعات پسوریازیس
  • خشکی، پوسته پوسته شدن و ترک پوست
  • خارش و التهاب لب و پستان مادران شیرده

۱. رکوبیزول برای اگزما

این محصول، داروی بسیار موثری برای درمان اگزما پوستی به شمار می‌آید که می‌تواند به خوبی علائم اگزما حاد و مزمن را بهبود ببخشد و التهاب، خارش و سوزش ناشی از آن را کاهش دهد. این محصول را برای درمان طولانی‌مدت اگزما استفاده کرد، زیرا این دارو از عوارض استروئیدی معاف است. این محصول برای درمان اگزما ناشی از عوامل مختلف مانند آلرژی‌ها، حساسیت‌ها و عوامل محیطی مفید است و گزینه درمانی بسیار مناسب و موثری برای مدیریت و بهبود علائم اگزما محسوب می‌شود.

علائم اگزما داری و دنبال راه درمانش هستی؟ 

۲. رکوبیزول در بارداری

هرچند که عنوان شده مصرف این پماد در بارداری ضرری ندارد و خانم‌های باردار هم می‌توانند از آن استفاده کنند، اما اطلاعات موجود در مورد ایمنی استفاده از رکوبیزول در بارداری محدود است و مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است. قبل از استفاده از پماد رکوبیزول در دوران بارداری، حتما با پزشک معالج مشورت کنید و براساس توصیه‌های پزشک دارو را مصرف نمایید. پزشکان معمولا رکوبیزول را در صورت لزوم و در صورتی که منافع آن بر خطرات احتمالی آن برتری داشته باشد، برای خانم‌های باردار تجویز می‌کنند.

۳. رکوبیزول برای آبله مرغان

این محصول از مواد موثره دو گیاه دارویی مهم بابونه آلمانی (Matricaria recutita) و گل همیشه بهار (Calendula officinalis) تهیه می‌شود. بابونه آلمانی، به دلیل خواص تسکین‌دهنده و ضد‌التهابی خود برای درمان مشکلات پوستی مختلف مانند سوختگی، تحریکات پوستی، آفتاب سوختگی، آبله مرغان، اگزما و پسوریازیس مفید بوده و کرم مناسب برای جای آبله مرغان است. استفاده موضعی از بابونه می‌تواند سرعت بهبود زخم را افزایش دهد. این محصول که از ترکیب بابونه و گل همیشه بهار تهیه می‌شود، به دلیل این خواص التیام‌بخش و ضد‌التهابی برای مشکلات پوستی استفاده می‌گردد.

۴. رکوبیزول برای پسوریازیس

شامپو رکوبیزول نوتک فار دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و به دلیل قدرت پاک‌‌کنندگی بسیار مناسب، می‌تواند به عنوان شامپوی روزانه هم مورد استفاده قرار بگیرد. به علاوه اینکه، شامپو رکوبیزول بهترین گزینه برای افرادی است که دچار زخم، سوختگی، عرق سوز و انواع التهابات هستند. در صورت وجود زخم و سوختگی‌های سطحی نیز می‌توان از این شامپو استفاده کرد. این شامپو برای پوست‌های حساس و ملتهب و پوست‌های دچار آکنه نیز مناسب است.

ترکیب مواد موثره‌ بابونه آلمانی و گل همیشه بهار در این شامپو، باعث می‌شود که این محصول به‌عنوان شوینده اختصاصی روزانه‌ سر، صورت و بدن در مواقع التهاب، زخم و سوختگی و همچنین شستشوی روزانه معمول مورد استفاده قرار گیرد. از پماد رکوبیزول هم برای کاهش التهاب پوستی و رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست در افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس استفاده می‌کنند.

جوش‌ها معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی یا تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند.

۵. پماد رکوبیزول برای صورت

این محصول برای درمان التهاب و خارش ناشی از اگزما یا پسوریازیس در ناحیه صورت، کاهش قرمزی و التهاب در بعضی از بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و درمان حالت‌های التهابی پوست صورت بکار رفته که به دلایل مختلف ایجاد شده‌اند.

۶. پماد رکوبیزول برای جوش

استفاده از این محصول برای درمان جوش‌های صورت توصیه نمی‌شود. این دارو دارای خاصیت کورتیکواستروئیدی است و به طور معمول برای درمان شرایط التهابی پوست مانند اگزما، کهیر پوستی، آفتاب‌سوختگی و زخم‌های ناشی از لیزر یا تتو استفاده می‌شود. جوش‌ها معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی یا تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. اما برای از بین بردن جای جوش می‌توان از آن استفاده کرد.

پوستت جوش زده و می‌خوای از رکوبیزول استفاده کنی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

۷. پماد رکوبیزول برای خارش واژن

یکی دیگر از کاربردهای این محصول، رفع خارش در ناحیه تناسلی است. استفاده موضعی از این پماد برای خارش واژن صرفا در صورت استفاده در قسمت خارجی ناحیه تناسلی مجاز است، البته باید طبق نظر پزشک باشد. ناحیه تناسلی و واژینال از حساسیت زیادی برخوردار است و ورود هرگونه ماده خارجی یا روغنی به داخل آن ممکن سات باعث ایجاد عفونت و التهاب شود.

۸. شامپو رکوبیزول برای واژن

شرکت داروسازی گیاهی نوتک فار با استناد به شواهد علمی، ابتدا اقدام به تولید پماد رکوبیزول نمود که در کاهش التهابات موضعی و ترمیم زخم و سوختگی موثر بود. سپس، به پیشنهاد متخصصان و مصرف‌کنندگان، شرکت قصد داشت فرم دارویی مناسب‌تری را برای کل سطوح سر و بدن ارائه دهد. این شامپو علاوه بر اثرات درمانی، به عنوان شوینده سر و بدن نیز قابل استفاده است و برای درمان ریزش مو و پوسته‌ریزی ناشی از التهاب پوست سر، شستشو موضع هموروئید و کاهش التهاب آن و شستشوی واژن ملتهب به کار می‌رود.

۹. پماد رکوبیزول برای قارچ واژن

ترکیبات آلفا بیزابولول و آپی ژنین موجود در پماد رکوبیزول باعث شده که این محصول خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته باشد و برای درمان موضعی زخم‌های قارچی روی پوست صورت و بدن تجویز شود. یکی از کاربردهای پماد رکوبیزول درمان عفونت قارچی واژن است. اثرات ضد التهابی این پماد به دلیل حضور آلفا بیزابولول و کامازولن در آن است که از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها و لوکوترین‌ها اعمال می‌شود و قارچ‌های واژینال را از بین می‌برد.

۱۰. پماد رکوبیزول برای بواسیر (پماد رکوبیزول برای هموروئید)

خاصیت ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی این محصول باعث شده که گزینه مناسبی برای هموروئید باشد. مواد گیاهی موجود در رکوبیزول دارای اثرات ضدباکتریایی و مهارکنندگی برخی میکروب‌های بیماری‌زا پوستی مانند استافیلوکوک‌ها و کاندیدا هستند و در بهبود سریع زخم‌ها، به ویژه زخم‌های ترشح‌دار و زخم‌های ناشی از تاتو و ضایعات پوستی مشابه، اثرات مثبتی دارند.

۱۱. پماد رکوبیزول برای شقاق

عصاره بابونه به دلیل داشتن خواص ضد‌التهابی و ضد‌اسپاسمی، موجب پیشرفت و بهبود روند ترمیم زخم می‌شود. استفاده موضعی از عصاره بابونه برای درمان انواع التهابات پوستی و مخاطی، زخم‌ها و سوختگی‌ها، عفونت‌های باکتریایی پوست و همچنین التهابات ناحیه آنوژنیتال تایید شده است. بر این اساس، بابونه به عنوان درمان طبیعی و اثربخش برای مشکلات مرتبط با پوست و غشاهای مخاطی مورد توجه قرار گرفته است و گزینه مناسبی برای شقاق است. به‌ دلیل وجود عصاره بابونه، پماد رکوبیزول برای شقاق کاربرد ویژه‌ای دارد و به التیام این بیماری کمک می‌کند.

۱۲. شامپو رکوبیزول برای ریزش مو

این محصول، به عنوان اولین شامپو داروی گیاهی ایرانی، شوینده مناسب برای سر و بدن است. این داروی ریزش مو از ترکیبات گیاهی بابونه آلمانی و گل همیشه بهار ساخته شده است. به دلیل استفاده از مواد طبیعی در فرمولاسیون شامپو رکوبیزول، این محصول علاوه بر ویژگی‌های معمول یک شامپو با کیفیت (پاک کنندگی مناسب، حداقل اثرات تحریکی و کمترین عوارض جانبی)، دارای اثرات درمانی نیز هست.

این محصول به عنوان شامپوی روزانه در نظر گرفته می‌شود و می‌توان به طور طولانی ‌مدت از آن استفاده کرد. شامپو دارو رکوبیزول با استفاده از دو گیاه دارای خاصیت درمانی، طراحی و فرمولبندی شده است. هدف اصلی این شامپو دارو، ارائه شوینده مناسب برای سر و بدن است که در موارد التهابی پوست، اثرات ضد التهابی و ترمیمی داشته باشد. این شامپو دارو همچنین در پیشگیری از ریزش مو و پوسته ریزی پوست سر ناشی از التهابات نیز موثر است. با توجه به PH محدوده ۵.۵ و عدد زئین کمتر از ۱۰۰، این شامپو دارو اثرات محرک و سوزاننده روی پوست ندارد و برای انواع پوست، بخصوص پوست‌های حساس، مناسب است.

این شامپو دارو همچنین در پیشگیری از ریزش مو و پوسته ریزی پوست سر ناشی از التهابات نیز موثر است.

عوارض جانبی داروی رکوبیزول

هرچند تا کنون گزارشی مبنی بر عوارض جانبی داروی رکوبیزول عنوان نشده است، اما مصرف این دارو در افرادی که به ترکیب گل همیشه بهار و بابونه آلرژی دارند، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند تشدید التهاب، خارش پوستی و تنگی نفس شود. به‌علاوه اینکه رکوبیزول تداخل دارویی ندارد و خانم‌های باردار و شیرده هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

موارد احتیاط و منع مصرف رکوبیزول

این محصول دارو موضعی برای استفاده خارجی است و مصرف آن داخل چشم یا نواحی تناسلی خطرناک است. به دلیل وجود ترکیبات گیاهی، معمولا مواد احتیاط یا منع مصرف وجود ندارد. هرچند خانم‌های باردار و شیرده مجاز به مصرف رکوبیزول هستند، اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص صحبت کرده و زیر نظر متخصص مصرف کنند. رکوبیزول برای درمان التهاب پوستی و زخم‌های کودکان هم مجاز است، البته مصرف آن برای شیرخورارن زیر یک ماه توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی رکوبیزول

تاکنون هیچ مورد تداخلات دارویی درباره مصرف این محصول گزارش نشده است.

اطلاعات دارویی رکوبیزول

این محصول داروی گیاهی است که عوارض جانبی خاصی ندارد و مصرف همزمان آن با سایر داروها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نام دارو عوارض جانبی تداخلات دارویی
رکوبیزول محصول گیاهی شرکت داروسازی دانش‌بنیان نوتک فار عوارض خاصی گزارش نشده است، در برخی افراد ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و تشددی علائم پوستی شود. هیچ تداخل دارویی درباره رکوبیزول گزارش نشده است.
اطلاعات دارویی رکوبیزول

مکانیسم عملکرد رکوبیزول

فرمول دارویی رکوبیزول حاوی ترکیبات طبیعی موثر با خواص درمانی متعدد با اثرات ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد قارچی و درمان زخم است.. آپی ژنین نیز خاصیت ضد باکتریایی و درمان زخم دارد. کامازولن، ترکیب گیاهی دیگری است که اثر ضد التهابی پماد را تقویت می‌کند. عصاره گل همیشه بهار (کالاندولا) علاوه بر ایجاد عطر و بوی مطبوع، موجب تشدید اثرات ضد التهابی پماد می‌گردد. این عصاره در التیام جراحات، جوش‌ها و راش‌های پوستی مفید است. به‌طور کلی، رکوبیزول بدون داشتن عوارض جانبی استروئیدها، از طریق ترکیبات گیاهی موثر خود باعث بهبود سریع زخم‌ها، کاهش عفونت و التهاب پوست می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رکوبیزول داروی ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده است که برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش، زخم و سوختگی‌های سطحی کاربرد دارد. این دارو حاوی ترکیبات فعال گیاهی نظیر عصاره‌های بابونه و کالاندولا است که به کاهش التهاب، بهبود روند ترمیم و محافظت از سلامت پوست کمک می‌کند و عوارض جانبی خاصی ندارد.

اما در صورت بروز مشکل خاص بهتر است در این باره با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می توانید از خدمات غیرحضوری داروباکس برای ویزیت آنلاین متخصص پوست و مشاوره دارویی آنلاین کمک بگیرید.

داروباکس مراقب سلامتی شماست!