قرص برای فیبروم رحم بدون تجویز پزشک متخصص نباید خریداری یا مصرف شود. فیبروم ها رشد غیر سرطانی در لایه ماهیچه‌ای رحم هستند. فیبروم ها بسیار شایع بوده و به عنوان میوم شناخته می‌شوند. وجود آن‌ها می‌تواند باعث پریودهای دردناک و سنگین شوند. شاید اکثر فیبروم ها نیازی به درمان نداشته باشند، اما استفاده از داروهای مختلف برای تسکین درد بیمار یا جلوگیری از عود یا تشدید فیبروم مهم است و نیاز به تجویز متخصص زنان یا مامایی دارد. شاید بد نباشد پیش از معرفی آن‌ها روشی برای دریافت نوبت ویزیت از بهترین پزشکان متخصص در زمینه درمان فیبروم را به شما یادآور شویم. به وبسایت داروباکس مراجعه کنید و نوبت ویزیت خود را ثبت کنید. یک پزشک متخصص زنان یا مشاوره دارویی می‌تواند درباره انواع قرص برای فیبروم رحمی به شما مشاوره دهد.

انواع قرص برای فیبروم رحم

فیبروم ها می‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند. حتی ممکن است فردی دچار یک یا چند فیبروم شود. انواع مختلفی از فیبروم ها بر اساس محل رشد آن‌ها در رحم شما وجود دارد که در ادامه نام برده‌ایم. انواع فیبروم رحم عبارتند از:

  • فیبروم های ساب سروز یا ساب سروزال در دیواره خارجی لایه عضلانی رشد می‌کنند. (درمان میوم ساب سروزال چیست؟)
  • فیبروم های داخل دیواره که در دیواره عضلانی رحم رشد می‌کنند.
  • فیبروم های زیر مخاطی در دیواره داخلی رشد می‌کنند.
  • فیبروم ساقه دار هم نوعی فیبروم است که روی ساقه رشد می‌کند.

اگر نیاز به مشاوره یا خرید دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

تیم پشتیبانی داروباکس در خدمت شماست

 

برای درمان و کنترل شرایط بیماران مبتلا به فیبروم رحم داروهای مختلفی تجویز و مصرف می‌شوند. در ادامه لیستی جامع از این داروها را مشاهده می‌کنید:

نوع دارو مکانیسم اثر مزایا معایب موارد استفاده
آگونیست‌های GnRH ایجاد یائسگی موقت، کوچک شدن فیبروم‌ها کاهش سریع اندازه فیبروم‌ها پوکی استخوان، گرگرفتگی، اختلالات خلقی قبل از جراحی، کاهش علائم شدید
پروژستین‌ها کاهش ضخامت دیواره رحم کاهش خونریزی افزایش وزن، افسردگی، لکه‌بینی خونریزی شدید
IUD حاوی پروژسترون آزادسازی موضعی پروژسترون کاهش خونریزی، کوچک شدن فیبروم‌ها لکه‌بینی، درد شکم خونریزی شدید، جلوگیری از بارداری
داروهای ضد‌درد و ضد‌التهاب کاهش درد و التهاب تسکین درد مشکلات گوارشی، افزایش خطر خونریزی درد ناشی از فیبروم‌ها
مقایسه انواع قرص های مورد استفاده برای فیبروم رحم

۱. قرص متفورمین برای فیبروم

متفورمین برای چیست؟ تاثیر مهم و قابل توجه داروی متفورمین جلوگیری کردن از تکثیر سلول‌های فیبروم است. اثر بازدارنده این دارو دارو ناشی از تأثیر بر مسیرهای سلولی مرتبط با بقا و تکثیر سلول‌ها است. علاوه‌براین، متفورمین با کاهش وزن و سطوح استروژن داخلی بدن منجر به کاهش علائم فیبروم می‌شود.

قرص متفورمین دارویی موثر برای جلوگیری از تکثیر فیبروم است.

۲. قرص های کنتراسپتیو

‎یکی از انواع قرص برای درمان فیبروم رحم قرص های کنتراسپتیو هستند. کنتراسپتیو یک داروی هورمونی، ترکیبی از دزوژوسترول واتینیل استرادیول است. این دارو به عنوان قرص پیشگیری از بارداری مصرف می‌شود. ‎قرص‌های ضد بارداری با دوز پایین مانند کنتراسپتیو می‌توانند به کنترل خونریزی شدید و کاهش رشد فیبروم ها کمک کنند.

۳. قرص دوفاستون برای فیبروم

اصولا قرص دوفاستون به منظور تنظیم سیکل‌های قاعدگی برای زنان مبتلا به فیبروم رحمی تجویز می‌شود. این دارو تاثیری بر کوچک‌ کردن اندازه کیست‌ها نخواهد داشت.

می‌خوای با مصرف دارو علائم فیبرومت رو تسکین بدی؟ 

۴. قرص روکین و فیبروم

قرص روکین برای چیست؟ روکین ترکیبی از دروسپیرنون و اتینیل استرادیول بوده که به منظور پیشگیری از بارداری مصرف می‌شود. این دارو می‌تواند به کاهش رشد فیبروم‌ها کمک کند.

۵. ترکیبات هورمونی آزادکننده گنادوتروپین ها (GnRH)

آگونیست‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) به عنوان یکی از بهترین و موثرترین داروها در درمان فیبروم رحمی شناخته می‌شود.

۶. قرص دزولست برای فیبروم

قرص دزولست یکی دیگر از داروهای موثر در کنترل رشد و تکثیر فیبروم و نوعی داروی موثر در پیشگیری از بارداری است. این دارو از یک بخش پروژستینی به نام دزوژسترل و یک بخش استروژنی به نام اتینیل استرادیول تشکیل شده است.

۷. قرص ویتاگنوس برای فیبروم

قرص ویتاگنوس برای چیست؟ مصرف قرص ویتاگنوس از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می‌کند. گیاه ویتاگنوس با افزایش ترشح پروژسترون نسبت به استروژن سبب بهبود عملکرد تخمدان می‌شود.

ویتاگنوس دارویی است که مانع از رشد فیبروم درون رحم می‌شود.

۸. قرص وروژست برای فیبروم

وروژست نوعی پروژستین است. این دارو به تسکین درد ناشی از وجود فیبروم ها و همینطور جلوگیری از رشد فیبروم ها کمک می‌کند.

۹. قرص دانازول برای فیبروم

دانازول به تغییر سطح برخی از هورمون‌ها می‌پردازد. به همین دلیل یکی از داروهای موثر برای بهبود و درمان اندومتریوز و افراد دارای فیبروم رحمی است.

متن انگلیسی:
A progestin shot (Depo-Provera) every 3 months. It may lighten your bleeding. It also prevents pregnancy. Based on different studies, progestin may shrink fibroids or may make them grow
ترجمه متن:
تزریق پروژستین (Depo-Provera) هر ۳ ماه یک‌بار ممکن است خونریزی را کاهش دهد. همچنین از بارداری جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات مختلف، پروژستین ممکن است فیبروم ها را کوچک کند یا باعث رشد آن‌ها شود.

stanfordhealthcare

۱۰. ویتامین ها و مکمل ها

آهن و ویتامینهای گروه B برای زنان مبتلا به فیبروم رحم مهم هستند، به خصوص اگر دچار خونریزی شدید باشند. اگر از قاعدگی طولانی یا خونریزی شدید در طول پریود خود رنج می‌برید، ممکن است به آهن یا ویتامین B اضافی نیاز داشته باشید. علاوه‌براین دو، کمبود ویتامین D هم خطر رشد فیبروم را در زنان افزایش می‌دهد.

۱۱. قرص جستیران برای فیبروم

قرص جستیران عملکردی شبیه به هورمون پروژسترون داشته و از داروهای هورمونی موثر در تنظیم قاعدگی است. به همین علت پزشکان قرص جستیران را برای مبتلایان به فیبروم رحمی تجویز می‌کنند.

۱۲. ترانگزامیک اسید

ترانگزامیک اسید شبیه آی یو دی است؛ به این معنا که فیبروم را از بین نمی‌برد و اندازه آن را کاهش نمی‌دهد، اما سیکل قاعدگی شدید را کاهش می‌دهد. ترانکسامیک اسید یک داروی غیرهورمونی است که باید تنها در روزهایی که خونریزی شدید دارید مصرف شود.

۱۳. میفپریستون

داروی میفپریستون می‌تواند به طور موثر گیرنده پروژسترون را که در فیبروم های رحمی وجود دارد، مهار کند. این دارو به دلیل توانایی کاهش خونریزی، درد مربوط به فیبروم و اندازه فیبروم های رحم اهمیت دارد.

۱۴. قرص مجسترول برای فیبروم

قرص مجسترول در دسته پروژسترون‌ها قرار داشته و عملکردی مشابه با هورمون پروژسترون طبیعی بدن دارد. اطلاعات دقیقی در رابطه با تاثیر مصرف قرص مجسترول در درمان فیروم رحمی وجود ندارد.

قرص هورمونی مجسترول عملکرد مشابهی با هورمون پروژسترون طبیعی بدن دارد.

۱۵. مدروکسی پروژسترون استات (قرص پروژسترون برای فیبروم)

قرص مدروکسی پروژسترون یک هورمون پروژسترون مصنوعی است که از طریق تزریق عضلانی وارد بدن شده و ممکن است از رشد فیبروم های رحمی جلوگیری کند.

۱۶. لوپرون

داروی لوپرون برای کاهش اندازه فیبروم های رحمی در بزرگسالان مورد تایید FDA است. ۳.۷۵ میلی گرم یا ۱۱.۲۵ میلی گرم داروی لوپرون همراه با آهن درمانی، قبل از جراحی فیبروم و به منظور بهبود کم خونی ناشی از خونریزی واژینال از فیبروم تجویز می‌شود. این ترکیب همچنین می‌تواند به تسکین خونریزی و درد لگن یا فشار مرتبط با فیبروم رحم کمک کند.

۱۷. مکمل آهن

درمان کم خونی ناشی از فیبروم های رحمی باید با درمان علت زمینه‌ای شروع شود. درمان فیبروم برای کاهش میزان از دست دادن خون در دوران قاعدگی که باعث کم خونی می‌شود، ضروری است. همچنین ممکن است پزشک مصرف مکمل‌های آهن را برای تنظیم مجدد سطوح آهن تجویز کند.

۱۸. ترانگزامیک اسید (TXA)

این نوع دارو شبیه آی یو دی است؛ به این معنا که فیبروم را از بین نمی‌برد و اندازه آن را کاهش نمی‌دهد، اما سیکل قاعدگی شدید بیمار را کاهش می‌دهد. ترانگزامیک اسید یک داروی غیرهورمونی است که فقط در روزهای خونریزی شدید مصرف می‌شود.

۱۹. قرص ضد بارداری برای فیبروم

در حالی که مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌تواند شدت خونریزی را کاهش دهد، اندازه فیبروم ها را کاهش نخواهد داد. در واقع، قرص های ضد بارداری ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن فیبروم ها شوند چرا که فیبروم ها به هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون پاسخ مثبت می‌دهند. یعنی می‌توان اینگونه بیان کرد که در جامعه پزشکی به طور گسترده‌ای اعتقاد بر این است که قرص‌های ضد بارداری ممکن است رشد فیبروم را افزایش دهند.

متن انگلیسی:
One of the primary side-effects of fibroids can be cramping. Cramps can range from mild to severe when a woman has fibroids. Birth control pills can help decrease the amount of prostagladins, which are chemicals that make the uterus contract. Fewer contractions throughout the uterus will reduce overall cramping
ترجمه متن:
یکی از عوارض جانبی اولیه فیبروم‌ها می‌تواند گرفتگی عضلات باشد. هنگامی که یک زن فیبروم دارد، گرفتگی عضلات خفیف تا شدید اتفاق می‌افتد. قرص‌های ضد بارداری می‌توانند به کاهش میزان پروستاگلادین‌ها (مواد شیمیایی منقبض‌کننده رحم) کمک کنند. انقباضات کمتر در کل رحم باعث کاهش گرفتگی کلی می‌شود.

fibroids

۲۰. قرص اچ دی

قرص اچ دی برای چیست؟ اچ دی نوعی قرص پیشگیری از بارداری است که براساس گفته پزشکان نه تنها تاثیری در درمان فیبروم ندارد، بلکه آن را بزرگ‌تر می‌کند.

۲۱. قرص ال دی برای فیبروم (درمان فیبروم با قرص ال دی)

قرص ضد بارداری ال دی باعث کوچک شدن فیبروم نمی‌شود و تنها می‌تواند عوارض ناشی از وجود فیبروم ها را کاهش دهد (نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار).

با مصرف قرص ال دی می‌خوای فیبرومت رو درمان کنی؟ با متخصص مشورت کن.

۲۲. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

پزشک شما ممکن است یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کمک به تسکین درد خفیف توصیه کند. همچنین NSAID‌ها می‌توانند خونریزی شدید قاعدگی ناشی از وجود فیبروم را هم کاهش دهند.

۲۳. کپسول یا قرص گیاهی ساپوژکس

کپسول گیاهی ساپوژکس برای درمان فیبروم رحمی استفاده می‌شود. این کپسول فاقد استروژن‌های گیاهی مثل رازیانه است و موثر در درمان کیست و فیبروم یا میوم، کاهش هورمون پرولاکتین، تستوسترون و تنظیم هورمون‌های زنانه است.

بهترین قرص برای درمان فیبروم رحم

بهترین قرص‌ها برای درمان فیبروم رحمی عبارتند از:

  • آگونیست‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)
  • آنتاگونیست‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)
  • ترانگزامیک اسید (Lysteda، Cyklokapron)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تعیین مناسب‌ترین قرص برای فیبروم رحم را به پزشک بسپارید. پزشکان با توجه به شرایط شما، نتایج آزمایشات و با انجام بررسی‌ها و معاینات مختلف بهترین قرص برای فیبروم رحم را برای هر بیمار تجویز خواهند کرد. مصرف خودسرانه دارو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید با یک دکتر متخصص زنان یا دکتر مامایی در این زمینه صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

اگر در زمینه درمان فیبروم رحمی پزشک متخصصی را سراغ ندارید، از اطلاعات موجود در وبسایت داروباکس کمک بگیرید. داروباکس به شما امکان مقایسه شرایط پزشکان متخصص مختلف را با یکدیگر می‌دهد. همچنین شما می‌توانید از طریق این وبسایت به‌راحتی نوبت ویزیت حضوری از پزشکان متخصص در زمینه تشخیص و درمان فیبروم رحم را دریافت کنید یا مشاوره دارویی آنلاین یا پزشک زنان آنلاین داشته باشید.

داروباکس مراقب سلامتی شماست!