نام تجاری دارو: ایندوکیم

نام رایج دارو: ایندومتاسین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ایندومتاسین چیست و چه کاربردی دارد؟

از داروی ایندومتاسین برای از بین بردن و درمان درد، تورم، سفتی مفاصل ناشی از آرتروز، نقرس، بورسیت و تاندونیت و برخی دردهای دیگر استفاده می‌شود. این دارو از خانواده‌ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه‌ی عملکرد داروی ایندومتاسین

عملکرد داروی ایندومتاسین به شکل انسداد یک ماده‌ی طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود. این تاثیرگذاری موجب از بین رفتن درد و کاهش تورم می‌شود.

در صورتی که مبتلا به بیماری مزمنی مانند آرتریت روماتوئید هستید از پزشک خود درباره‌ی روش‌های درمانی بدون دارو یا استفاده از داروهای مسکن دیگر سوال کنید.

نحوه‌ی مصرف ایندومتاسین و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی ایندومتاسین و قبل از هر بار مصرف مجدد نحوه‌ی استفاده از دارو را مطالعه کنید یا از دکتر داخلی خود یا دکتر داروخانه بپرسید.

این دارو را به صورت روزانه و طبق دستور پزشک، معمولا دو تا سه بار در روز، به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید. بعد از مصرف داروی ایندومتاسین حداقل به مدت ده دقیقه دراز نکشید. در صورتی که هنگام مصرف این دارو در ناحیه‌ی معده احساس ناراحتی کردید داروی ایندومتاسین را به همراه غذا، شیر یا آنتی‌اسیدها مصرف کنید.

دوز مصرف داروی ایندومتاسین به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای مصرف کودکان دوز دارو بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. برای کاهش خطر خون‌ریزی معده و ابتلا به سایر عوارض جانبی داروی ایندومتاسین را در کم‌ترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیش‌تر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. در صورت ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند آرتریت روماتوئید مصرف داروی ایندومتاسین را طبق دستور پزشک و به صورت منظم ادامه دهید. در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

اگر داروی ایندومتاسین را برای شرایط خاصی مانند بیماری آرتریت روماتوئید مصرف می‌کنید به یاد داشته باشید که حدود چهار هفته زمان می‌برد تا تاثیرگذاری کامل دارو را احساس کنید.

در صورتی که این دارو را فقط در مواقع ضروری استفاده می‌کنید، نه در یک برنامه‌ی منظم، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن در صورتی که با اولین علائم درد مصرف شوند موثرتر عمل می‌کنند. اگر صبر کنید که درد شدیدتر شود ممکن است تاثیرگذاری دارو کم‌تر شود.

در صورتی که علائم بیماری شما همچنان ادامه داشت یا حالتان وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و اختلالات دارویی این دارو با متخصص داخلی مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف ایندومتاسین

ناراحتی معده، سوزش معده (سردل)، سردرد، خواب‌آلودگی و سرگیجه از جمله عوارض جانبی مصرف ایندومتاسین هستند. در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی ایندومتاسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضرات‌ش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ایندومتاسین را مصرف کرده اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

مصرف داروی ایندومتاسین ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. میزان فشار خون خود را به طور مرتب اندازه بگیرید و در صورت مشاهده‌ی افزایش فشار خون موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید.

در صورتی که عوارض نادر اما خطرناکی مانند تغییرات شنوایی مانند شنیدن صدای زنگ در گوش، تغییرات روحی و روانی، بلع مشکل و دردناک، علائم نارسایی و مشکلات قلبی مانند ورم قوزک پا و پاها، خستگی غیر معمول و افزایش ناگهانی و غیرعادی وزن، علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار و گرفتگی و سفت شدن بی‌دلیل گردن مواجه شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

به ندرت پیش می‌آید که مصرف این دارو مشکلات حاد کبدی ایجاد کند اما در صورت مشاهده‌ی علائم آسیب کبدی مانند تیره شدن رنگ ادرار، حالت تهوع و استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد شدید معده یا شکم و زرد شدن رنگ چشم یا پوست به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی ایندومتاسین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی ایندومتاسین

پیش از مصرف داروی ایندومتاسین در صورتی که به این دارو، آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی ایندومتاسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از مصرف داروی ایندومتاسین سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ی ابتلا به آسم (شامل سابقه‌ی مشکل در تنفس پس از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، خون‌ریزی یا لخته شدن خون، پولیپ بینی، بیماری‌های قلبی مانند سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، مشکلات معده، روده و مری مانند خون‌ریزی، زخم یا تکرر ادرار و سکته‌ی مغزی را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگام استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین ممکن است مشکلات کلیوی بروز پیدا کند. در صورت ابتلا به کم‌آبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی یا در صورتی که سالمند هستید امکان بروز این مشکلات بیش‌تر می‌شود. در صورت تغییر در میزان ادرار برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، طبق دستور پزشک، مایعات بیش‌تری بنوشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

داروی ایندومتاسین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف ایندومتاسین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف داروی ایندومتاسین ممکن است منجر به خون‌ریزی معده شود. مصرف روزانه‌ی الکل و تنباکو، به خصوص هنگامی که با این دارو هم‌زمان می‌شود، خطر ابتلا به خون‌ریزی معده را افزایش می‌دهد. نوشیدن الکل را محدود کرده و سیگار کشیدن را متوقف کنید. برای اطلاعات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی ایندومتاسین ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید. از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید به تن کنید. در صورتی که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

توصیه می‌شود افراد سالخورده هنگام مصرف این دارو بیش‌تر احتیاط کنند زیرا امکان ابتلای آن‌ها به خون‌ریزی معده و مشکلات کلیوی بیش‌تر از سایرین است.

کودکانی که این دارو را مصرف می‌کنند بیش‌تر از دیگران در معرض ابتلا به عوارض جانبی داروی ایندومتاسین و به خصوص مشکلات کبدی هستند. اگر کودکتان از ایندومتاسین استفاده می‌کند توصیه می‌شود جانب احتیاط را رعایت کنید. در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود مشورت کنید.
چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی ایندومتاسین را استفاده کنید و در مورد خطرات و مزایای مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از داروی ایندومتاسین در سه ماه آخر بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به جنین آسیب رسانده و در روند زایمان طبیعی ایجاد مشکل کند.

برای مصرف داروی ایندومتاسین در دوران شیردهی نیز با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ایندومتاسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی ایندومتاسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ایندومتاسین نفرمایید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با داروی ایندومتاسین تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

آلیسکیرن

بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل و لیزینوپریل

آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II مانند والزارتان و لوزارتان

سیدوفوویر

کوتیکواستروئیدها مانند پردنیزون

لیتیم

متوتروکسات

قرص‌های آب و ادرار آور مانند فوروزماید

مصرف داروی ایندومتاسون همراه با قرص‌هایی که باعث خون‌ریزی می‌شوند خطر خون‌ریزی شدید را افزایش می‌دهد. داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند دابیگاتران، انوکساپارین، وارفارین و داروهایی از این دست از جمله‌ی این داروها هستند.

خیلی از داروهای ضد درد و کاهش تب مانند آسپرین‌ها و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، دیفلونیسال، ایبوپروفن یا کتورولاک حاوی مواد مسکن یا تب بر هستند برچسب روی تمام داروها را پیش از استفاده بررسی کنید. این داروها شباهت زیادی با داروی ایندومتاسین دارند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند. با این حال اگر پزشک شما این‌طور صلاح دیده که آسپرین را برای جلوگیری از حمله‌ی قلب یا سکته‌ی مغزی مصرف کنید تا زمانی که پزشک‌تان دستورالعمل دیگری بدهد مصرف دارو را ادامه دهید.

مصرف داروی ایندومتاسین می‌تواند نتایج تست‌های آزمایشگاهی یا آزمایش‌های پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که تمامی پزشک‌ها و کارکنان آزمایشگاه در جریان استفاده‌ی شما از این دارو هستند.

علائم اوردوز مصرف ایندومتاسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی ایندومتاسین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

آزمایش‌هایی مانند سنجش فشار خون، شمارش کامل خون و آزمایش‌های کبدی و کلیوی را به طور مرتب انجام دهید تا خطر ابتلا به عوارض جانبی بررسی شده و مانع از پیش‌رفت آن‌ها شود. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی ایندومتاسین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی ایندومتاسین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی ایندومتاسین آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین دارو را در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD