شل کننده های عضلات، داروهای تجویزی هستند که علائم و نشانه‌های مربوط به درد و گرفتگی عضلات مانند اسپاسم و انقباض عضلانی را درمان می‌کنند. انواع مختلفی از قرص شل کننده عضلات داریم که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. باید با پزشک ارتوپد یا مشاوره دارویی درباره مزایا و معایب این داروها صحبت کنید تا براساس وضعیت بدنیتان بهترین مورد انتخاب شود. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و ویزیت آنلاین داروباکس برای یافتن پزشکان مورد نظر و مشاوره متنی یا تلفنی با آنها استفاده کنید.

قرص شل کننده عضلات چیست؟

قرص شل کننده‌ عضلات، داروهای تجویزی با نسخه پزشک هستند که بر کارکرد عضلات تاثیر می‌گذارند. پزشک برای درمان گرفتگی عضلات و علائم مختلفی مانند اسپاسم عضلانی، انقباض عضلات و درد اسکلتی-استخوانی، قرص شل کننده عضلات را تجویز می‌کند. اصطلاح «شل کننده عضلات» به دو دسته دارویی اصلی ضد‌انقباض و ضد‌اسپاسم اطلاق می‌شود که کاربرد و موارد مصرف، نحوه عملکرد و عوارض جانبی متفاوتی دارند.

قرص شل کننده‌ عضلات، داروهای تجویزی با نسخه پزشک هستند که بر کارکرد عضلات تاثیر می‌گذارند.

اگر نیاز به مشاوره یا خرید دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

تیم پشتیبانی داروباکس در خدمت شماست

نحوه مصرف قرص شل کننده عضلات

این داروها معمولا خوراکی هستند و به شکل قرص، کپسول یا شربت عرضه می‌شوند. به‌طورکلی، پزشک از دوز پایین شروع کرده و به‌تدریج طی چند هفته دوز قرص شل کننده عضلات را افزایش می‌دهد تا بدن فرصت داشته باشد به دارو عادت کرده و با آن سازگار شود.

متن انگلیسی:
Take this medication by mouth with a glass of water. Follow the directions on the prescription label. If this medication upsets your stomach, take it with food or milk. Take your medication at regular intervals
ترجمه متن:
این دارو را به صورت خوراکی با یک لیوان آب مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه را دنبال کنید. اگر این دارو معده شما را ناراحت می‌کند، آن را با غذا یا شیر مصرف کنید. داروهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید.

my.clevelandclinic

موارد مصرف قرص شل کننده عضلات

بیشتر این داروها به‌عنوان مهارکننده سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و اثر مسکن و خواب‌آور ایجاد نموده یا از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند. داروهای ضداسپاسمی مستقیما روی ستون فقرات یا استخوان و عضلات کار کرده تا سفتی عضلانی و اسپاسم‌های غیرارادی را بهبود ببخشند. از دیگر موارد مصرف قرص شل کننده عضلات می‌توان به درمان اسپاسم عضلانی یا انقباض عضلات، کشیدگی عضلات و درد عضلانی اشاره کرد.

۱. قویترین قرص شل کننده عضلات کمر

قوی‌ترین این داروها که باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود عبارتند از:

  • متوکاربامول
  • کاریزوپرودول
  • سیکلوبنزاپرین
  • کلرزوکسازون
  • متاکسالون
دنبال قرص بی‌خطر برای گرفتگی عضلات کمرت هستی؟

۲. قرص شل کننده عضلات واژن

اسفنا (Ospemifene) داروی غیراستروژنی است که به عنوان قرص شل کننده عضلات واژن شناخته شده و اثرات برخی تغییرات واژینال ناشی از یائسگی را در زنان خنثی می‌کند. این دارو توسط پزشکان برای درمان خشکی متوسط تا شدید واژن در زنان یائسه تجویز می‌شود. همچنین، اسفنا می‌تواند برای درمان درد متوسط تا شدید در طول مقاربت جنسی نیز تجویز شود.

۳. قویترین قرص شل کننده عضلات گردن (قرص شل کننده عضلات گردن و کتف)

برای قوی‌ترین قرص شل کننده عضلات گردن و کتف، گزینه‌های متعددی وجود دارند که باید با نظر پزشک متخصص مصرف شوند:

  • دیازپام (والیوم)
  • تیزانیدین (زانافلکس)
  • متوکسورفن (رلاکسان)

۴. قرص شل کننده عضلات مثانه

داریفناسین به عنوان داروی ضدموسکارینی با شل کردن عضلات مثانه، دفعات ادرار مکرر را کاهش داده، نیاز فوری به ادرار را کنترل نموده و از ادرار ناخواسته در اثر شل شدن عضلات مثانه جلوگیری می‌کند. قرص شل کننده عضلات مثانه برای بی‌اختیاری ادراری نیز تجویز می‌شود.

۵. قرص شل کننده عضلات فک

داروهای شل کننده عضلات فک به صورت اختصاصی نیستند و برای گرفتگی عضلات بخش‌های مختلف بدن به‌کار می‌روند. استفاده خودسرانه و نادرست می‌تواند کار را به بیمارستان بکشاند، پس حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص در مورد دوز مناسب خود مشورت کنید. برخی از داروهای شل کننده عضلات فک شامل قرص متوکاربامول (Methocarbamol)، قرص تیزانیدین (Tizanidine)، قرص باکلوفن (Baclofen)، قرص دانترولن (Dantrolene) می‌شوند. همچنین مصرف ویتامین D نیز می‌تواند تا حدی به رفع سریعتر اسپاسم کمک کند. معروف‌ترین قرص شل کننده عضلات فک، متوکاربامول است که برای درمان کزاز هم به‌کار می‌رود.

۶. قویترین قرص شل کننده عضلات پا

قویترین قرص شل کننده که هم برای گرفتگی عضلات پا و هم کمر کاربرد دارد، قرص متاکسالون است که در دسته داروهای غیربنزودیازپین قرار می‌گیرد. این قرص همراه با فیزیوتراپی و سایر روش‌های غیردارویی برای موارد گرفتگی دردناک عضلانی تجویز شده و دوز مناسب آن برای افراد بالای ۱۲ سال، ۸۰۰ میلی‌گرم چهار بار در روز است.

۷. قرص شل کننده عضلات دست

انواع این داروها که باید به تجویز پزشک مصرف شوند عبارتند از:

  • قرص باکلوفن
  • قرص سیکلوبنزاپرین
  • قرص کاریزوپرودول به‌عنوان بهترین قرص برای رفع گرفتگی عضلات
  • قرص کلروزوکسان
  • قرص متوکاربامول
  • اورفنادرین بهترین قرص برای گرفتگی عضلات کمر
  • قرص متاکسالون
  • کلونیدین به‌عنوان قویترین قرص شل کننده عضلات کمر

۸. قرص شل کننده عضلات بعد از ورزش

برای شل کردن عضلات بعد از ورزش، چند گزینه دارویی وجود دارند که عبارتند از:

  1. ایبوپروفن (آدویل)
  2. استامینوفن (استاندول): داروی ضد درد و کاهش‌دهنده التهاب
  3. فنوبربیتال: آرام‌بخش عضلانی
  4. دیازپام (والیوم): شل‌کننده عضلانی قوی

اما استفاده از این داروها باید با تجویز پزشک و فقط در موارد مناسب باشد. مصرف بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

۹. قرص شل کننده عضلات برای دفع سنگ کلیه

برای کمک به دفع سنگ‌های کلیوی، برخی داروهای شل کننده عضلات ممکن است مفید باشند. اما استفاده از این داروها باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. چند مورد از این داروها عبارتند از:

  1. دیازپام (والیوم): این دارو به عنوان آرام‌بخش و شل کننده عضلانی می‌تواند به کاهش اسپاسم ادراری و درد ناشی از سنگ کلیه کمک کند.
  2. تامسولوسین: این دارو به عنوان مسدودکننده آلفا-بلوکر به انبساط مجرای ادراری و تسهیل دفع سنگ کمک می‌کند.
  3. نیفدیپین: این دارو از خانواده داروهای ضد فشارخون است که باعث شل کردن عضلات مجاری ادراری و تسهیل دفع سنگ کلیه می‌شود.
برای دفع سنگ کلیه نیاز به قرص شل کننده عضلات داری؟ از متخصص کمک بگیر.

دوز مصرفی قرص شل کننده عضلات

دوز مصرف دقیق این داروها باید توسط پزشک متخصص و براساس نوع داروی تجویزی تعیین شود. دوز مصرفی قرص شل کننده عضلات متوکاربامول به‌عنوان مشهورترین قرص شل کننده عضلات در بزرگسالان ۱ تا ۲ قرص روزی ۴ بار است. توجه داشته باشید که دوز دقیق باید توسط پزشک معالج بر اساس شرایط فردی تعیین شود. همچنین مصرف این داروها بدون نسخه پزشک ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف قرص شل کننده عضلات

مصرف دیازپام (والیوم) ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی، سرگیجه، کاهش تمرکز و هماهنگی حرکات، تحریک‌پذیری و افسردگی شود و در بلند مدت منجر به اعتیاد و وابستگی خواهد شد. در مورد تامسولوسین نیز می‌توان به سرگیجه، سردرد، تهوع، یبوست و کاهش فشار خون اشاره کرد. نیفدیپین نیز باعث بروز سردرد، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب و تنگی نفس در فرد می‌شود. عوارض داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز عبارتند از زخم معده، کاهش عملکرد کلیه، افزایش فشار خون و آلرژی‌های پوستی.

هرکدام از این داروها، عوارض جانبی خاص خود را دارند. حتما درباره عوارض جانبی احتمالی دارو و قرصی که مصرف می‌کنید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

متن انگلیسی:
In general, common side effects of muscle relaxants include: Drowsiness and fatigue. Dizziness. Nausea. Headache. Dry mouth. Muscle relaxers can cause more serious side effects like fainting and blurred vision. Talk to your provider if you experience any bothersome side effects
ترجمه متن:
به طور کلی، عوارض جانبی رایج شل کننده های عضلانی عبارتند از: خواب آلودگی و خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و خشکی دهان. شل کننده های عضلانی می‌توانند عوارض جانبی جدی‌تری مانند غش و تاری دید ایجاد کنند. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی آزاردهنده با پزشک خود صحبت کنید.

my.clevelandclinic

موارد احتیاط و منع مصرف قرص های شل کننده عضلات

برخی از مهم ترین موارد احتیاط و منع مصرف این قرص‌ها عبارتند از:

  • مصرف این دسته از داروها در دوران بارداری و شیردهی ممکن است برای جنین و نوزاد خطرناک باشد. به همین دلیل، باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.
  • افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی مانند آریتمی، فشار خون پایین یا بیماری‌های عروق محیطی هستند، باید این قرص‌ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.
  • مصرف این قرص‌ها در افراد مبتلا به اختلالات کبدی و کلیوی، باعث تشدید وضعیت بیماری می‌شود.
  • به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و احتمال وجود بیماری‌های همراد در سالمندان، مصرف این قرص‌ها باید با نظارت دقیق پزشک انجام شود.
  • تداخلات دارویی: برخی داروها مانند آرام بخش‌ها، ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج ممکن است با شل کننده‌های عضلانی تداخل داشته باشند.
دوز مصرف دقیق این داروها باید توسط پزشک متخصص و براساس نوع داروی تجویزی تعیین شود.

مصرف قرص شل کننده عضلات در بارداری

سوکسینیل کولین تنها داروی شل کننده عضلات دپولاریزان مورد استفاده در دوران بارداری و پس از زایمان است. میزان اثربخشی و طول مدت بلوک عصب-عضلانی به فعالیت آنزیم کولین استراز غیر اختصاصی بستگی دارد، که این فعالیت در طول بارداری و دوران پس از زایمان تغییر می‌کند.

هرچند شواهد زیادی درباره مضرات استفاده از قرص سیکلوبنزاپارین در بارداری موجود نیست، اما برخی شواهد حاکی از اینند که استفاده از آن در سه ماهه سوم بارداری ممکن است عوارض به‌دنبال داشته باشد. مصرف سیکلوبنزاپارین در بارداری خطری ندارد، به‌خصوص اگر در سه ماهه اول یا دوم باشد.

مصرف قرص شل کننده عضلات در شیردهی

در صورتی که مادر نیاز به مصرف این دارو مانند سیکلوبنزاپارین در شیردهی داشته باشد، نیازی به قطع دوره شیردهی نیست. نوزاد باید از نظر خواب آلودگی، افزایش وزن مناسب و مراحل رشدی، به ویژه نوزادان تازه متولد شده و نوزادان نارس، تحت نظر قرار بگیرد. بهتر است برای مصرف قرص شل کننده عضلات در شیردهی با پزشک مشورت کنید.

قرص شل کننده عضلات برای کودکان

باکلوفن بهترین قرص شل کننده عضلات برای کودکان است که برای اسپاسم عضلانی شدید (انقباض عضلانی) در کودکان به دلیل فلج مغزی یا سایر بیماری‌های اثرگذار بر مغز یا نخاع تجویز می‌شود. باکلوفن کمک می‌کند تا عضلات گرفته کودک شل و آزاد شوند و کودک بتواند حرکت کند، و با درد کمتری عضلات را تکان بدهد.

این داروها ممکن است با برخی داروها و شرایط پزشکی تداخل داشته باشند.

اختلالات دارویی قرص شل کننده عضلات

این داروها ممکن است با برخی داروها و شرایط پزشکی تداخل داشته باشند. برخی از اختلالات دارویی و تداخلات مهم در رابطه با این داروها عبارتند از:

  • تداخل با داروهای ضد تشنج مانند فنیتوئین، کاربامازپین، والپروات
  • تداخل با داروهای مسکن و ضد درد مانند مورفین، پتدین
  • تداخل با داروهای آرام بخش و خواب آور مانند بنزودیازپین‌ها
  • تداخل با داروهای ضد اضطراب و افسردگی
  • تداخل با داروهای قلبی-عروقی مانند آنتی آریتمیک‌ها

اطلاعات دارویی قرص های شل کننده عضلات

در جدول زیر اسامی، عوارض و تداخلات انواع این داروها را مشاهده می‌کنید:

نام دارو عوارض جانبی تداخلات دارویی
Cyclobenzaprine (Flexeril) خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست، تاری دید داروهای ضد افسردگی و اضطراب،داروهای ضد تشنج، داروهای آرام بخش و خواب آور
Carisoprodol (Soma) خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی، تهوع داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای ضد تشنج، داروهای آرام بخش و خواب آور
Methocarbamol (Robaxin) خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای ضد تشنج، داروهای آرام بخش و خواب آور
Orphenadrine (Norflex) خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای ضد تشنج، داروهای آرام بخش و خواب آور
Tizanidine (Zanaflex) خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای ضد تشنج، داروهای قلبی-عروقی
اطلاعات داروهای شل کننده عضلات

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروهای تجویزی و قرص شل کننده عضلات می‌توانند در درمان انقباض عضلانی، اسپاسم‌های عضلانی و درد مرتبط با عضلات موثر باشند. اما مهم است که خطرات احتمالی این داروها از جمله عوارض جانبی و پتانسیل اعتیاد آنها را در نظر بگیرید. حتما با دکتر متخصص ارتوپد درباره همه گزینه‌های موجود برای درمان علائم خود صحبت کنید. در صورتی که زمان زیادی برای حضور در مطب ندارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری داروباکس برای مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد یا مشاوره دارویی آنلاین استفاده کنید.

داروباکس مراقب سلامتی شماست!