قرص دوفاستون

       در صورت نیاز به خرید  با شماره تماس 09334445543 تیم پشتیبانی داروباکس تماس بگیرید.

یک داروی هورمونی است که عملکردی مشابه با هورمون زنانه پروژسترون دارد. این دارو برای درمان خونریزی یا درد غیرعادی قاعدگی، پریودهای نامنظم، درمان سندروم پیش از قاعدگی و … توسط پز شکان تجویز می‌شود. کاربرد دیگر Duphaston برای درمان آندومتریوز، ناباروری زنان و سقط جنین نیز هست.

قرص دوفاستون یک داروی هورمونی است که عملکردی مشابه با هورمون زنانه پروژسترون دارد. این دارو برای درمان خونریزی یا درد غیرعادی قاعدگی، پریودهای نامنظم، درمان سندروم پیش از قاعدگی و … توسط پز شکان تجویز می‌شود. کاربرد دیگر Duphaston برای درمان آندومتریوز، ناباروری زنان و سقط جنین نیز هست. برای اینکه با مشخصات این دارو بیشتر آشنا شوید، با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین داروباکس همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم
دوفاستون چیست؟
قرص دوفاستون برای چیست؟
عوارض قرص دوفاستون
نحوه مصرف قرص دوفاستون
موارد منع مصرف دوفاستون
تداخل دارویی قرص دوفاستون
چند روز بعد از قطع قرص دوفاستون پریود می‌شویم؟
قرص دوفاستون در بارداری
قرص دوفاستون باعث لاغری می‌شود؟
گفتیم که دوفاستون دارویی است هورمونی با عملکردی شبیه پروژسترون. برخی از بیماری‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی را با استفاده از این دارو می‌توان درمان کرد. دیدروژسترون ترکیب اصلی قرص Duphaston را تشکیل می‌دهد. به منظور درمان قاعدگی‌های دردناک، خونریزی‌های غیر طبیعی واژینال، ناباروری، سقط‌های مکرر، درمان جایگزینی هورمونی (برای یائسگی) و … از قرص دوفاستون استفاده می‌شود.

مصرف دوفاستون در افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود.
دیدروژسترون چیست؟
ترکیب فعال موجود در قرص دوفاستون دیدروژسترون نام دارد. دیدروژسترون نوعی پروژسترون خوراکی است که مستقیما روی رحم زنان تاثیر می‌گذارد. این ماده به تنظیم عملکرد پوشش رحم کمک کرده و در بهبود اختلالات قاعدگی، آندومتریوز، ناباروری و سندرم پیش از قاعدگی مفید واقع می‌شود.

موارد مصرف قرص دوفاستون
قرص دوفاستون برای چیست؟
بیشترین موارد مصرف این دارو شامل موارد زیر است:

قاعدگی‌های دردناک
خونریزی غیر طبیعی از واژینال
ناباروری
درمان جایگزینی هورمون (برای درمان نشانه‌های یائسگی)
سقط‌های مکرر
دیسمنوره
آندومتریوز (وضعیتی که در آن بافت آندومتر در خارج از رحم ایجاد می‌شود.)
آمنوره ثانویه (عدم قاعدگی در سنین باروری به دلیل کمبود پروژسترون)
خونریزی در دوران بارداری یا تهدید به سقط جنین (که ممکن است منجر به سقط جنین شود.)
ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال
در مورد هر یک از موارد بالا توضیحات بیشتر به شما خواهیم داد:

کپسول فست ران مناسب غضروف سازی
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:37.950 تومان
مشاهده
دوفاستون برای درمان دیسمنوره
قرص دوفاستون برای درمان دیسمنوره کاربرد دارد. دیسمنوره درد شدید و گرفتگی در قسمت تحتانی شکم در طول قاعدگی است.

آندومتریوز
آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت آندومتر که به طور معمول در داخل رحم قرار دارد، در خارج از رحم ایجاد می‌شود. علائم آندومتریوز عبارتند از:

ادرار دردناک
گرفتگی معده
درد قاعدگی
دوفاستون برای درمان دوفاستون کاربرد دارد.

اختلالات قاعدگی
بی‌نظمی در چرخه قاعدگی را اختلال قاعدگی می‌نامند که بسیار هم شیوع داشته و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. مشکل پریودهای نامنظم، خونریزی‌های زیاد و غیر طبیعی و سندرم پیش از قاعدگی را با استفاده از Duphaston می‌توان درمان کرد.

برای مشاهده قیمت قرص تنظیم قاعدگی میتوانید از طریق داروخانه آنلاین داروباکس اقدام کنید.
قرص duphaston برای کیست تخمدان و آمنوره ثانویه
آمنوره وضعیتی است که در آن سیکل ماهانه قاعدگی در زنان وجود ندارد و علت این مسئله به کمبود پروژسترون برمی‌گردد. اما آمنوره ثانویه چیست؟ وضعیتی که در آن قاعدگی به دلیل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک به مدت 3 تا 6 ماه متوقف می‌شود. برای درمان آمنوره ثانویه از داروی دوفاستون می‌توان استفاده نمود.

خونریزی غیر طبیعی واژینال
خونریزی غیر طبیعی از رحم شامل خونریزی شدید یا نامنظم می‌شود که به دلیل تغییرات هورمونی، وجود فیبروم (توده‌های غیر سرطانی) یا سرطان بوجود می‌آید. از دوفاستون برای درمان خونریزی‌های غیر طبیعی از رحم نیز می‌توان استفاده نمود.

تهدید به سقط جنین در دوران بارداری
اگر در 20 هفته اول بارداری خونریزی واژینال رخ دهد، به آن تهدید به سقط جنین می‌گویند زیرا این خونریزی می‌تواند نشان دهنده احتمال سقط جنین باشد. در این موارد از Duphaston استفاده می‌شود تا خطر سقط جنین کاهش پیدا کند.

تهدید به سقط جنین

سقط جنین مکرر
اگر خانمی 3 بار یا بیشتر سقط جنین را تجربه کرده باشد، به این وضعیت سقط جنین مکرر می‌گویند. دیدروژسترون در درمان این نوع سقط جنین کاربرد دارد.

ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال
ناباروری به دلیل کمبود هورمون پروژسترون را ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال می‌گویند. ناباروری زمانی است که حتی تا یک سال پس از اینکه یک خانم برای باردار شدن اقدام کرده است، همچنان موفق به حامله شدن نشده است. نارسایی لوتئال شرایطی است که در آن پروژسترون به مقدار کافی ترشح نمی‌شود. ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال را با استفاده از دیدروژسترون می‌توان درمان کرد.

برای خرید مکمل تقویت باروری بانوان کلیک کنید.
درمان جایگزینی هورمون
زنانی که سطح استروژن و پروژسترون در بدنشان کاهش می‌یابد، می‌توانند از درمان جایگزینی هورمون استفاده کنند. در این موارد دیدروژسترون در ترکیب با استروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر برای زنان یائسه از این درمان استفاده می‌شود.

عوارض قرص دوفاستون
عوارض احتمالی این دارو به شرح زیر است که البته برای همه اتفاق نخواهد افتاد:

حالت تهوع
درد شکم
استفراغ
اسهال
خشکی دهان
سوء هاضمه
کهیر
خارش
درد سینه
افسردگی
نوسانات خلقی
اختلال در به خواب رفتن
سردرد و سرگیجه
افزایش وزن
قاعدگی غیر طبیعی و دردناک
از جمله عوارض دیگر قرص دوفاستون سرفه و خواب آلودگی را می‌توان نام برد که احتمال وقوع آنها خیلی کم است.

نحوه مصرف قرص دوفاستون
دوز و نحوه مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. بسته به علت مصرف، نحوه مصرف و مقدار آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی گفته می‌شود که از روز شانزدهم پریود 10 شب متوالی 1 عدد از این قرص مصرف شود. 3 تا 10 روز پس از قطع دارو اغلب خونریزی قاعدگی رخ می‌دهد. در اینجا دوز و نحوه مصرف این دارو را در برخی موارد برایتان مشخص کرده‌ایم:

سندرم پیش از قاعدگی: 1 قرص روزانه 2 بار از روز 11 تا 25 چرخه قاعدگی
پریودهای نامنظم: 1 قرص 2 بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل پریود
تهدید به سقط جنین: 4 قرص همراه با هم و بعد هر 8 ساعت 1 قرص
یادآور می‌شویم که دستور مصرف دوفاستون فقط توسط پزشک برای هر فرد باید تعیین شود.

بهترین زمان خوردن قرص دوفاستون
همراه با غذا یا بدون غذا می‌توانید از قرص دوفاستون استفاده کنید. برای سهولت در به خاطر سپردن مصرف دارو توصیه می‌شود که آن را هر روز در ساعت معینی مورد استفاده قرار دهید. بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده هرگز این دارو را مورد استفاده قرار ندهید.

دوفاستون
موارد منع مصرف دوفاستون
در این موارد نباید به سراغ مصرف قرص دوفاستون بروید:

آلرژی به دیدروژسترون
اگر به دیدروژسترون حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. در صورت مشاهده علائم زیر احتمالا به این دارو حساسیت دارید:

بثورات پوستی همراه با خارش و تورم
تورم در صورت، زبان یا گلو
سرگیجه شدید
مشکل تنفسی
خونریزی واژینال که علت آن مشخص نشده
اگر خونریزی غیر طبیعی واژینال دارید که علت آن توسط پزشک تشخیص داده نشده است، نباید خودسرانه از قرص دوفاستون استفاده کنید زیرا ممکن است حتی وضعیت سلامتی شما بدتر شود.

اختلالات شدید کبد
استفاده از Dydrogesterone در صورتی که فرد مشکلات شدید کبدی داشته باشد، توصیه نمی‌شود زیرا احتمالا منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع بیماری خواهد شد.

سرطان سینه و سرطان رحم
در مواردی که فرد به سرطان سینه یا رحم مبتلا است، استفاده از دیدروژسترون توصیه نمی‌شود زیرا این سرطان‌ها وابسته به پروژسترون هستند.

تداخل دارویی قرص دوفاستون
پیش از شروع هر نوع دارو، لیست همه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید تا از تداخل دارویی پیشگیری به عمل آید. برخی از تداخل‌های دارویی دوفاستون به شرح زیر است:

فنوباربیتال
نویراپین
ریفامپیسین
ریتوناویر
احتمال تداخل دوفاستون با الکل نامشخص است. در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

احتیاط‌ها و هشدارهای لازم در مورد داروی دوفاستون

به موارد زیر دقت کنید:

در دوران بارداری دیدروژسترون فقط با توصیه پزشک امکان استفاده دارد.
مشخص نیست که آیا دیدروژسترون به شیر مادر انتقال داده می‌شود یا نه، بنابراین در دوران شیردهی برای مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت نمایید.
از آنجایی که دیدروژسترون ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود، در زمان استفاده از آن باید از کار با ماشین آلات یا رانندگی کردن اجتناب شود زیرا این فعالیت‌ها نیاز به هشیاری کامل دارند.
این دارو در کودکان و افراد زیر 18 سال نباید مورد استفاده قرار گیرد.
در صورت داشتن مشکل کبدی از این دارو با احتیاط استفاده کنید و حتما با پزشک مشورت نمایید.
اگر به بیماری پورفیری مبتلا هستید، با احتیاط و فقط به توصیه پزشک از دیدروژسترون استفاده کنید.
چنانچه افسردگی دارید فقط در صورت توصیه پزشک از دیدروژسترون استفاده نمایید.
چند روز بعد از قطع قرص دوفاستون پریود می‌شویم؟
در بسیاری از موارد به منظور منظم کردن چرخه قاعدگی از قرص دوفاستون استفاده می‌شود. به این منظور اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که این دارو به مدت 10 شب از شب شانزدهم دوره قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. بعد از 10 روز وقتی دارو را ترک کنید، 3 تا 10 روز طول می‌کشد تا خونریزی قاعدگی اتفاق بیفتد.

قرص دوفاستون در بارداری
فقط با تجویز پزشک می‌توان از قرص دوفاستون در دوران بارداری استفاده نمود. اگر پزشک این دارو را تجویز کند، اغلب به این دلیل است که از سقط جنین جلوگیری به عمل آید. دستور کلی به این شکل است که از این دارو باید هر شب یک عدد استفاده شود اما باز هم دوز دارو توسط پزشک باید تعیین شود و نباید خودسرانه عمل کرد.

قرص دوفاستون باعث لاغری می‌شود؟
یکی از عوارض احتمالی قرص Duphaston این است که باعث کمی تورم شده و شما حس می‌کنید که چاق شده‌اید. کمبود پروژسترون باعث اختلال در عملکرد تیروئید شده و با بروز کم کاری تیروئید، چاقی و افزایش وزن رخ می‌دهد زیرا متابولیسم بدن فرد دچار مشکل می‌شود. در این حالت مصرف قرص دوفاستون باعث می‌شود به تنظیم هورمون‌ها کمک شده و شما تعادل وزن پیدا کنید. قرص دوفاستون و چاقی یا لاغری به این دلیل به یکدیگر مرتبط هستند.