تمامی پزشکان و متخصصان اطفال در سراسر جهان بر این باورند که بهترین تغذیه برای نوزادان تنها شیر مادر می‌تواند باشد. شیر مادر حاوی ترکیباتی است که ساخت همه آنها به طور مصنوعی ممکن نیست لذا هرگز نمی‌توان شیر خشکی را فرموله کرد که دقیقا شبیه به شیر مادر باشد. با آگاهی از تمام این مزایا اما گاه باز هم چاره‌ای نیست جز اینکه شیر خشک برای تغذیه نوزاد در نظر گرفته شود. در این صورت چه بهتر که بهترین شیرین خشک را برای مصرف روزانه کودک انتخاب نماییم. آشنایی با انواع شیر خشک راهگشای شما برای بهترین انتخاب خواهد بود.

انواع شیر خشک بر اساس کارایی

در ادامه شیر خشک‌ های مختلف را به شما معرفی کرده و بعد از میان محصولات موجود در بازار بهترین نمونه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

شیر خشک ضد آلرژی یا ضد حساسیت

این شیر خشک مخصوص نوزدانی است که به برخی از پروتئین‌های موجود در شیر گاو حساسیت دارند و این حساسیت ممکن است از بدو تولد در آنها وجود داشته باشد. در این صورت پیشنهاد می‌شود که برای تغذیه آنها از شیر خشک HA یا هایپوآلرژیک استفاده شود. تفاوت این نوع شیر خشک با شیر خشک معولی در این است که در نوع HA پروتئین‌های موجود در شیر به گونه‌ای پردازش شده‌اند که هضم آنها برای کودک آسان باشد. شیر خشک‌های هایپو آلرژنیک به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • نیمه هیدرولیز شده
  • هیدرولیز شده
  • شیر خشک بر اساس اسید آمینه

تفاوت ۳ نوع ذکر شده در میزان پردازش پروتئین‌های موجود در شیر است. پزشک می‌تواند با توجه به شرایط فرزند شما مشخص نمایید که کدام نوع از شیر خشک‌های ضد حساسیت برای وی مناسب هستند.

بهترین شیر خشک هایپوآلرژیک

برند آپتامیل شیر خشک‌های HA را از بدو تولد برای نوزادان فرموله کرده است. شیر خشک آپتامیل اچ آ ۱ نوتریشیا از بدو تولد تا ۶ ماهگی قابل استفاده بوده و شیر خشک آپتامیل HA 2 و ۳ نیز برای سنین بالاتر در نظر گرفته شده‌اند. همچنین می‌توانید از شیر خشک ببلاک اچ آ نیز برای کودکانی که به پروتئین موجود در شیر حساسیت دارند، استفاده نمایید.

شیر خشک بدون لاکتوز

برای نوزادان و کودکانی که عدم تحمل لاکتوز دارند می‌توان از شیر خشک بدون لاکتوز بهره گرفت. به این نوع شیر خشک، LF نیز گفته می‌شود. اگر در شیر خشک از پروتئین وی استفاده شده باشد، معمولا مقداری لاکتوز نیز وجود دارد اما گاهی از پروتئین وی بدون لاکتوز نیز در انواع شیر خشک ‌ها استفاده می‌شود. تشخیص اینکه آیا کودک شما به لاکتوز حساسیت دارد یا خیر را باید به پزشک متخصص بسپارید.

معرفی بهترین شیر خشک بدون لاکتوز یا LF

شیر خشک بیومیل ال اف فاسبل، شیر خشک آ اِل ۱۱۰ نستله و شیر خشک ببلاک کامفورت میلوپا از جمله شیر خشک‌هایی هستند که برای نوزادان و کودکانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توان از آنها استفاده کرد.

شیر خشک نوزادان نارس و کم وزن

بسیاری از انواع شیر خشک برای نوزادانی در نظر گرفته شده‌اند که به دلیل نارس بودن و زود به دنیا آمدن به هنگام تولد دچار وزن کمی نیز هستند. این شیر خشک‌ها به گونه‌ای فرموله می‌شوند که بتوانند هضم و جذب مناسبی در بدن داشته باشند. ترکیباتی که به این شیر خشک‌ها اضافه می‌شوند، به منظور کمک به رشد و تکامل هرچه بهتر کودکان معمولا حاوی موادی هستند که به خوبی بتوانند از کمبود مواد مغذی در بدن آنها پیشگیری نماید. با این هدف اغلب از تری گلیسیرید با زنجیره متوسط در شیر خشک‌های مخصوص نوزادان نارس استفاده می‌شود.

 

بهترین شیر خشک برای نوزادان نارس و کم وزن

بسیاری از شیر خشک‌های آپتامیل برای نوزادان نارس با وزن اندک به هنگام تولد تهیه شده‌اند. شیر خشک آپتامیل پی دی اف و شیر خشک آپتامیل اف ام اس از جمله این شیر خشک‌ها به حساب می‌آیند. شیر خشک پری بیومیل فاسبل و شیر خشک پری نان نستله نیز در بازار موجود بوده و مخصوص کودکان نارس هستند.

شیر خشک آنتی رفلاکس از انواع شیر خشک

برخی از نوزادان نیز همانند بزرگسالان دچار رفلاکس معده می‌شوند و در این میان بعضی از برندهای معروف شیر خشک اقدام به تولید شیر خشک‌هایی کرده‌اند که از رفلاکس معده جلوگیری نماید. این شیر خشک‌ها از بازگشتن محتویات معده به مری پیشگیری کرده و حاوی ترکیباتی هستند که محتویات معده را تغلیظ می‌کنند. بازگشت اسید معده ممکن است اختلالات تنفسی به وجود آورد یا موجب سرفه و زخم دیواره مری شود.

معرفی شیر خشک آنتی رفلاکس

شیر خشک ببلاک ای آر میلوپا و شیر خشک آپتامیل AR هر دو آنتی رفلاکس بوده و مخصوص کودکانی که از بازگشت اسید معده رنج می‌برند، تهیه شده‌اند. این شیر خشک‌ها حاوی کلیه مواد مغذی ضروری برای رشد اطفال هستند اما تشخیص مناسب بودن یا نبودن آنها برای کودک خود را حتما به پزشک متخصص بسپارید.

شیر خشک ضد نفخ یا آنتی کولیک

کولیک یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گوارشی برای نوزادان به شمار می‌آید که هم برای خود آنها بسیار آزاردهنده است و هم برای والدین آنها. بسیاری از شیر خشک‌ها می‌توانند مشکل کولیک، نفخ معده و یبوست را تشدید کنند. کولیک نوزادان که تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای بروز آن با قطعیت ذکر نشده است، معمولا ۳ تا ۴ ماه طول کشیده و پس از این زمان به طور کامل خوب می‌شود. برای کاهش کولیک می‌توانید برای فرزند خود از شیرخشک ضد کولیک استفاده کنید:

 

معرفی شیر خشک آنتی کولیک

شیر خشک آنتی کولیک هومانا از جمله شیر خشک‌هایی است که به رفع کولیک کمک کرده، لاکتوز بسیار کمی داشته و هضم آسانی نیز دارد. همچنین برای کاهش کولیک و یبوست نوزاد از شیر خشک آپتامیل کامفورت نیز می‌توان استفاده کرد. در این زمینه بهتر است نظر پزشک را نیز جویا شوید.

شیر خشک بدون گلوتن

کودکانی که به علت عدم تحمل به لاکتوز، سوکروز و حساسیت ناشی از گلوتن به اسهال شدید مبتلا می‌شوند می‌توانند از شیر خشک گلوتن فری استفاده نمایند. نوزادانی که به شیر گاو و پروتئین موجود در سویا حساسیت دارند، ممکن است با مصرف این نوع از شیر خشک‌ها بتوانند دچار عارضه جانبی نشده و به خوبی تغذیه شوند.

شیر خشک متابولیک یا رژیمی

برخی از نوزادان با بیماری‌های متابولیکی، ژنتیکی یا نقص آنزیمی متولد می‌شوند و نمی‌توان از شیر خشک معمولی برای آنها استفاده کرد. به عنوان مثال نوزادان مبتلا به بیماری فنیل کتونوری به اسید آمینه فنیل آلانین حساسیت دارند و آنزیم تجزیه کننده این آمینو اسید را در بدن خود ندارند بنابراین باید از نوعی شیر خشک‌های خاص استفاده نمایند. پزشک باید تشخیص دهد که آیا یک نوزاد به شیر خشک متابولیک نیاز دارد یا نه. برای افراد مبتلا به بیماری‌‎های خاص معمولا دولت سهمیه خاصی را اختصاص می‌دهد.

انواع شیر خشک بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده

بعضی از شیر خشک‌ها بر پایه شیر گاو و برخی دیگر بر پایه سویا فرموله شده‌اند:

شیر خشک تهیه شده با شیر گاو

این نوع شیر خشک معمول‌ترین نوع آن است که به راحتی در بازار یافت می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان تا قبل از یک سالگی از شیر گاو در رژیم غذایی خود استفاده نکنند اما از شیر خشکی که بر پایه شیر گاو درست شده می‌توان بهره گرفت زیرا برای تهیه شیر خشک ترکیبات و پروتئین‌های موجود در شیر گاو دچار تغییر شده و قابلیت هضم ساده‌تری را در دستگاه گوارش پیدا می‌کنند. این شیر خشک‌ها در مقادیر مناسب حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات بوده و کلیه مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل کودک را در اختیار وی قرار می‌دهند.

شیر خشک بر پایه سویا

این نوع شیر خشک از پروتئین سویا حاصل شده و در آن از شیر گاو استفاده نشده است. شیر خشک بر پایه سویا معمولا نفخ و گاز معده ایجاد نمی‌کند و کمتر مشکلات گوارشی پدید می‌آورد. بسیاری از پزشکان استفاده از این نوع شیر خشک را برای زیر ۶ ماه مناسب نمی‌دانند. به هر حال اگر قصد استفاده از این شیر خشک‌ها را دارید، هرگز بدون مشورت با پزشک اقدام نکنید. اغلب ترجیح داده می‌شود که از شیر خشک بر پایه سویا برای کودکانی استفاده شود که به بیماری گالاکتوزومی مبتلا هستند یا عدم تحمل لاکتوز دارند.

 

شیر خشک با شیر بز

در شیر خشکی که از شیر بز تهیه شده است، لاکتوز بسیار اندکی وجود دارد و برای نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند، بسیار مناسب به نظر می‌رسد. این شیر هضم راحتی داشته، چربی مناسبی دارد و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است. شیرخشک بز گلدن گات یکی از انواع شیر خشک بر پایه شیر بز بوده که محصول کشور نیوزلند است.

انواع شیر خشک بر اساس سن نوزاد

به طور کلی شیر خشک بر اساس سن نوزاد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • شیر خشک از بدو تولد تا ۶ ماهگی
  • شیر خشک از ۶ تا ۱۲ ماهگی
  • شیر خشک بالای ۱ سال

البته برخی از انواع شیر خشک برای بالاتر از ۲ تا ۳ سال نیز بوده و حتی بزرگسالان نیز می‌توانند از آنها استفاده نمایند.

 

شیر خشک برای بزرگسالان

حتما شنیده‌اید که کاربرد شیرخشک برای بزرگسالان و بدنسازان نیز می‌تواند باشد. بزرگسالان می‌توانند از بسیاری از شیرخشک‌های فرموله شده برای نوزادان استفاده کنند اما ممکن است با شیرخشک‌هایی نیز برخورد کنید که به طور ویژه برای افراد بزرگسال فرموله شده‌اند. شیر خشک مخصوص بزرگسالان معمولا از شیر مایع تهیه شده و با یک شوک حرارتی به پودر تبدیل می‌شود. بسیاری از افراد با هدف چاقی از این نوع شیر خشک‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در بدنسازی نیز جهت افزایش کارایی ورزشی می‌توان برای تهیه نوشیدنی‌ها از شیر خشک استفاده کرد.

شیر خشک صنعتی

این شیر خشک به طور کلی با شیر خشک مخصوص نوزادان متفاوت است و اگرچه از شیر درست شده اما کاربرد آن در صنایع غذایی و تهیه کیک، کلوچه، بیسکوییت و … است. این شیر خشک کم‌چرب بوده و معمولا ماده‌ دیگری به آن افزوده نمی‌شود اما در شیر خشکی که به مصرف نوزادان و کودکان می‌رسد، معمولا ترکیباتی اضافه می‌شود تا به شیر مادر نزدیک‌تر شده و غنی از مواد مغذی باشد.

بهترین شیر خشک خارجی

بسیاری از والدین که نگران رشد ایده‌آل کودک خود هستند، همواره این سوال را می‌پرسند که شیر خشک خارجی بهتر است یا ایرانی؟ در واقع تحقیق خاصی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته که بتوان با توجه به آن یک پاسخ قاطع داد. اما گزارش‌های مصرف‌کنندگان تا حدودی متفاوت است. برخی از والدین بر اساس تجربه خود عنوان می‌کنند که فرق خاصی در شیر خشک ایرانی و خارجی مشاهده نکرده‌اند. اما بر عکس عده‌ای دیگر معتقدند که شیر خشک‌های خارجی کیفیت بالاتری داشته و برای دستگاه گوارش کودک بهتر عمل کرده و اختلالی را به وجود نمی‌آورند. از میان شیر خشک‌هایی با برند خارجی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شیر خشک اس ام ای، شیر خشک سیمیلاک، شیر خشک پدیاشور، شیر خشک نیدو و شیر خشک هوناپ

بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد

گاهی نوزاد نارس نیست و زودتر از موعد نیز به دنیا نیامده است اما وزن‌گیری مناسبی ندارد و به هر دلیل با کاهش وزن مواجه شده است. بسیاری از مصرف‌کنندگان شیر خشک نان نستله را یکی از بهترین شیر خشک‌ها با قیمتی مناسب برای وزن‌گیری کودک دانسته‌اند. این شیر خشک به راحتی در همه داروخانه‌ها یافت شده و به فروش می‌رسد. شیر خشکی که بتواند به افزایش وزن نوزاد کمک کند باید حاوی مقادیر مناسبی چربی باشد. در این زمینه می‌توانید از پزشک نیز کمک بگیرید تا با توجه به شرایط فرزند شما بهترین پیشنهاد را به شما بدهد.