نام تجاری

Brovana

کاربرد

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و دیگر مشکلات تنفسی مربوط به راه‌های هوایی

اشکال دارویی
قرص، شربت

اطلاعات دارویی کلسیم کربنات

داروی کلسیم کربنات برای درمان علائم ناشی از اسید معده زیاد مانند سوزش سر دل ، ناراحتی معده یا سوء هاضمه استفاده می‌شود. این دارو نوعی آنتی اسید است که موجب کاهش مقدار اسید معده می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف داروی کلسیم کربنات

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Calcium carbonate ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک گوارش برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
دوز این دارو بستگی به شرایط بیمار دارد.
این دارو را بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید.
شربت کلسیم کربنات را با قاشق مخصوص این دارو به مقدار دقیق بخورید.
اگر فراموش کردید که دوز داروی خود را در زمان مشخص مصرف کنید، نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف کلسیم کربنات

به تاریخ انقضای داروی کلسیم کربنات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی Calcium carbonate را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی کلسیم کربنات را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف کلسیم کربنات در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.
تاثیر مصرف داروی Calcium carbonate بر رانندگی
داروی کلسیم کربنات ممکن است باعث ضعف و خواب آلودگی در شما شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.
 تداخل دارویی کلسیم کربنات
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با کلسیم کربنات تداخل کنند عبارت‌اند از: دیگوکسین ، باندهای خاص فسفات (مانند کلسیم استات) ، مکمل‌های فسفات (مانند فسفات پتاسیم) ، سولفونات پلی استایرن سدیم.
کربنات کلسیم باعث کاهش جذب داروهای دیگر می‌شود. برخی از نمونه های داروهای تحت تاثیر عبارتند از: آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین (مانند داکسی سایکلین ، مینوسیکلین) ، بیس فسفونات‌ها (مانند آلندرونیت) ، استراماستین ، آهن ، لووتیروکسین ، پازوپانیب ، استرانسیم ، آنتی بیوتیک‌های کینولون (مانند سیپروفلوکساسین ، لووفلوکساسین). بنابراین ، دوزهای خود را از این داروها تا حد ممکن از دوزهای کربنات کلسیم خود جدا کنید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه مدت باید بین دوزها صبر کنید و برای یافتن برنامه دوز مصرفی که برای تمام داروهای شما مناسب باشد، از پزشک خود مشورت بگیرید.
 هشدار درباره مصرف Calcium carbonate
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی کلسیم کربنات ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌ دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورتی که مشکل کلیوی دارید.
اگر مشکل گوارشی یا انسداد لوله گوارشی دارید.
در صورتی که میزان کلسیم خون شما بالا است.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف کلسیم کربنات
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

یبوست: آب فراوان بنوشید. در صورت تداوم این عارضه با پزشک خود مشورت نمایید.
درد معده (کسالت، شکم درد، نفخ): غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز نمایید.
از دست دادن اشتها ، حالت تهوع یا استفراغ ، کاهش وزن غیر معمول ، درد استخوان و عضله ، تغییرات روحی و روانی (به عنوان مثال ، گیجی) ، سردرد ، افزایش تشنگی ، ضعف  و خستگی غیرمعمول،   علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار): اگر چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
علائم آلرژیک مانند تنگی نفس و کهیر، ضربان قلب سریع و نامنظم، احساس ضعف (از حال رفتن) : اگر این عوارض شدید شدند، مصرف دارو را ادامه ندهید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Calcium carbonate می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Calcium carbonate ( مسمومیت با کلسیم کربنات )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ ، از دست دادن اشتها ، تغییرات روحی و روانی ، سردرد ، ضعف ، سرگیجه، تنگی نفس، ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف داروی Calcium carbonate

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

منبع: https://www.darobox.ir/blog/