ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم است که بر روی چندین سیستم در بدن شما تاثیرگذار است. پس دانستن نشانه‌های کمبود ویتامین دی در بدن اهمیت بالایی دارد که در این مطلب از داروخانه آنلاین داروباکس به آن خواهیم پرداخت.

برخلاف سایر ویتامین‌ها، این ویتامین به عنوان یک هورمون عمل کرده و هر سلول در بدن شما دارای یک گیرنده برای آن است.

زمانیکه پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد بدنتان از کلسترول موجود ویتامین دی را می‌سازد. ویتامین D یک ویتامین قابل حل در چربی است که وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، تولید می‌شود.

تنها در تعداد کمی از غذاها از جمله محصولات غنی شده مانند شیر موجود است. ویتامین D به خاطر حمایت از متابولیسم کلسیم شناخته می‌شود.

درست است که ویتامین دی از طریق ماهی‌های چرب یا محصولات لبنی بسیار غنی تامین می‌شود اما مقدار ویتامین دی مورد نیاز بدن را نمی‌توان تنها از طریق منابع غذایی تامین کرد.

مصرف روزانه ویتامین دی توسط بدن باید حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ IU باشد.

کمبود ویتامین دی در بدن بسیار رایج است به طوریکه برآورد شده حدود یک میلیارد نفر در جهان دچار این کمبود هستند.

آیا می دانید برای کمبود ویتامین دی ۷ دلیل وجود دارد؟

  • سالخوردگی
  • داشتن پوست تیره
  • اضافه وزن یا چاقی
  • استفاده همیشگی از ضد آفتاب
  • اقامت ساعات طولانی در منزل
  • عدم مصرف کافی ماهی و لبنیات
  • عدم قرار گرف۵تن در معرض نور آفتاب

۸ نشانه کمبود ویتامین دی کدام است؟

یکی از مهم‌ترین نقش‌های کمبود ویتامین دی در بدن است که بدن شما رو نسبت به دریافت ویروس‌ها و باکتری‌های عامل بیماری مقاوم می‌کند. این مسئله مستقیما با سلول‌هایی که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند در تعامل هستند.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که مدام سرما خورده‌اید یا مبتلا به آنفولانزا، برونشیت یا پنومونی هستید قطعا دچار کمبود این ویتامین هستید.

مطالعات نشان می‌دهد افرادیکه از اختلال مزمن ریوی رنج می‌برند تنها با مصرف یک دوره مکمل ویتامین D، مشکل آنها به راحتی برطرف گشته است.

خستگی و فرسودگی

خستگی می‌تواند چندین دلیل داشته باشد اما یکی از Hن دلایل همین کمبود ویتامین است که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

مطالعات نشان داده افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند حتما سطوح ویتامین دی در بدنشان بسیار کم است و پس از مصرف مکمل ویتامین دی سطوح این ویتامین در بدن آنها بالا رفته, به حد نرمال یعنی ۳۹ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌رسد.

این تحقیقات اثبات کرد زنان پرستار بیشتر از سایرین از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند که از دلایل مهم خستگی و ضعف در آنها است.

درد استخوان پشت

ویتامین دی به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند و عاملی است برای جذب بهتر کلسیم توسط بدن!

درد استخوان و درد پشت بدن یکی دیگر از نشانه‌های کمبود این ویتامین است. مشاهدات بسیاری صورت گرفته و ارتباط قوی بین کمر درد مزمن و کمبود ویتامین دی را به اثبات رسانده است.

افسردگی

افسردگی و خلق و خوی بد هم یکی دیگر از علائم فقدان ویتامین دی در بدن است. دانشمندان در تحقیقات خود خصوصا در افراد مسن کشف کرده‌اند که عدم مصرف اندازه ویتامین دی موجب بروز افسردگی می‌شود.

نتیجه حاصل شده از تحقیقات نشان داد اگر در فصول سرد افراد مسن از مکمل ویتامین دی استفاده کنند قطع به یقین نشانه افسردگی در آنها بسیار کاهش می‌یابد.

بهبو زخم

بهبود و ترمیم آهسته زخم و جراحت پس از آسیب دیدگی و جراحت ممکن است دلیلی بر فقدان ویتامین دی باشد.

نتایج یک مطالعه به وضوح نشان داد وجود ویتامین دی در ترکیبات داروهای ترمیم کننده بسیار مفید است و بخشی از روند بهبود را بهبود می‌بخشد.

برخی دیگر از تحقیقات ارتباطی بین عدم بهبود کافی عمل جراحی دندان و کمبود ویتامین دی و همینطور بیماران مبتلا به دیابت یافت کردند. بعلاوه ویتامین دی نقش بسزایی در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت دارد.

پس در می‌یابیم کمبود آن به شدت در روند بهبود زخم تاثیر گذار است و این دوره را به تعویق می‌اندازد.

از دست دادن بافت استخوان

هیچ می‌دانید ویتامین دی نقش بسزایی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد.

برخی از افراد مسن که پزشک کمبود تراکم استخوان را تشخیص می‌دهد با وجود مصرف کلسیم بیشتر نتیجه بهبودی را ملاحظه نمی‌کنند، آیا دلیل آن را می‌دانید؟

دلیل واضح است زیرا  بدن دچار فقدان ویتامین دی است بنابراین قدرت جذب کلسیم را هم ندارد.

شاهد شکستگی و ضعف جذب کلسیم بیشتر در زنان یائسه هستیم. پس دریافت مقادیر کافی ویتامین دی خطر شکستگی و کاهش توده استخوانی را به حداقل می‌رساند.

ریزش موها

در اکثر مواقع ریزش موها به عامل استرس وابسته است که یکی از دلایل رایج این بیمای به شمار می‌رود. اما زمانیکه ریزش مو شدت می‌یابد، نشانه‌ای از یک بیماری یا کمبود مواد مغذی در بدن است.

ریزش مو در زنان بیشتر به دلیل فقدان ویتامین دی است که البته همچنان نیازمند مطالعات بیشتر است.

لازم به ذکر است بیماری آلوپسی که یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است کاملا با کمبود ویتامین دی مرتبط است.

بنابراین برای پیشگیری از ریزش مو باید رژیم غذایی مناسب سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین دی داشته باشید.

دردهای عضلانی

کشف علل دردهای عضلانی معمولا کمی دشوار است، اما برخی از تحقیقات شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان از کمبود ویتامین دی در بدن دارد.

در یک مطالعه ۷۱ درصد افراد مبتلا به دردهای مزمن عضلانی دچار فقدان ویتامین دی بودند. گیرنده ویتامین D در سلول‌های عصبی به نام نوکسیپتورها وجود دارد که درد را حس می‌کنند.

یک مطالعه در موش صحرایی نشان داد که کمبود منجر به درد و حساسیت ناشی از تحریک ناخوشایند رسپتورها در عضلات می شود.

مطالعات چندانی نشان داده است که مصرف مکمل‌های با ویتامین D بالا ممکن است انواع مختلف درد را در افرادی که کمبود دارند کاهش دهد.

یک مطالعه در ۱۲۰ کودک مبتلا به کمبود ویتامین D که دردهای در حال رشد داشتند، نشان داد که یک دوز ویتامین باعث کاهش نمره درد به میزان ۵۷٪ می‌شود.

مطلب پایانی

فقدان ویتامین دی در بدن انسان به طرز باورنکردنی رایج است و اکثر مردم از آن بی‌اطلاع هستند. خوشبختانه تشخصی این کمبود بسیار ساده و قابل درمان است و فقط کافی است…

  • غذاهای غنی از ویتامین دی مانند ماهی های چرب و لبنیات غنی مصرف کنید
  • مکمل ویتامین دی استفاده کنید
  • در معرض آفتاب قرار بگیرید