نکاتی درباره مصارف شیر خشک برای بزرگسالان که باید بدانید

قبل از هر نکته کمی ‌درباره ترکیبات شیر خشک بدانید، ممکن است برخی افراد بر این باور باشند که شیر خشک به لحاظ ارزش غذایی و مواد مغذی غنی نبوده و خواص کمتری را نسبت به شیر تازه داشته باشد.

در حقیقت شیر خشک همان شیر مایع است و تنها تفاوت آنها در این است که شیر خشک در مجاورت حرارت، رطوبت خود را از دست می‌دهد و در طی یک پروسه به پودر تبدیل می‌شود.

که علاوه بر تغذیه کودکان مصارف گسترده‌ای در تهیه ماست، پنیر، انواع شیرینی‌جات و کیک‌ها، سوسیس و کالباس، انواع اسنک و سایر خوراکی‌ها دارد.

در واقع هدف از تولید شیر خشک افزایش قابلیت ماندگاری آن است که با افزدون آن به بسیاری از محصولات خصوصا لبنیات موجب افزایش قوام، طعم، ماندگاری و ارزش غذایی مواد خوراکی می‌شود.

تفاوت شیر خشک نوزادان با شیر خشک بزرگسالان در چیست؟

مسلما ترکیبات شیر خشک مخصوص نوزادان با سایر ترکیبات شیر خشک بزرگسالان متفاوت است.

تولید کنندگان برای آن که شیر خشک نوزادان را تا حدودی مشابه شیر مادر کنند به آن مقادیری معینی از ریزمغذی‌ها و آنزیم‌ها می‌افزایند و سختگیری‌هایی را برای بهداشتی و مغذی‌تر شدن آن اعمال می‌کنند.

اما شیرخشکی که در صنایع غذایی استفاده می‌شود معمولا از نوع کم چرب یا بدون چربی است و معمولا هیچ موادی به آن نمی‌افزایند.

دقت نظر داشته باشید که هرگز نمی‌توان از شیرخشک‌های معمولی یا به عبارتی همان شیرخشک مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده کرد.

زیرا موجب ایجاد بار اضافی در کلیه‌ها و کبدشان می‌شود و ایجاد مشکلات گوارشی و آلرژی و … می‌کند.

مصرف شیر خشک برای بزرگسالان

از کودکان که بگذریم نوبت به مصارف شیر خشک برای بزرگسالات می‌رسد که بسیاری از ورزشکاران، آشپزها و غیره از مشتری‌یان پر و پا قرص آن هستند.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پودر شیر خشک غنی از پروتئین و کربوهیدرات است و مصرف بی رویه آن موجب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

مصارف شیر خشک در بزرگسالان به شرح زیر است

پودر شیر خشک حاوی غلظت بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و نسبت به شیر مایع در فرم جامد، خواص بیشتری دارد.

بنابراین وجود مواد مغذی در پودر شیر است که آن را به یک درمان خانگی تبدیل کرده است.

افزایش رطوبت و نرمی ‌برای پوست‌های خشک

شیر خشک علاوه بر خواص سلامتی می‌تواند برای پوست شما هم بسیار مفید باشد. اگر چه این محصول در رژیم مراقبت از زیبایی قرار نگرفته است.

اما باید گفت که پودر شیر در لطافت پوست‌های حساس و خشک بسیار سودمند و موثر است، و به میزان کافی رطوبت به پوست منتقل می‌کند و به عنوان یک راهکار چاق شدن صورت با شیر خشک می‌تواند در چاق شدن صورت لاغر کمک کننده باشد.

چاق کردن صورت با استفاده از شیر خشک

یکی از روش‌های چاق شدن صورت با شیر خشک، استفاده از ماسک شیر خشک بسیار ساده بوده و شما می‌توانید برای نتیجه بهتر، شیر خشک را با روغن‌ها و گیاهان دارویی دیگر مخلوط کرده و استفاده کنید.

شما می‌توانید روغن زیتون، شکر و پودر شیر را مخلوط کنید و این مخلوط را روی صورت خود بگذارید. پس از نیم ساعت صورت خود را به آرامی ‌شستشو دهید تا کاملا شسته و تمیز شود.

نتیجه کار کاملا مشخص است. این ماسک علاوه بر چاق کردن صورت شما، نوعی لایه بردار طبیعی پوست هم به شمار می‌رود.

در صورتی که شما از آن دسته افرادی هستید که به جای محصولات شیمیایی از گیاهان و روش‌های خانگی استفاده می‌کنید، بهتر است از این ماسک‌های طبیعی غافل نشوید. شیر خشک یکی از این گزینه‌ها است و چاق شدن صورت با شیر خشک یکی از راه‌کارهای اثبات شده است.

کاربرد شیر خشک در بدنسازی

از آنجاییکه هر شخص در راه ورزشکار حرفه‌ای شدن علاوه بر انجام مستمر و منظم تمرینات نیازمند تغذیه کامل و مقوی است، شیر خشک یکی از گزینه‌های آشنا  و کاربردی برای ورزشکاران است.

خصوصا آت دسته از افرادیکه بودجه کافی برای تهیه پروتئین و پودرهای گرانقیمت بدنسازی را ندارند می‌توانند با صرف هزینه کمتر از شیر خشک بهره ببرند.

آیا می‌توان به شیر خشک اعتماد کرد؟

همانطور که گفته شد ویتامین‌ها و مواد تشکیل دهنده شیر خشک بسیار غنی بوده و بهتر است در مصرف آن افراط نشود، زیرا افراط در هر گونه مواد غذایی ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

اما به طور کلی با توجه به نظرات مخالف و موافق متعدد، می‌توان گفت که شیر خشک از نظر سلامت غذایی به خودی خود خطرات جانبی نداشته و مصرف مناسب و به اندازه آن هیچ گونه ضرری برای سلامت فرد ندارد اما باید ویتامین‌های بدن تان را چک کنید.

با مصرف شیر خشک از پوستی زیبا برخوردار شده و می‌توانید آن را به راحتی در برنامه غذایی خود جای دهید.

مطلب پایانی

شیر خشک یک ماده غذایی است که برای نوزادان و همینطور بزرگسالان کاربرد دارد و از مصارف شیر خشک برای بزرگسالات نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

اگر داشتن پوستی زیبا، جوان و بدون چروک یکی از آرزوهای شماست که به دنبال آن هستید، حتما شیر خشک را در رژیم زیبایی خود قرار دهید.

اگر دقت کرده باشید، تا کنون با تعداد زیادی از دستورات زیبایی که از شیر خشک بچه به عنوان ماده تشکیل دهنده آنها استفاده شده رو به رو شده‌اید.

دلیل این استفاده را می‌توان در تاثیرات فراوان شیر و مواد موجود در آن برای محافظت از پوست جست و جو کرد.

هیچ می‌دانید با خرید شیر خشک کودک، یک پاک کننده موثر و ماده زیبا کننده پوست را برای خود به ارمغان بیاورید.

ضمنا مواد موجود در شیر خشک برای رشد مو و بازسازی مو‌های آسیب دیده نیز موثر است.

دلیل ویژگی‌های مذکور واضح است وجود پروتئین‌ها و ویتامین‌های موجود در شیر خشک است.