حمله‌ی قلبی چیست؟

قلب عضوی استثنایی است که حتی بعد از جدا شدن از بدن تا وقتی به مقدار کافی اکسیژن دسترسی داشته باشد کار می‌کند. قلب باید به سختی کار کند تا بتواند خون را به سراسر بدن برساند.

رسیدن خونِ پر اکسیژن به قلب حیاتی است. در مواجهه با کاهش خون‌رسانی یا اکسیژن، سلول‌های ماهیچه‌ای قلب ممکن است بمیرند. کاهش خون‌رسانی به قلب می‌تواند در اثر تجمع پلاک‌هایی درون رگ‌های کرونری (رگ‌های خون‌رسان به ماهیچه‌ی قلب) ایجاد شود که جریان خون به قلب را مسدود می‌کند. این پلاک‌ها از کلسترول، مواد چربی‌مانند، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل می‌شوند.

با تجمع پلاک‌ها درون رگ‌های کرونری، فرد ممکن است دچار تصلب‌ شریان‌ها یا اسپاسم رگ‌های کرونری شود که به معنی تنگ شدن یا سخت شدن ماهیچه‌های قلبی خواهد بود. در این شرایط امکان پاره شدن پلاکِ ایجاد شده و به دنبال آن ایجاد لخته‌ی خونی وجود دارد. از طرفی تصلب‌ شریان‌ها می‌تواند به بیماری‌های کرونری قلب ختم شود که این بیماری‌ها زمینه‌ساز ایجاد حمله‌های قلبی هستند.

علاوه بر تجمع پلاک‌ها، حمله‌ی قلبی در مواقعی به دلیل باریک شدن رگ‌های قلبی و نرسیدن خون به قلب رخ می‌دهد که به این نوع حمله‌های قلبی بیماری‌های ایسکمیک قلب می‌گویند

نگاهی غیرمعمول به حمله‌ی قلبی

داروباکسماس اس.کوان (Thomas S. Cowan) با انتشار مقاله‌ای در دسامبر ۲۰۱۴ زاویه‌ی نگاهی تازه درباره‌ی حملات قلبی ارائه کرد. او می‌گوید حمله‌ی قلبی نه به دلیل بسته شدن رگ‌های قلبی، بلکه به دلیل عدم تعادل بین سیستم پاراسمپاتیک و سمپاتیک اتفاق می‌افتد که بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی بدن هستند.

استرس دلیل مهمی در ایجاد این عدم تعادل در سیستم عصبی است. زمانی که فرد در معرض استرس مزمن است، یک حسگر هیجانی، سیستم اعصاب سمپاتیک او را فعال می‌کند؛ وقتی اعصاب پاراسمپاتیک نتواند این اثر را جبران کند مقادیر غیرمنتظره‌ای آدرنالین در بدن آزاد می‌شود، این هورمون روی فعالیت سلول‌های ضربان‌ساز قلب اثر گذاشته و نیاز قلب به خون را افزایش می‌دهد. در چنین حالتی یک حمله‌ی قلبی رخ می‌دهد.

تفاوت بین حمله‌ی قلبی و ایست قلبی

مهم است که تفاوت بین حمله‌ی قلبی و ایست قلبی را بدانیم، زیرا معمولا مردم این دو را یکسان فرض می‌کنند. ایست قلبی معمولا بدون علامت هشدار‌دهنده اتفاق می‌افتد و دلیل آن کارکرد معیوب الکتریکی قلب است که ضربان نامنظم قلب را به دنبال دارد. ایست قلبی به دلایل مختلف پزشکی مانند کاردیومیوپاتی یا ضخیم شدن ماهیچه‌ی قلب، نارسایی قلبی، مشکلات ضربانی قلب، سندروم Q-T طولانی، و فیبریلاسیون بطنی رخ می‌دهد. حمله‌ی قلبی ممکن است احتمال خطر ایست قلبی را بالا ببرد و دلیل شایعی برای آن است

طی یک حمله‌ی قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

هرگز این سوال برای شما پیش آمده که حین حمله‌ی قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟ پس بیایید به رخداد‌های درون بدن فردی در حال سکته و نقشی که پلاک‌ها در این وضعیت وخیم بازی می‌کنند نگاهی عمیق‌تر بیندازیم.

اگر پلاک‌ها در گذر سال‌ها درون قلب فرد جمع شده باشند، می‌توانند به اندازه‌ای برسند که مسیر جریان خون را سد کنند. فرد ممکن است به آسانی متوجه این باریک شدن جریان خون در رگ‌هایش نشود، زیرا زمانی که یک رگ کرونری قلب از آوردن خون به قلب عاجز می‌شود دیگر رگ‌های کرونری برای بر عهده گرفتن وظیفه‌ی رگِ از کار افتاده، بسط پیدا می‌کنند.

روی پلاک‌‌ها پوششی محکم از جنس رشته‌ای وجود دارد، اما درون آن به دلیل محتوای چربی‌مانندش نرم است. اگر پلاکی که در رگ‌های کرونری وجود دارد شکافته شود، ماده‌ی چرب درون آن در معرض جریان خون قرار می‌گیرد. پلاکت‌های خونی به سمت پلاک‌ها هجوم برده و تشکیل لخته‌ی خونی می‌دهند؛ فرایند تشکیل لخته شبیه به اتفاقی است که در مواجهه با جراحت و بریدگی رخ می‌دهد.

لخته‌ی خونی ایجاد شده تبدیل به مانع اصلی بر سر راه جریان خون می‌شود و قلب از خونِ سرشار از اکسیژن محروم می‌ماند. سیستم عصبی این محرومیت اکسیژن را به سرعت به مغز مخابره می‌کنند. فرد شروع به عرق ریختن می‌کند، تپش قلب می‌گیرد، حالت تهوع و ضعف به سراغش می‌آید.

با پیامی که سیستم عصبی به طناب نخاعی مخابره می‌کند، احساس درد در سایر بخش‌های بدن آغاز می‌شود. فرد درد شدیدی را در ناحیه قفسه‌ی سینه حس می‌کند که به سمت گردن، آرواره‌ها، گوش، بازوها، مچ دست، استخوان کتف، پشت کمر و حتی ناحیه‌ی شکمی انتشار می‌یابد. بیمارانِ دچار حمله‌ی قلبی می‌گویند دردی که تجربه کرده‌اند مانند این بوده که قفسه سینه‌شان با گیره‌های فشاری له می‌شده است. این درد ممکن است بین چندین دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

در این مرحله اگر فرد درمان سریعی دریافت نکند ماهیچه‌های قلبی‌اش می‌میرند و هنگامی که ضربان قلب کاملا متوقف شود، سلول‌های مغزی در زمانی کوتاه، حدود ۳ تا ۷ دقیقه، می‌میرند. اگر فرد به سرعت درمان شود بهبودی قلب آغاز می‌شود، اما بافت آسیب دیده هیچ‌گاه عملکردش را باز نمی‌یابد و نتیجه‌ی آن کاهش دائمی جریان خون به قلب خواهد بود.

عوامل خطر حملات قلبی

هر ساله ۱ نفر از هر ۴ آمریکایی بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرد و این مسئله، بیماری‌های قلبی را به یکی از دلایل نخست مرگ‌و‌میر در آن کشور تبدیل کرده است. هر سال ۷۳۵۰۰۰ آمریکایی دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند، که ۱۵ درصد آنها تسلیم مرگ می‌شوند. با چنین آمار ترسناکی لازم است شما مراقب عواملی باشید که خطر دچار شدن به حملات قلبی را بالا می‌برند:

سن

مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر حملات قلبی هستند

تنباکو

علاوه بر سیگار کشیدن، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دود غیرمستقیم سیگار، شما را در خطر بالاتری برای بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

کلسترول بالا

اگر تری‌گلیسیرید خون‌تان بالا و چربی مفید خون‌تان (HDL) پایین است در معرض خطر بیشتری برای حملات قلبی هستید

دیابت

به خصوص اگر تحت درمان نباشید.

سابقه‌ی خانوادگی حملات قلبی

اگر در خانواده‌تان موردی از حملات قلبی داشته‌اید ممکن است شما نیز در معرض خطر باشید.

سبک زندگی کم‌تحرک

کم‌تحرکی باعث بالا رفتن کلسترول مضر در خون می‌شود که می‌تواند به تشکیل پلاک در رگ‌ها منجر شود.

 

چاقی

اگر تنها ۱۰ درصد از وزن فعلی‌تان را کم کنید، ریسک دچار شدن به حمله‌ی قلبی را در خود پایین می‌آورید.

استرس

محققان آلمانی کشف کرده‌اند که گلبول‌های سفید خون در بدن فرد، تحت استرس افزایش می‌یابند. این وضعیت احتمال تصلب شریان‌ها و پارگی پلاک‌ها را افزایش می‌دهد.

سو‌ءمصرف مواد

مصرف کوکائین و آمفتامین‌ها ممکن است موجب انقباض رگ‌های کرونری قلب شود.

سابقه‌ی فشار خون بالا در بارداری (پره‌اکلامپسی)

سابقه‌ی بیماری‌های خودایمنی

بیماری‌هایی مانند لوپوس و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید).

در صورتی که هر یک از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند توصیه‌ی اکید من این است که به پزشک مراجعه کنید تا از حمله‌ی قلبی و سایر بیماری‌های قبی عروقی پیش‌گیری کرده و تحت کنترل باشید.

علائم و نشانه‌های حمله‌ی قلبی

برخی ممکن است حین حمله‌ی قلبی نشانه‌های خفیفی را تجربه کنند یا حتی حمله‌ای بدون نشانه داشته باشند که به آن حمله‌ی قلبی خاموش می‌گویند. این وضعیت بیشتر برای افراد دیابتی اتفاق می‌افتد.

برای پیش‌گیری از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی متوجه‌ی سایر علایم متداول این بیماری‌های کشنده باشید:

۱. احساس درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه

شایع‌ترین علامت در زمان حملات قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه‌ی سینه است. این درد ممکن است دردی تیز و ناگهانی یا دردی ملایم باشد. همچنین ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

۲. احساس ناراحتی در بالاتنه

ممکن است در بازوها، کمر، شانه، گردن، فَک و بخش بالایی شکم خود احساس ناراحتی یا درد داشته باشید.

۳. تنفس کوتاه

برخی ممکن است این علامت را در حضور درد سینه و یا در غیاب آن داشته باشند.

۴. عرق سرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه‌ی ناگهانی

این حالات در زنان شیوع بیشتری دارد.

۵. خستگی غیرمعمول

ممکن است بدون اینکه دلیلی داشته باشد احساس خستگی کنید، گاهی این حالت روزها طول می‌کشد.

افراد مُسنی که یک یا چند علامت بالا را تجربه می‌کنند، معمولا با این گمان که اینها از علایم پیری هستند به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. این در حالی است که اگر یک یا چند علامت بالا را تجربه می‌کنید باید از کسی بخواهید که بلافاصله با اورژانس (شماره‌ی ۱۱۵ در تهران) تماس بگیرد.

چطور جلوی حمله‌ی قلبی را بگیریم؟

بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیش‌گیری هستند. پزشکان این تمرین‌ها را برای گنجاندن در سبک زندگی به شما پیشنهاد می‌کنند تا از حمله‌ی قلبی یا هر نوع بیماری قلبی دیگر دوری کنید:

۱. رژیم غذایی سالم

اینطور نیست که در یک رژیم غذایی برای سلامت قلب‌تان، لازم باشد از تمام غذاهای چرب یا حاوی کلسترول پرهیز کنید. بر خلاف باور عموم، چربی‌های اشباع شده و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) البته از نوع «بزرگ و پف‌کرده» در حقیقت برای بدن مفیدند، زیرا منابع طبیعی تامین انرژی بدن هستند.

شما باید از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شکر (به خصوص فروکتوز) و چربی‌های ترانس پرهیز کنید، زیرا به افزایش LDL «کوچک» که در تشکیل پلاک‌ها نقش دارد منجر می‌شوند.

پزشکان استراتژی‌های تغذیه‌ای زیر را برای سلامت قلب شما پیشنهاد می‌دهند:

  • روی غذاهای تازه، ارگانیک و فرآوری نشده تمرکز کنید.
  • مصرف روزانه‌ی فروکتوز را به کمتر از ۲۵ گرم برسانید. اگر دیابت، فشار خون یا مقاومت انسولینی دارید مصرف فروکتوز را کمتر از ۱۵ گرم در روز نگه دارید.
  • از شیرین‌کننده‌‌های مصنوعی پرهیز کنید.
  • گلوتن و سایر مواد آلرژی‌زا را از وعده‌های غذایی‌تان حذف کنید. (این مقاله‌ی ما درباره‌ی گلوتن را از دست ندهید: گلوتن چیست و چرا برای بعضی‌ها مضر است؟)
  • از مواد تخمیرشده‌ی طبیعی مانند لبنیات و از سبزیجات استفاده کنید.
  • با خوردن ماهی‌های غیرپرورشیِ چرب، تعادل اُمگا۳ و اُمگا۶ را برقرار کنید.
  • همیشه آب تمیز و خالص بنوشید.
  • چربی اشباع و چربی تک‌سیرنشده‌ی باکیفیت را از حیوانات پرورش یافته در چراگاه طبیعی یا روغن کریل (krill) در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
  • پروتئین‌های باکیفیت حیواناتی را مصرف کنید که در مزارع و به طور طبیعی پرورش یافته‌اند.

سالم غذا خوردن شاید برای در امان ماندن از حمله‌ی قلبی کافی نباشد. به یاد داشته باشید که باید در نظر بگیرید چند وقت به چند وقت غذا می‌خورید. من گهگاه روزه‌های نوبتی را پیشنهاد می‌دهم، یعنی محدود کردن بازه‌ی خوردن غذا به ۸ ساعت در روز، این کار به بدن شما کمک می‌کند تا سوزاندن چربی‌ها برای به‌دست‌آوردن انرژی را به یاد بیاورد

 

لازم است به موازات تغذیه‌ی سالم حداقل ۲.۵ ساعت در هفته را به ورزش اختصاص دهید. من ورزش‌های اینتروالِ با شدت بالا (اینتروال: تمریناتی که بین آنها وقفه‌های زمانی منظم وجود دارد) را توصیه می‌کنم که علاوه بر مزایایی که برای قلب دارند برای سلامت عمومی و زندگی بهتر به شما کمک می‌کنند. البته مطمئن شوید که بعد از هر جلسه‌ی تمرین استراحت می‌کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.

۳. ترک سیگار

مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های آمریکا از ترک سیگار به عنوان راهی برای پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی عروقی نام برده است. وقتی سیگار می‌کشید رگ‌های خونی‌تان تنگ و سخت می‌شود. سیگار همچنین لخته‌های خونی را شکل می‌دهد که ممکن است به مسدود شدن جریان خون قلب‌تان منجر شود.

 

۴. پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی

الکل سرشار از کالری‌های پوچی است که در حقیقت شما را چاق می‌کند. وقتی نوشیدنی الکلی می‌نوشید بدن سوزاندن چربی‌ها و کالری را متوقف می‌کند و به همین دلیل غذایی که مصرف کرده‌اید به شکل چربی ذخیره خواهد شد. الکل همچنین به قشر پیش‌پیشانی مغز آسیب وارد می‌کند که مسبب غذا خوردن‌های هیجانی است. برای به حداکثر رساندن سلامتی‌تان به شما پیشنهاد می‌کنم که از تمام انواع نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

۵. کمتر بنشینید

در حد امکان از نشستن پرهیز کنید. ساعات طولانی نشستن آثار مخربی روی سلامت شما دارد. افزایش ریسک سرطان ریه تا ۵۰ درصد و دیابت تا ۹۰ درصد از جمله‌ی این خطرات است. برای داشتن سبک زندگی باتحرک پیشنهاد می‌کنم در خانه یا حتی محل کار هر روز ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قدم راه بروید. می‌توانید از دستگاه‌ها یا اپلیکیشن‌های ردیاب سلامتی که قدم‌شمار دارند استفاده کنید تا تخمین دقیقی از میزان تحرک‌تان در طی روز داشته باشید.

۶. ویتامین D

 

میزان ویتامین D بدن‌تان را در حد مناسب نگاه دارید. لازم است میزان ویتامین D خون خود را سالانه اندازه بگیرید، زیرا کمبود این ویتامین خطر حمله‌ی قلبی را تا ۵۰ درصد بالا می‌برد. برای اینکه از مزایای ویتامین D برخوردار شوید، باید روزانه میزان ۴۰ ng/ml (نانوگرم بر میلی‌لیتر) یا ۶۰۰۰-۵۰۰۰ IU (واحد بین‌المللی مصرف) را برای بدن‌تان تامین کنید. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید. می‌توانید از نور خورشید به عنوان بهترین منبع ویتامین D استفاده کنید، گرچه برخی غذاها و مکمل‌های ویتامین D3 نیز به عنوان منابع خوب تامین آن شناخته می‌شوند.

۷. زمینی شوید

راه رفتن با پای برهنه الکترون‌های آزاد را که آنتی‌اکسیدان‌های بالقوه به شمار می‌روند از زمین به بدن شما منتقل می‌کند. اتصال با زمین همچنین التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهد، زیرا خون را رقیق کرده و بدن را سرشار از یون‌های منفی می‌کند.

۸. استرس را از خود دور کنید

وقتی تحت استرس باشید بدن‌تان نوراپی‌نفرین (نورآدرنالین) ترشح می‌کند. این هورمون موجب پراکندگی زیست‌لایه‌های باکتریایی می‌شود که منجر به پارگی پلاک‌ها می‌شوند.

من به شدت توصیه می‌کنم که از تکنیک رهاسازی هیجانی ((Emotional Freedom Technique (EFT) برای مدیریت استرس خود بهره بگیرید. ای‌اف‌تی ابزار روانشناسی انرژی‌ها برای تنظیم مجدد واکنش‌های بدن در زمان استرس است و می‌تواند برای کاهش خطر ایجاد بیماری‌های مزمن به شما کمک کند.

 

۱. روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه‌‌سواری کنید

دوچرخه‌ سواری کار سختی نیست. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه‌ی سینه دردی خفیف احساس می‌کردند، پژوهشی انجام دادند. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در آنها دیده نمی‌شد. اما سایرین، متأسفانه با حملات قلبی و سکته‌های مغزی دست و پنجه نرم کرده بودند. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه‌ی قلب یا هر نقطه‌ی دیگری از بدن، حتما با پزشک مشورت و سپس به ورزش کردن بپردازید. به‌طور عادی برای افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های سبک، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

۲. در طول هفته چند بار شکلات تلخ مصرف کنید

باور آن کمی مشکل است اما مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ برای قلب مفید است. وجود موادی مانند فلاونوئيد در ساختار شکلات تلخ به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند. این ماده موجب انعطاف‌پذیری شریان‌های قلب می‌شود. مواد موجود در شکلات تلخ از لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کنند و اجازه‌ی اکسیدشدن به کلسترول بد یا همان LDL را نمی‌دهند. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیم است. دقت کنید که اگر شکلات تلخ را با شیر مخلوط کنید این خاصیتِ خود را از دست می‌دهد و حتی باعث افزایش کلسترول نیز می‌شود.

۳. روزی یک بار ماءالشعیر بنوشید

طبق مطالعات، افرادی که روزانه از ماءالشعیر استفاده می‌کنند، سطح کلسترول پایین‌تری دارند. آنتی‌اکسیدان‌های مفید در خون آنها بالا می‌رود و لختگی خون و انسداد عروق در آنها کمتر اتفاق می‌افتد. البته منظور از ماءالشعیر، مالتی است که پس از عصاره‌گیری پخته و سرد می‌شود، گازدار نیست و فاقد شکر و افزودنی‌های رایج در ماءالشعیرهای موجود در بازار است. ماءالشعیرهای طعم‌دار و شیرین همراه با گاز، مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند و مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۴. ویتامین B کمپلکس مصرف کنید

محققان سوئیسی بیش از ۲۰۰ مرد و زن را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد برای باز کردن شریان‌های قلبی خود، جراحی انجام داده بودند. محققان از برخی از آنها درخواست کردند که ویتامین‌های B یعنی ترکیبی از اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 را مصرف کنند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که سطح هموستین این افراد در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. هموستین ماده‌ای است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انسداد شرایین را افزایش می‌دهد. بخشی دیگر از بیماران مورد مطالعه از دارونماها استفاده کرده‌ بودند. این افراد هیچ تغییری در مقایسه با تغییرات گروه قبلی نداشتند و علاوه بر این شریان‌های قلبی گروهی که ویتامین مصرف کرده بودند، بازتر و گشادتر شده بود.

 

۵. عکس‌العمل‌های تنفسی خود در شب را بررسی کنید

اگر خروپف می‌کنید و سایر اعضای خانواده از این وضعیت شاکی هستند، حتما به پزشکی متخصص مراجعه کنید. شاید خُرخُرهای شما ریشه در آپنه یا توقف تنفس شبانگاهی داشته باشد. آپنه به معنی قطع تنفس به دلایل گوناگون است. در هنگام وقوع آن عضلات تنفسی بی‌حرکت می‌شوند. آپنه می‌تواند موجب فشار خون بالا و سایر مشکلات پزشکی بشود و خطر سکته قلبی و مغزی را بالا ببرد.

۶. به اندازه بخوابید

پژوهش‌گران دریافته‌اند، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی و سکته هستند. به نظر می‌رسد کمبود خواب موجب افزایش هورمون‌های استرس و فشار خون می‌شود و بر سطح قند خون تأثیرگذار است. ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه برای شما کافی است. خوابیدن بیشتر از این حد نیز خود عاملی برای افزایش خطر سکته قلبی و مغزی به‌شمار می‌رود.

۷. حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید

شما می‌توانید ماهی را کباب کنید، بپزید یا به‌صورت سرخ شده مصرف کنید. اما در هر صورت حتما ماهی بخورید. طبق مطالعات زنانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. این نتیجه در مطالعات دیگر برای مردان نیز صادق بوده است. مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم می‌کند و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستند که استفاده از ماهی به کاهش خطر آنها کمک زیادی می‌کند.

۸. حداقل ۴ بار در هفته خوراکی‌های فیبردار بخورید

پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف ۲۳ گرم فیبر در طول روز موجب کاهش خطر سکته می‌شود. افرادی که فیبر مصرف می‌کنند کمتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند. جالب است بدانید شانس حمله قلبی در مردانی که از رژیم غذایی با فیبر بالا بهره می‌برند تا ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند.

۹. تخم کتان را آسیاب و با ماست مصرف کنید

تخم کتان را آسیاب کنید و به همراه ماست نوش جان بفرمایید. با این کار حدودا ۲ گرم اسیدچرب امگا ۳ به بدن شما وارد می‌شود و همین کار باعث کاهش خطر سکته و از بین رفتن ناهنجاری‌های مرتبط با ضربان قلب خواهد شد.

۱۰. با تخم کتان سسی خوشمزه برای سالاد تهیه کنید

سلامت قلب و بدن شما وابسته به مصرف مواد سالم است. اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مناسبی برای حمایت و حفاظت از این عضو هستند و تا پای جان از سلامت این عضو مهم پاسداری می‌کنند. تخم کتان همان‌طور که قبل‌تر توضیح داده شد، سرشار از امگا ۳ است. تخم کتان را با مواد مورد علاقه‌ی خود ترکیب کنید و روی سالاد بریزید و میل بفرمایید.

۱۱. روزانه حداقل دو فنجان چای بنوشید

چای سبز یا معمولی فرقی نمی‌کند، سعی کنید حداقل ۲ فنجان چای در طول روز بنوشید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ۲ لیوان چای یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و نهایتا سکته را کاهش می‌دهد و از این خطر ۱۱ درصد کم می‌کند.

۱۲. فندق بخورید

مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغزهایی نظیر فندق شما را از بیماری‌های قلبی و عروقی دور می‌کند. می‌توانید این مواد خوشمزه و مغذی را به تنهایی میل کنید یا در غذاهای خود استفاده کنید. ریختن پودر فندق یا فندق خرد شده در کوکو و استفاده از آن در مواد داخلی مرغ یا ماهی شکم‌پُر، ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد.

۱۳. برقراری روابط زناشویی

افرادی که دست‌کم در طول هفته دو مرتبه روابط زناشویی دارند، کمتر به سکته قلبی و مغزی و سایر مشکلات قلب و عروق دچار می‌شوند. البته این گزینه برای افراد میان‌سال، در کنار رعایت نکات دیگر به گزینه‌ای کاربردی بدل می‌شود و به تنهایی مفید نخواهد بود.

۱۴. نخود و لوبیا مصرف کنید

نخود و لوبیا و مصرف حبوبات در هفته باعث تقویت قلب و عروق می‌شود. سعی کنید در طول هفته از این مواد استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد با مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.

۱۵. آسپرین بچه بخورید و قلب‌تان را سالم نگه دارید

قبل از هر چیز با پزشک مشورت کنید. اگر مشکل خاصی نبود، طبق پژوهش‌ها مصرف آسپرین بچه شما را در برابر خطر سکته قلبی و مغزی حفظ می‌کند. آسپرین از تجمع پلاکت‌ها در خون و ایجاد لخته ممانعت می‌کند. پس برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی مناسب است. البته باز هم تأکید می‌شود که این گزینه فقط و فقط با مشاوره‌ی پزشک قابلیت استفاده را دارد.

۱۶. گیلاس بخورید

آنتوسیانین موجود در گیلاس ضمن بخشیدن جلوه‌ای زیبا و چشم‌گیر به این میوه‌ی زیبا، موجب کاهش اسید اوریک در خون می‌شود. اسید اوریک یکی از دشمنان جدی قلب و از عوامل سکته قلبی و مغزی است. با مصرف تعدادی گیلاس در طول روز یا حتی آب آن می‌توانید قلبی سالم داشته باشید.

۱۷. روزانه به اندازه‌ی یک وعده لوبیا مصرف کنید

بدن ما به مواد معدنی و آلی نیاز دارد. یکی از این مواد فولات است. اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود به سلامتی قلب و عروق کمک شایانی می‌کند. مصرف یک وعده لوبیا در طول روز به شکل‌های مختلف مثلا در غذا، سالاد یا ترکیبات متنوع دیگر، خطر سکته قلبی را ۱۳ درصد و سکته مغزی را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۸. روزی یک عدد پرتقال بخورید

یا خود پرتقال یا آب آن را میل بفرمایید. پرتقال سرشار از ویتامین سی است. این ویتامین باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. به‌ویژه اگر سیگاری هستید، مصرف پرتقال و ویتامین C را جدی بگیرید. اگر پرتقال دوست ندارید، می‌توانید توت فرنگی، کلم بروکسل، بروکلی یا فلفل دلمه‌ای را جایگزین آن کنید.

۱۹. مصرف نوشابه را کنار بگذارید

گلوکز موجود در نوشیدنی‌های شیرین و مصنوعی موجب التهاب مزمن در بدن می‌شود. در حالی‌که نوشیدنی‌های طبیعی مانند آب پرتقال به دلیل وجود ویتامین C و فلاونوئید خواص ضدالتهابی دارند. پس سعی کنید مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌های مضر را ترک کنید. لذت دقایقی نوشیدن این مضر دوست داشتنی را به هزار و یک مشکل ریز و درشت نفروشید.

۲۰. هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشید

مطالعات می‌گویند، زنانی که روزانه بیش از ۵ لیوان آب می‌نوشند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که تنها ۲ لیوان یا کمتر آب مصرف می‌کنند به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. مصرف آب باعث می‌شود که آب‌رسانی یا هیدراسیون در بدن شکل بگیرد و جریان خون به راحتی به گردش دربیاید. منظور از مصرف آب تنها و تنها خود آب آشامیدنی است و سایر مایعات جایگزین مناسبی برای آن نیستند.

۲۱. دوبار در هفته زنجبیل و زردچوبه مصرف کنید

از جمله خواص زنجبیل و زردچوبه، خاصیت ضدالتهابی آنهاست. با مصرف این ادویه‌ها در رژیم غذایی خود یکی از عوامل ناراحتی‌های قلبی و سکته را از زندگی خود دور می‌کنید.

۲۲. زودبه‌زود به دست‌شویی بروید

مثانه پُر باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و شریان‌های قلبی را تحت فشار قرار می‌دهد. در افرادی که مستعد سکته قلبی و مغزی هستند، این فشار بسیار خطرناک است. پس به محض اینکه احساس کردید ظرفیت مثانه‌تان تکمیل شده است، آن را تخلیه کنید.

۲۳. تفریح کنید و به مسافرت بروید

تفریح و مسافرت باعث ایجاد نشاط و کاهش استرس می‌شود. افرادی که برنامه‌های مفرح و شاد در برنامه‌ی هفتگی خود دارند، کمتر دچار استرس و ناراحتی‌های قلبی می‌شوند. اگر به سفر می‌روید، سعی کنید فراغ بال داشته باشید و انبوهی از کارهای نکرده را همراه خود نبرید که در این صورت نه خوشی می‌کنید و نه کار.

۲۴. در هنگام رانندگی پنجره را ببندید

در هنگام رانندگی شیشه‌ها را بالا بکشید و در عوض از تهویه‌ی داخل خودرو استفاده کنید. به‌ویژه در شهرهای آلوده، بازماندن پنجره ماشین نرخ تغییر ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. HRV یا نوسان ضربان قلب، واکنش قلب نسبت به متغیرهای گوناگون محیطی است. با این کار کمتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرید و همین کار باعث کاهش HRV می‌شود و از قلب‌تان حفاظت بیشتری می‌کند.

۲۵. مولتی‌ویتامین مصرف کنید

مصرف مولتی‌ویتامین با مشورت پزشک به کاهش پروتیئن‌های مرتبط با التهاب می‌انجامد و سلامتی شما را در برابر خطرات سکته قلبی و مغزی تضمین می‌کند.

۲۶. مهمانی بروید و مهمانی بدهید

محققان دریافته‌اند که حضور در جمع‌های دوستانه و خانوادگی و به‌طور کلی معاشرت‌های دل‌پذیر، باعث کاهش خطرات سکته می‌شود و امکان حملات قلبی را از بین می‌برد. پس همین الان دست به کار شوید، تلفن را بردارید و دوستان و عزیزان خود را به مهمانی دعوت کنید، اگر هم امکان مهمانی دادن ندارید، سعی کنید جایی برای مهمانی رفتن برای خود دست و پا کنید.

۲۷. به اصول اولیه توجه کنید

بسیاری از افرادی که قربانی سکته قلبی و مغزی شده‌اند، عوامل خطر مشخصی مانند سابقه‌ی خانوادگی، دیابت، سیگار، فشار خون و کلسترول داشته‌اند. این موارد بسیار رایج را همیشه کنترل کنید و سعی کنید از عوامل اصلی ابتلا دور بمانید.

۲۸. ورزش و مکمل های غذایی فراموش نشود

ال-آرژنین مکمل بدن‌سازی و عضله‌سازی است. آرژنین از اسیدهای آمینه‌‌ی ضروری سلول‌های زنده است. اسید آمینه‌ی ال-آرژنین و ویتامین C و E که نقش آنتی‌اکسیدانی دارند موجب بهبود عملکرد قلب و گردش خون می‌شود. برای استفاده از مکمل‌ها حتما از نظر متخصصین کمک بگیرید.

۲۹. افسردگی را درمان کنید

اگر همیشه خسته و بی‌انگیزه هستید و به‌سختی از رختخواب بیرون می‌آیید، احتمالا افسرده‌اید. افسردگی یکی از دلایل اصلی سکته قلبی و مغزی است. حتما با مراجعه به پزشک این مسئله را پیگیری و درمان کنید.

۳۰. انگیزه‌ای برای فعالیت روزانه داشته باشید

این انگیزه کمی با انگیزه‌های متداول پیشنهادی فرق می‌کند. منظور وجود موجودی است که در طول روز نیاز به مراقبت دارد و به خاطر آن مجبور هستید که فعالیت کنید. پیشنهاد این قسمت نگهداری از حیوانی خانگی است. مثلا اگر از سگ نگه‌داری کنید در طول روز حتما باید آن را به پیاده‌روی ببرید، از او مراقبت کنید به غذایش رسیدگی کنید و غیره. این پیشنهاد بیشتر برای افراد تنهایی است که کسی را در دور و اطراف خود ندارند

 

ثابت شده است که تغییرات سالم در سبک زندگی، به ویژه رژیم غذایی و ورزش، می تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد:

– کاهش قابل توجه عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی

– تثبیت پلاک ها در شریان ها و کاهش احتمال جدا شدن و تحریک تشکیل لخته های خون که جریان خون را مسدود کرده و موجب حملات قلبی می شوند

– معکوس کردن پیشرفت بیماری عروق کرونر یا آترواسکلروز (سخت شدن رگ های خونی)

پیشگیری

در دهه های گذشته پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری عروق کرونر پس از وقوع این شرایط آموزش می دیدند.

اما در دنیای امروز که با اپیدمی بیماری قلبی عروقی، دیابت، و عوارض آنها مانند حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی مواجه هستیم، تمرکز بر پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است.

داروها در برابر سبک زندگی

به طور قطع، استفاده از داروهایی مانند استاتین ها در زمان مناسب می تواند مفید باشد، اما آنها باید به عنوان یک گزینه الحاقی به بهبودهای سبک زندگی و نه جایگزینی برای مسئولیت شخصی برای حفظ سلامت در نظر گرفته شوند.

پزشکان به طور معمول داروها را برای کاهش کلسترول، قند خون، و دیگر عوامل خطرآفرین بیماری قلبی تجویز می کنند، به ویژه برای بیمارانی که سبک زندگی خود را تغییر نمی دهند یا برای آنهایی که تغییر در سبک زندگی به تنهایی برای کاهش خطر کفایت نمی کند.

اما بیمارانی که اقداماتی را در راستای بهبود و تقویت سلامت قلب خود به صورت طبیعی مد نظر قرار می دهند از شرایط و احساس بهتری نیز برخوردار خواهند بود. کیفیت زندگی این افراد به مراتب بهتر است. آنها لاغرتر، از تناسب اندام بهتر، و انرژی بیشتری برخوردار بوده و شادتر هستند. در ادامه با برخی اقدامات کلیدی برای تقویت و بهبود سلامت قلب بیشتر آشنا می شویم.

نشستن کمتر و تحرک بیشتر

مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش منظم فواید سلامت جالب توجه و بسیاری را برای انسان ارائه می کند. فعالیت جسمانی منظم یکی از مهم‌ترین مواردیست که می توانید برای حفظ سلامت بدن خود انجام دهید. ورزش منظم می تواند به موارد زیر کمک کند:

– کنترل وزن

– کاهش خطر بیماری قلبی

– بهبود ترکیب بدن (نسبت چربی به ماهیچه)

– کاهش قند خون و کاهش خطر دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک

– کاهش فشار خون و کاهش خطر پرفشاری خون

– کاهش خطر برخی انواع سرطان

– تقویت استخوان ها

– کاهش استرس

– بهبود خواب

– تقویت توانایی انجام فعالیت های روزانه و پیشگیری از زمین خوردن

– افزایش احتمال طول عمر بیشتر

ترکیبی از ورزش های هوازی (ایروبیک)، قدرتی (کار با وزنه) و انعطاف پذیری (حرکات کششی) می تواند فواید سلامت بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

کاهش چربی بدن، به ویژه چربی شکم

با افزایش وزن بدن، خطر تشکیل پلاک در شریان ها و حمله قلبی نیز افزایش می یابد.

اضافه وزن با برخی عوامل خطرآفرین کلیدی برای بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، و اشکال بد کلسترول پیوند خورده است.

چاقی می تواند به نارسایی قلبی نیز منجر شود که شرایطی جدی محسوب شده و در آن قلب توانایی پمپاژ کارآمد برای تامین خون مورد نیاز بدن را از دست می دهد.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که چربی شکم به طور ویژه سلامت قلب را در معرض خطر قرار می دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد، چربی شکم خطر مرگ را حتی در افرادی که وزن عادی داشتند به طور قابل توجهی افزایش داده است.

چربی که در میانه بدن جمع می شود تنها فضا اشغال نمی کند، بلکه مواد شیمیایی مانند سیتوکین ها را ترشح می کند که التهاب مزمن در سراسر بدن را تحریک می کند. این مشکلی بزرگ است زیرا التهاب مزمن یکی از عوامل اصلی است که چاقی را با بیماری های تهدیدکننده زندگی، از جمله بیماری قلبی مرتبط می کند.

همچنین، سلول های چربی در شکم مواد شیمیایی، از جمله هورمون های استروئیدی را تولید می کنند که احتمال افزایش چربی و وزن را بیشتر می سازد. این چرخه ای باطل است. چربی شکم بیشتر موجب تولید هورمون های ذخیره چربی شده و کاهش وزن دشوارتر می شود.

مشکلات هورمونی به همینجا ختم نمی شوند. زمانی که چربی شکم به سطوح چاقی شکمی می رسد (اندازه دور کمر بیشتر از ۸۹ سانتیمتر در زنان و ۱۰۱ سانتیمتر در مردان)، اثر منفی بر یک هورمون ذخیره چربی مهم دیگر به نام انسولین را شاهد هستیم و مشکلات بیشتری برای سوخت و ساز انسان ایجاد می شود.

برای کاهش چربی اضافه بدن دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزی ها، غلات کامل و لوبیاها که احساس سیری را به خوبی و برای مدت زمان طولانی‌تر در انسان ایجاد می کند و از پرخوری پیشگیری می کند، در کنار یک رژیم ورزشی مناسب توصیه می شود.

کاهش کلسترول غیر HDL

برای سال ها، جامعه پزشکی فکر می کرد که کاهش کلسترول بد (LDL) هدف درمانی اصلی برای کاهش خطر رویدادهای قلبی عروقی است. و قطعا بهبود شرایط کلسترول بد همچنان بسیار مهم است.

اما اکنون اجماعی در حال رشد را شاهد هستیم که کلسترول غیر HDL را پیش بین بهتری برای خطر بیماری قلبی عروقی در نظر می گیرد زیرا کلسترول غیر HDL نه تنها شامل کلسترول بد می شود، بلکه دیگر ذرات بد که در تشکیل پلاک های کلسترولی در دیواره شریان ها نقش دارند را نیز در بر می گیرد.

ترک سیگار

سیگار حاوی مواد مضر مختلفی است که به شدت سلامت قسمت های مختلف بدن، از جمله قلب را تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله شرایط تهدید کننده زندگی که به صورت مستقیم با سیگار کشیدن در ارتباط هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بیماری قلبی

– مشکلات تنفسی

– سرطان ریه

– سرطان کلیه

– آمفیزم

افزون بر این، شواهد عملی نشان می دهند که خطر ابتلا به مشکلات سلامت جدی در صورت مواجهه منظم با دود سیگار نیز افزایش می یابد.

اگر سیگار می کشید برای بهبود شرایط سلامت خود ترک این عادت مضر را مد نظر قرار دهید.

کاهش فشار خون به زیر ۱۲۰/۸۰

زیر کنترل نگه داشتن فشار خون از اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان برخوردار است زیرا سطوح بالای فشار خون، شما را در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی، ناتوانی جنسی، افت عملکرد روانی، و زوال عقل قرار می دهد.

توجه داشته باشید که افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی با خوانش ۱۴۰/۹۰ فشار خون، اعدادی که برای تعریف فشار خون بالا استفاده می شوند، آغاز نمی شود بلکه خطرات تهدید کننده زندگی با خوانش های کمتر مانند ۱۳۰/۸۰ آغاز می شوند. بر همین اساس است که دستورالعمل هایی که به تازگی در آمریکا منتشر شده اند، خوانش ۱۳۰ را برای فشار خون سیستولیک، یا ۸۰ و بیشتر برای فشار خون دیالوستیک را به عنوان فشار خون بالا تعریف کرده اند.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا یا پرفشاری خون بی نیاز از دارو می توانند فشار خون خود را زیر کنترل داشته باشند. افرادی که به دارو نیاز دارند نیز معمولا با دوزهای کم یا تعداد قرص های کمتر می توانند این کار را انجام دهند.

برای کاهش فشار خون خود می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

– مصرف حداقل ۵ وعده سبزی و ۴ وعده میوه در روز

– کاهش مصرف غذاهای سرشار از کالری و حاوی چربی، شکر، و/یا غلات پالایش شده فراوان

– محدود کردن مصرف سدیم به سطحی سالم

– ترک الکل

– ورزش روزانه

پیشگیری یا کنترل دیابت

پیشگیری یا کنترل دیابت می تواند قلب و زندگی شما را نجات دهد. احتمال حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت، در مقایسه با افراد غیر دیابتی، دو تا چهار برابر بیشتر است. سکته های مغزی نیز دو تا چهار برابر بین افراد دیابتی شایع‌تر هستند.

از دیگر شرایطی که بسیاری از آنها زندگی فرد را در معرض خطر قرار داده و به واسطه دیابت شکل می گیرند می توان به نابینایی، نارسایی کلیوی، بیماری شریان محیطی (انسداد در شریان های اصلی که پاها را تغذیه می کنند)، اختلال نعوظ، نوروپاتی دیابتی (احساس درد سوزناک و از دست دادن احساس در دست ها و پاها)، روند ضعیف بهبود زخم، قانقاریا، و قطع عضو اشاره کرد.

خبر بد این است که بسیاری از کشورهای جهان اکنون از نرخ بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ رنج می برند زیرا افراد بسیاری از تغذیه نامناسب و سبک زندگی کم تحرک برخوردار هستند.

خبر خوب این است که دیابت تا حد زیادی یک بیماری مرتبط با سبک زندگی بوده و کارهای بسیاری می توان در راستای تغییر سبک زندگی و پیشگیری از بروز این بیماری خطرناک یا مدیریت آن انجام داد.

ورزش منظم و تغذیه سالم دو گزینه کلیدی هستند که برای کاهش خطر دیابت و مدیریت آن مد نظر قرار بگیرند زیرا می توانند به بهبود سطوح قند خون و همچنین کاهش چربی اضافه بدن که دو عامل خطرآفرین کلیدی برای دیابت محسوب می شوند، کمک کنند.

کاهش التهاب

التهاب مزمن در بدن اغلب به واسطه سطوح بالای کلسترول بد و دیگر عوامل مخرب مرتبط با سبک زندگی، مانند فشار خون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و سیگار کشیدن شکل می گیرد.

التهاب سلامت شریان ها را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت می تواند به تشکیل پلاک، حملات قلبی و سکته های مغزی منجر شود.

یکی از نشانگرهای اصلی التهاب مزمن پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP) است. امتیاز hs-CPR پروتئین تولید شده توسط بدن در زمان ملتهب بوده دیواره رگ های خونی را اندازه گیری می کند.

یکی دیگر از نشانگرهای التهاب مزمن شامل سیتوکین های التهابی می شود که مواد شیمیایی سمی هستند که توسط سلول های سفید خون و سلول های چربی ترشح می شوند.

کاهش سطوح تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها، چربی هایی در خون هستند. بلافاصله پس از مصرف یک وعده غذایی چرب، بیشتر تری گلیسیریدها به طور موقت در قالب ذراتی به نام شیلومیکرون ها بسته بندی می شوند. چند ساعت طول می کشد تا این ذرات سرشار از چربی از جریان خون پاک شوند.

پژوهش ها نشان داده اند که سطوح بالای شیلومیکرون ها تقریبا خطر مشکلات قلبی را سه برابر افزایش می دهد. دانشمندان شیلومیکرون ها را «خاموش اما مرگبار» می دانند زیرا زمانی که آزمایش خون ناشتا انجام می دهید، آنها کار کثیف خود را انجام داده و از بین رفته اند، در نتیجه، در آزمایش چربی خون ناشتای استاندارد شناسایی نمی شوند.

سطوح بالای تری گلیسیرید (بیشتر از ۱۵۰) به عنوان یک عامل خطرآفرین اضافه برای بیماری قلبی عروقی، به ویژه زمانی که بخشی از شرایطی به نام سندرم متابولیک باشد، در نظر گرفته می شود. سندرم متابولیک شامل موارد زیر می شود:

– تری گلیسیرید بالا

– چربی شکم (اندازه دور کمر بیشتر از ۸۹ سانتیمتر برای زنان و ۱۰۱ سانتیمتر برای مردان)

– سطوح پایین کلسترول خوب (کمتر از ۴۰ در مردان و کمتر از ۵۰ در زنان)

– فشار خون بالا (۱۳۰/۸۰ یا بالاتر)

– قند خون ناشتا برابر با ۱۰۰ یا بیشتر

اگر حداقل با سه مورد از شرایط بالا مواجه هستید، به سندرم متابولیک مبتلا هستید.

از اقدامات سبک زندگی کلیدی برای کاهش سطوح تری گلیسیرید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش وزن اضافه

– مصرف کم شکر و دیگر کربوهیدارت های پالایش شده و فرآوری شده، مانند نان سفید

– افزایش مصرف ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳

– پرهیز از الکل

– ورزش منظم

کاهش سطوح استرس

زمانی که زندگی به ما سخت می گیرد می تواند به هر چیزی، از فشار خون بالا تا سندرم روده تحریک پذیر منجر شود.

ارتباط بین استرس و شرایط قلب ما واقعی است. مطالعات نشان داده اند که استرس می تواند خظر حملات قلبی و بیماری قلبی را افزایش دهد.

همچنین، استرس می تواند به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن، و مصرف مواد غذایی ناسالم منجر شود که برای قلب مضر هستند.

ورزش، یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، سیگار نکشیدن، حفظ وزن سالم، و حفظ نگرش مثبت از جمله مواردی هستند که می توانند به کاهش طبیعی استرس کمک کنند.

به جای متکی بودن به داروهای آرام بخش برای مدیریت استرس بهتر است بر روش های طبیعی و سبک زندگی خود متمرکز شوید. داروهای آرام بخش فایده حداقلی برای مقابله با استرس دارند. البته در موارد استرس حاد مانند پیش از پرواز با هواپیما برای افرادی که ترس از پرواز دارند، یا در روزها و هفته های پس از مرگ یکی از عزیزان می توانند مفید باشند.

اما در بلند مدت بهتر است مداختلات مبتنی بر سبک زندگی را برای مدیریت استرس مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به تکنیک های تن‌آرامی، مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق اشاره کرد.

خواب کافی

دفعه بعد که برای بیدار ماندن تا دیر وقت وسوسه شدید، به خاطر داشته باشید که خواب کافی و با کیفیت گزینه ای کلیدی برای حفظ سلامت قلب محسوب می شود.

در یک مطالعه، افراد جوان و میانسال که شب ها ۷ ساعت می خوابیدند، نسبت به آنهایی که ۵ ساعت یا کمتر و افرادی که ۹ ساعت یا بیشتر می خوابیدند، دارای کلسیم کمتری در شریان های خود بودند.

کیفیت خواب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بزرگسالانی که خوابی با کیفیت داشتند، از شریان های سالم‌تر نسبت به آنهایی که خواب کم کیفیت داشتند، برخوردار بودند.

اگر در به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن هنگام شب با مشکل مواجه هستید، با پزشک خود درباره تغییراتی که می توانند به بهبود این شرایط کمک کنند، صحبت کنید.